Leerallergie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ippolata

Leerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 14:48

bestaat zoiets als een leer allergie? want waar het hoofdstel mijn paard hoofd raakt krijgt ze plekjes, doe al bontjes eronder maar blijft af en toe.. zijn er ook mooie hoofstellen die niet van leer zijn? kunstof op zo?

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:18

weet niet of er zoiets bestaat als leerallergie, maar je paard heeft vast een dunne vacht. Met bontjes wordt het ook kaal?
Je hebt volgens mij wel kunstof hoofdstellen, maar die zijn niet zo mooi als een leren. Vooral omdat ze vaak voor ander doeleinde zijn, bijv. een halster-hoofdstel

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:20

Meestal is het niet het leer maar het onderhoudsmiddel wat je ervoor gebruikt een oorzaak van irritatie.

Felinde

Re: Leerallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:21

Hmm..geen idee. Wel weet ik dat sommige paarden allergisch kunnen zijn voor leerolie/ledervet...

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:21

Kelly_ann schreef:
Meestal is het niet het leer maar het onderhoudsmiddel wat je ervoor gebruikt een oorzaak van irritatie.

Je was me voor :p

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:00

Een leerallergie bestaat wel degelijk.
Toevallig heeft een kennis van mij een paard met een leerallergie. Ze kan er een dag of 2 mee rijden en daarna moet het paard even rust hebben van het tuig, anders zit hij onder de plekken/bulten.
Bij dit paard is het dus niet de olie of het vet wat wordt gebruikt om het tuig schoon te maken!

Het fijne weet ik er niet van, maar dat is je vraag ook niet.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 17:03

Ik las de titel en dacht huh allergie om te leren. (voor school ofzo)
Maar je kan overal allergies voor zijn toch? Anders moet je proberen andere leersoort of kunststof.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:41

Haha, dacht idd ook dat je bedoelde dat je paard niet wilde leren

Ik heb het wel eens bij een paard gehad nadat ik het hoofdstel schoon gemaakt had met zadelzeep. Daar kon hij iig echt niet tegen.... Ze hebben tegenwoordig idd nylon hoofdstellen. Wellicht dat eens proberen? Zijn ook niet zo duur dacht ik. De zwarte zijn best aardig om te zien.

ippolata

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:19

Lise81 schreef:
weet niet of er zoiets bestaat als leerallergie, maar je paard heeft vast een dunne vacht. Met bontjes wordt het ook kaal?
Je hebt volgens mij wel kunstof hoofdstellen, maar die zijn niet zo mooi als een leren. Vooral omdat ze vaak voor ander doeleinde zijn, bijv. een halster-hoofdstel

ja ze heeft een erg dunne vacht, en het word wel minder door bontjes maar ik kan niet al het leer door bontjes bedekken

ippolata

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 20:20

kroetietjuh schreef:
Hmm..geen idee. Wel weet ik dat sommige paarden allergisch kunnen zijn voor leerolie/ledervet...

zal een een ander proberen, zijn er bestanddelen waarvoor ze allergish zijn. Welke is dan hypoallergeen?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:13

heb ook een paard gekend, die voor alles en nog wat allergisch was. ook voor leer dus. Met een kunststof hoofdstel ging het prima