Dikke oorspeekselklieren, fysiotherapie mogelijke oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Dikke oorspeekselklieren, fysiotherapie mogelijke oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:24

Mijn paard heeft altijd al dikke oorspeekselklieren gehad. Ze heeft weinig ruimte tussen de kaak en de nek, zeg maar. Zolang ik haar een beetje lang en laag instel is er niks aan de hand, maar nu ik in de L2 wat meer oprichting moet gaan vragen, wordt het een probleem. Je ziet de klieren helemaal naar buiten 'puilen' en mijn paard kanteld haar hoofd in wendingen. Ze is altijd heel fijn in de aanleuning geweest en helemaal niet zwaar. Ze loopt eigenlijk vanzelf nageeflijk en ik heb nooit met hulpteugels hoeven rijden of vreemde bitten enzo. Ik heb aan verschillende instructrices gevraagd of het ook aan mij ligt (zou ik dan toch onbewust scheef zitten of te sterk zijn met mijn linker of rechterhand), zij denken van niet. Het rare is dat ze in de wei en op stal ook wel eens kantelt... Ook aan de longe als ze is bijgezet met of zonder stelling; het maakt allemaal niet uit. Niet de hele tijd, maar zo nu en dan even. Ze is verder een heel fijn en los paard en als je je ogen dicht doet als je rijdt, dan merk je het niet eens. De tandarts is er òòk al bij geweest, daar kon het ook niet aan liggen...

Heeft iemand nog adviezen voor mij? Zelf denk ik aan Fysiotherapie...
Het paard is goed gezond, glanst, eet goed, is levendig... HELP!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:54

Ik heb nog nooit gehoord dat fysio hiervoor helpt. Mijn pony had ze ook best erg opgezet als ze de hele dag in het land had gestaan en vooral als t gras wat korter was en ze dus echt moest grazen. Ben benieuwd!!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:10

Tegen die dikke speekselklieren of te weinig ruimte helpt fysiotherapie of osteopathie niet. Het hoofdkantelen kan te maken hebben met een geblokkeerde nekwervel, hier zou een osteopaat evt. bij kunnen helpen.

ShirleyA

Re: Dikke oorspeekselklieren, fysiotherapie mogelijke oploss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:46

De fysio kan er idd niets aan doen. Mijn paard heeft t ook wel. Hij heeft er niet zo'n last van heeft Z gelopen en geeft best makkelijk na. De fysio zei wel dat het door die klieren wel iets lastiger voor m is om na te geven maar dat hij er niet echt veel last v heeft.
Ik denk dat t kantelen v het hoofd bij je paard wellicht ergens anders doorkomt.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:56

Heeft te maken idd met de voeding. Die van ons heeft het ook als ze te lang in de wei staan. Dat kantelen kan ook gewoon een rijtechnisch probleem zijn, maar idd ook een blokkade.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:49

Ik heb er ook anderen op laten rijden, maar daar kanteld ze duidelijk nog erger bij...
Ze heeft altijd dikke klieren, waar ze ook staat en wat ze ook eet. Het maakt allemaal niks uit.
Ik hoop echt dat het tòch een rijtechnisch probleem is of iets anders waar je wat aan kan doen, want zo kom ik niet verder meer met haar...
Ik zit er al aan te denken om haar maar te laten dekken; het is een prachtig paard verder...
Ik laat er toch nog een keer een tand arts bij komen en misschien een Osteopaat; zit er iemand in de buurt van Friesland?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:29

Zou het toch eerder zoeken in een reactie op een bepaalde stof (allergie), waardoor de klieren opzetten. Heb je daar al eens naar laten kijken? Het lijkt mij ook niet dat een fysio of osteopaat daar iets aan kan doen.
Misschien heeft het iets te maken met de weerstand en kun je wat met accupunctuur.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 19:45

Ben ik dom als ik zeg dat ze NOOIT ziek is en er SUPER uitziet? Ze is levendig, eet goed, snottert niet, hoest niet; ze is ècht goed gezond! Het is ook geen tijdelijk probleem, ze heeft het altijd al.
Accupunctuur, wie heeft hier ervaringen mee?

Afbeelding

Ahum, ENORM slechte foto, ik weet het (als ik altijd zo reed dan was het zeker weten een rijtechnisch probleem), maar ik probeer dus weer met mijn binnenbeen juiste stelling te krijgen (op een onelegante manier) en met mijn binnenhand haar gekantelde hoofd er weer bij te krijgen.
Het is een waardeloos gezicht en het werkt natuurlijk ook helemaal niet.
Ben een jaar gestopt met wedstrijden, en helemaal terug gegaan naar basis + 2 keer per week les gereden ook nog 2 maand een zz.zwaar amazone op haar laten rijden, maar het helpt allemaal niet. Zie je die Klieren achter de kaak: dat bedoel ik dus...

Afbeelding

Een beter moment, maar je ziet nog steeds de klieren.

