Artrose is niet te genezen, het zal alleen maar erger worden. Artrose is slijtage van het kraakbeen, waardoor je extra botopbouw krijgt wat over elkaar heen gaat schuren en dat doet zeer.
Mijn pony heeft gevorderde artrose in de voorknie. De da heeft mij geadviseerd om haar zo veel mogelijk te laten bewegen. Rust roest (letterlijk bij artrose).
Het beste is de onbelaste beweging, dus zo lang mogelijk naar buiten (en dan niet 2 á 3 uur, maar minimaal de hele dag). Daarnaast kun je het beste zo veel mogelijk rechtuit rijden (buitenritten) en zo min mogelijk scherpe wendingen. En absoluut niet overbelasten, dus het paard moet niet met z'n tong op z'n knieën hangen als hij klaar is met zijn werk (zowel dressuur als buitenritten).
Toch blijft het naar mijn mening wel belangrijk dat je wel dressuurmatig blijft trainen, zodat ze goed blijven lopen. Een paard wat scheef loopt belast zichzelf verkeerd, waardoor je weer extra slijtage krijgt.
Ik heb mijn pony op blote voeten lopen en dat gaat erg goed. Regelmatig de voeten bijhouden, zodat de standverandering per bekapbeurt zo minimaal mogelijk is.
Daarnaast voer ik haar een supplement met glucosamine.