wond kroonrand/ hoef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SunnyBoy

wond kroonrand/ hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:01

Zaterdagmiddag haal ik mijn paard uit de wei met een wondje van ca. 3 cm breed dat aardig aan het bloeden was. Ik heb de wond schoongespoeld, DA gebeld en een verband aangelegd om het bloeden te stelpen tot de DA kwam.
De wond zit precies op de overgang van de kroonrand en het zachte bovenste gedeelte van de hoef aan de voorkant van de hoef van het voorbeen. (rare plek dus).
De DA dacht dat zaterdag dat de wond echt op de hoef zat dus we hebben het weer opnieuw verbonden en ik heb er zalf bij gekregen dat littekenweefsel tegen moet gaan. Elke dag moet ik nu het verband verschonen.
Nou heb ik vanmorgen gezien/gevoeld dat de wond een bult is geworden, dus alleen de wond en de rest van het been en de plek eromheen niet (kan ook niet want er zit drukverband op). Wat kan dat zijn? toch een ontsteking doordat de wond 'dicht' is gemaakt met verband of zou het een 'normale' reactie zijn?
Ik kijk vanavond nog even hoe het er dan uit ziet en anders bel ik toch de DA nog voor de zekerheid maar misschien dat iemand van jullie al wat weet......
groetjes Joyce

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:03

Ik denk dat als het bloeden over is je het verband eraf moeten halen om te kijken wat het is. Misschien idd een onderhuidse ontsteking.

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:06

Ik heb het verband er al 2x afgehad om te verwisselen en we hebben er al met een zaklantaarn heel uitgebreid naar gekeken. Het is een wond, zo'n 3 cm breed (soort winkelhaakje) en die 'puilt' nu een beetje uit. En dan alleen op de plek van de wond. De wond ziet er verder wel heel schoon uit en is absoluut niet vies. Er komt ook nog steeds wondvocht uit dus dichtgeslagen lijkt hij me zowieso niet.
Ik wacht vanavond nog even af om te kijken hoe het er dan uitziet. Als het dan verergert is kan ze morgen even komen kijken en dan denk ik zelf ook aan een onderhuidse onsteking.

opala

Re: wond kroonrand/ hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:09

Zwelling bij wonden is normaal, het is belangrijk dat er geen vuile bacterieën bij komen.

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:12

De hoef is helemaal ingepakt met watten en Flex verband dus er kan geen viezigheid meer bij.
Is het dan wel normaal dat alleen de wond zelf opzwelt? Dat had ik dus nog nooit gezien. Maar zou dat dan komen omdat dat drukverband erom zit en het been zelf dus niet op kan zwellen?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:17

SunnyBoy schreef:
De hoef is helemaal ingepakt met watten en Flex verband dus er kan geen viezigheid meer bij.
Is het dan wel normaal dat alleen de wond zelf opzwelt? Dat had ik dus nog nooit gezien. Maar zou dat dan komen omdat dat drukverband erom zit en het been zelf dus niet op kan zwellen?

Die zwelling kan evengoed nog verschijnen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:19

Ik denk dat er toch nog enigzins rommel in de wond zit en dat deze gespoeld moet worden dat kan door middel van een spuit zodat je maar een klein gaatje nodig hebt. Er is een middel at je dan er in spuit en de rotzoii eruit bruist. Zou even de DA naar laten kijken

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:22

zwelling bij wonden is opzich normaal maar het kan natuurlijk dat er nog wat rommel inzit. Mijn paard had een jaar geleden ook op ongeveer dezelfde plek een wond, zelfde gedaan als jij: schoongespoeld, verband, DA erbij gehaald maargoed ik heb er een tijd groene leem op gehad en ze kreeg inwendig arnica olie e.d.

DA navragen kan denk ik geen kwaad

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:24

Hij krijgt wel antibiotica en een zalfje dat littekenvorming tegen moet gaan. Aangezien daar de hoef ook begint met groeien moeten we ervoor zorgen dat er straks geen grote scheur over de hoef gaat lopen.
Alytuiere: Hoe is dat bij jouw paard afgelopen dan? Hoe is het eruit gaan zien op den duur?

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:42

SunnyBoy schreef:
Alytuiere: Hoe is dat bij jouw paard afgelopen dan? Hoe is het eruit gaan zien op den duur?

Hier een foto van hoe het er na 6/7 maanden uitzag : KLIK HIER en HIER HELE FOTO .

Nu zit er nog steeds geen haar op de plek van de wond maar het litteken wordt steeds kleiner, al zit er nog wel een beetje een bobbeltje onder: litteken weefsel denk ik zo. Denk dat dat ook per paard verschilt, die van mij is nogal een sloper dus zat vaak aan het verband te trekken en maakte dan weer een gekke beweging dat het weer een klein beetje ging bloeden. Ten tijde van de foto hierboven werd ze net ingereden en met rijden trok ze af en toe nog een beetje met dat been (ze zette die hoef sneller neer dan haar andere hoeven), de huid stond natuurlijk wel wat strakker maar dat is nu ook zo goed als over. Ben gewoon blijven smeren met littekenzalf en nu af en toe met uierzalf

SunnyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:42

de wond ziet er op zich hetzelfde uit alleen is die van jou schuin naar boven en die van mij is echt horizontaal over de kroonrand heen. Het gedeelte onder de gedeeltelijk losse huid zwelt dus op.
Sunny zit gelukkig niet aan het verband en laat het er rustig omheen zitten, daar ben ik dan wel blij van. Het schuift alleen uit zichzelf wel wat, maar daar kan je toch weinig aan doen.

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 12:59

***Even weer omhoogschoppen***
Ik heb nog steeds het verband om de hoef zitten met die speciale zalf erop. Nu is de wond op de kroonrand dicht met een dikke korst alleen het onderste gedeelte van de wond is op de hoef (het zachte gedeelte). Dat blijft nog steeds open (na ruim en week). Het is heel mooi schoon, niet ontstoken o.i.d..
Wie weet hoe lang het duurt voordat een wond op de hoef geheeld is?

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:30

SunnyBoy schreef:
..
Wie weet hoe lang het duurt voordat een wond op de hoef geheeld is?

bij mijn paard was het 3 maanden stal rust, 2 weekjes op de wei + wandelen en toen kon ik weer rustig met dr bezig... longeren enz.. denk dat het wond en paard afhankelijk is

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:32

Hij is deze week wel gewoon los geweest hoor en gistern heeft hij voor het eerst weer een half uurtje op de wei gestaan. Die was namelijk mooi hard dus dan kon er ook geen modder o.i.d. onder het verband komen. (ik had gewoon het verband eromheen gelaten). Dat ging heel goed eigenlijk.
Ik zal ook een keer het verband eraf moeten halen lijkt me. Dat zit er nu nog steeds hele dagen omheen. Wanneer heb jij dat gedaan Alytuiere?

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:37

Zodra het redelijk dicht zat heb ik dr ook weer buiten gezet. maar als het modderig was of begon te regenen deed ik dr weer naar binnen. Eerste week nog buiten met verband, daarna het er steeds langer afgelaten... Maargoed ik gebruikte het verband ook voor de groene leem en heb het gewoon per 3 dagen met mn dierenarts besproken

SunnyBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:39

thx. Het ziet er goed uit en de DA zei dat ze dan niet weer hoefde te komen maar ik kan haar natuurlijk wel even bellen voor advies.