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:39

Een vriendin van mij had vaak dikke oorspeekselklieren bij het paard en de fysiotherapeut zei toen tegen haar dat ze het voor het rijden moest masseren met cole's liniment.
Is al een hele tijd geleden dus wat er verder werd gezegd weet ik niet meer maar ik weet nog wel dat ze dit en hele tijd heeft gedaan en dat het opeens weg was.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 19:15

Bedankt voor de tip, is het proberen waard. Vandaag gelongeerd, ze kantelt behoorlijk naar links... Balen met een hoofdletter.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:30

Kan het op de foto al zien idd. Die dikke klieren. Heb dat met mijn merrie ook gehad, maar die reageerde wel alergisch. Hoestte ook vaak. Ook bij niet meer hoesten (want op zaagsel) bleef die reactie met dikke klieren. Was ook moeilijk nageeflijk te rijden. Heb toen ook wel gehoord om er laurierzalf op te smeren. Maar had geen duidelijk resultaat. Ik blijf zelf dus eerder denken aan een reactie op een of ander. Hoeven ze niet per definitie ziek van te zijn. Zou het dus eerder bij alternatieve geneeskunde zoeken. Wellicht vochtprobleem? Zou toch accupuncturist consulteren. Weet wel een goede maar moet adres even navragen en of hij bij jou in de buurt komt. Leuk paard overigens.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:27

Zou je die accupuncturist voor mij willen vragen..?
Het is inderdaad een heel leuk paard, en ze heeft ook veel potentie om verder te komen in de sport, maar die klieren blijven ons dwars zitten.

vièro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:58

Mijn paardentandarts heeft eens het paard van een kennis gevijlt en deze merrie had ook hele dikke klieren die maar slecht weg te krijgen waren. Voor verstopte speekselklieren is een homeopatisch middel te krijgen vertelde de paardentandarts, dit middel is toe te dienen door het drinkwater en schijnt heel goed te helpen.
greetz

kita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:54

SisLeone schreef:
Een vriendin van mij had vaak dikke oorspeekselklieren bij het paard en de fysiotherapeut zei toen tegen haar dat ze het voor het rijden moest masseren met cole's liniment.
Is al een hele tijd geleden dus wat er verder werd gezegd weet ik niet meer maar ik weet nog wel dat ze dit en hele tijd heeft gedaan en dat het opeens weg was.

klopt mijn paard is 12 jr ook ik moet het voor t rijden masseren met cole s liniment de klieren goed vastpakken en masseren .
maar bij men paard is t niet weg .

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:06

@ Yvonnelind
Hierbij het telnummer van Ted van Houten, paardentandarts, hij is tevens homeopaat.

T. van Houten, gebitsverz. bij paarden
Zuiderweg 16
9865 XG, Opende
Nederland
Tel:
0594 658643
Email:
t.vanhouten@wolmail.nl

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 23:14

Onze fries kampt ook met dikke oorspeekselklieren. Hij staat nu in een andere stal, geen stro maar vlas, geen biks maar muslie en kuil i.pl.v. hooi. Een dierenarts tevens tandarts heeft hem helemaal nagekeken. Koos hoest niet, maar heeft wel steeds snotjes en hij speekselt veel. Hij is snel benauwd.
Afbeelding
Aan de linkerkant is het erger dan aan de rechterkant. Hij heeft ook nog een anti-biotica kuur gehad en we zagen geen verschil.

We gaan verhuizen en als we in Belgie zijn, dan parkeren we hem op een kliniek en laten ze maar kijken wat het is. We zijn al heel wat jaartjes bezig en het schiet niet op. Na heel wat DA's en de heel wat diagnoses zijn we geen stap verder

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:03

mijn paard heeft dit ook nu ik deze foto's zie. Ook niet nagevelijk te rijden en kantelen. Maar ook die dikke klieren. Wist niet dat dit verband met elkaar had!. Hou dit topic even in de gaten voor een oplossing

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:28

Mijn fries kantelt niet met zijn hoofd Met zo'n opgezette klier zou je dat wel denken. Hij is gewoon nagevelijk te rijden Hij is alleen heel snel moe.

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 20:14

Dat komt omdat een fries van nature een rondere hals heeft en meer front; daar heb je dan geluk mee. Mijn paard heeft minder front, dat moet je er aan rijden vanuit het achterbeen. Dat gaat goed tot het hoofd-hals gedeelte. Daar zitten die klieren dus in de weg.

Ik ga cole's linement proberen (als ik het bij Divosa kan kopen en anders fluid) en Ted van Houten bellen. Ik ga ook een paar keer bij een andere instructrice rijden. Ik rijd nu ook bij een hele goeie hoor, maar ik wil toch nog eens een andere visie horen. Ik houd jullie op de hoogte in dit topic en als er nog iemand meer tips heefd of hetzelfde probleem, dan vindt ik het fijn dat die dat ook (ev. met foto's) in dit topic zetten, want ik dacht echt dat ik als enige op de wereld dit had!!