lichte vorm van Arthrose

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jantjes

lichte vorm van Arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:24

Vandaag bij de DA geweest vanwege kreupelheid.
Conclusie lichte vorm van Arthrose bij kogelgewricht.
Hoe is het mogelijk??? Paard 1½ jaar geleden gekeurd en allemaal eentjes op de foto. En dan is dit de conclusie????
Terwijl het paard helemaal niet zwaar overbelast is maar gewoon dressuurmatig getraind.

Wie weet of dit te genezen is ?
Of dat het uitstel van executie is???
Advies schokbrekend hoefbeslag en rust geven?

Ik hoor graag iemands mening met ervaring???
En wie weet eventueel een goede DA met ervaring op dit gebied voor een second opinium??

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:27

mijn paard heeft al een aantal jaar last van artrose in zijn knieen(heeft ook van die gebogen knieen),maar ik rij er dagelijks mee,ook alle oefeningen nog,hij is soms in het begin wat "kort" in zijn passen,maar als hij war loopt is er niets meer te zien.

hij krijgt ook een gewrichtssmeer suppelement,biosynov,en het gaat verder zo heel goed...

als je paard er echt kreupel op gaat lopen wordt dat lastiger...

Marith_Ov

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:03

Artrose is niet te genezen, het zal alleen maar erger worden. Artrose is slijtage van het kraakbeen, waardoor je extra botopbouw krijgt wat over elkaar heen gaat schuren en dat doet zeer.

Mijn pony heeft gevorderde artrose in de voorknie. De da heeft mij geadviseerd om haar zo veel mogelijk te laten bewegen. Rust roest (letterlijk bij artrose).

Het beste is de onbelaste beweging, dus zo lang mogelijk naar buiten (en dan niet 2 á 3 uur, maar minimaal de hele dag). Daarnaast kun je het beste zo veel mogelijk rechtuit rijden (buitenritten) en zo min mogelijk scherpe wendingen. En absoluut niet overbelasten, dus het paard moet niet met z'n tong op z'n knieën hangen als hij klaar is met zijn werk (zowel dressuur als buitenritten).

Toch blijft het naar mijn mening wel belangrijk dat je wel dressuurmatig blijft trainen, zodat ze goed blijven lopen. Een paard wat scheef loopt belast zichzelf verkeerd, waardoor je weer extra slijtage krijgt.

Ik heb mijn pony op blote voeten lopen en dat gaat erg goed. Regelmatig de voeten bijhouden, zodat de standverandering per bekapbeurt zo minimaal mogelijk is.

Daarnaast voer ik haar een supplement met glucosamine.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:37

Misschien handig om wat meer info. te geven:
hoe oud is je paard?
bij welke dierenarts ben je geweest?

Als je de foto's hebt, kan je die ook door een andere dierenarts laten beoordelen. Als het lichte artrose is dan zou ik niet zo snel met aangepast beslag beginnen. Sowieso niet in laten spuiten met ontstekingsremmer - dan gaat het vaak even goed en daarna weer minder. Dat is rommel die steeds korter werkt.

spiritfleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:42

Ik heb een pony van 4 jaar, die had artrose in zijn rug:S:S
die had heeel veel last van zijn rug. Heeft nu een jaar in de wei gestaan gaan we binnenkort weer proberen omdat we niet denken dat hij artrose heeft (de DA zei van wel):P lekker eigenwijs.

jantjes

Re: lichte vorm van Arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 19:25

Groot gelijk !!!
Volg je eigen kop maar want niet altijd het de DA het bij het juiste hoor!
Daar ben ik vandaag weer achter gekomen.
Wat ma. nog lichte arthrose was bij de ene DA kwam bij de andere DA met een totaal andere oorzaak !!!
Ongelooflijk !!!!
Had m'n merrietje al bijna afgeschreven maar nu is er gelukkig nog hoop !!!!! Tjonge jonge ....... mag toch niet voorkomen lijkt mij????

zynoeska

Re: lichte vorm van Arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:27

Bij mijn fjord ook artrose geconstateerd (in de kogel ene kant erg..andere kant ietwat te zien op de foto). 1 1/2 jaar terug (is nog maar 13 jaar jong), ben geweest bij Emmeloord in de kliniek, zeer goede ervaringen mee en als ze weer beroerd ga lopen ga ik direct terug en overleggen wat te doen. Loopt nu op speciaal beslag (breack-over zelf gemaakt concept van ijzer want normaal is het van aluminium maar dat slijt mij te snel). Ze loopt wekelijk een menles in tweespan en verder rijd ik haar zeker 3x in de week dressuurmatig in de bak. Van de zomer leek het slechter te gaan (misschien door de warmte, klink tegestrijdig maar ik ben benieuwd hoe het deze zomer gaat). Verder loopt ze inderdaad af en toe wat korter...maar als je haar dan loswerkt is het weer prima. Ik longeer haar heel zelden en rijd geen kleine voltes (of zo min mogelijk). Ze wil onwijs graag werken dus zolang dit allemaal goed gaat en ik geen kreupel paard heb zet ik zo door.
Ik durfde eerst ook niet veel....heb maanden gestapt op de weg..eerst 1x 10 min...en later 2x 10 min per dag...uitbreiden tot 20 min...ga zo maar door...Ik moet zeggen dat die tijd heel veel inspanning en liefde van je vergt.......Gelukkig heeft het bij ons goed uitgepakt...
Ik geef haar wel iedere dag een schep glucosamide in een appel. Maar of dat werkt...?...ik durf er nog niet mee te stoppen want ik ben veel te blij dat ze het zo goed erop doet.
Mijn idee is dus dat je paard zeker nog niet afgekeurd is...je moet alleen voor jouw paard de manier vinden om haar te ontlasten. Neem bijvoorbeeld die van mij...je ziet aan haar als haar ijzers er opnieuw onder moeten...dan loopt ze anders, korter, ze rolt moeilijker af...Het is voor mij echt belangrijk dat ik tijdig nieuw beslag eronder doe...Zonder beslag komt ze denk ik echt geen meter vooruit...en ik hoop dat het zo nog jaren door mag gaan.

Succes...je moet zelf de keuze maken. en het hangt er denk ik ook vanaf of ze erop kreupelt en in welke mate.....Ga zeker naar een juiste kliniek of dierenarts...!!!!
Als je meer info wenst PB je me maar..