Rare vorm van mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Rare vorm van mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:26

Hoi,
ik heb de zoekfunctie gebruikt, het centrale topic afgespit en de meest gestelde vragen even bekeken, maar kon nog niet echt tegen wat ik zoek..

Mijn pony (en de rest van de paarden bij ons op stal ,4) heeft mok, ik weet niet hoe het er precies bij de andere paarden eruit ziet, maar toch vind ik deze mok erg vreemd.
Mijn pony heeft eigenlijk wel vaak last van mok, vooral natte mok.

Wat ik zo raar vind:
Ze heeft GEEN mok in haar Kootholtes, alleen aan de zijkanten van de kogel, het zijn dikke ophopingen van korstjes waar nog wel haar uit groeid, zo te zien.
Als ik met mn vingers langs zo'n korst ga laten sommige haren heel makkelijk los, met een stukje korst aan de wortels.
Het zijn veelal gele korsten en het plakt (niet troebel groen-wit-melk-achtig -geel, zoals etter, maar het doet me meer denken aan hars, van een boom. Helder dus en donkergeel.)

Waar ik ook mn vraagtekens bij zet is dat alle paarden bij ons op stal, vier stuks dus, mok hebben. Is het dan wel mok? of een soort van parasitair iets wat overdraagbaar is?

Ik behandel het nu om de dag met vetaderm, en was het daarvoor ook met betadine-shampoo.. (Tot ergenis lijdt bij mn pony)

Het lijkt toch het meest op natte mok, maar wat ik dus zo raar vind is dat ze het alleen bij haar kogels heeft.. het breid zich niet uit, maar wordt ook niet minder..

Is mijn behandel wijze goed? Wat zou het nog meer kunnen zijn? hoe moet ik het anders/beter behandelen?
Is er een verklaring voor het feit dat ze het niet in haar kootholtes heeft?

Crista

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:29

hmmm idd een beetje vreemd... toen je uitlegde wat je bedoelde dacht ik even aan een soort insecten beten, heeft mijn pony ook wel een sgehad namelijk....
daar hebben we de VA voor laten komen en toen was het zo weg... maar als jij zegt dat het toch mee rop mok lijkt....

tja, ik zou da VA er maar eens naar laten kijken als het niet snel weg is....

sterkte ermee!!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:31

Mok kan helaas in het weiland of de stallen zitten... Het is een bacterie, niet besmettelijk, maar kan dus wel door meerdere paarden verkregen worden als ze in hetzelfde stukje land staan bijvoorbeeld, of in dezelfde loopstal.

Als ik jullie was, zou ik er toch even een VA bij halen, mssn kunnen ze een monster nemen.

Daarnaast kun je ook druppels geven van de Paardendrogist, die schijnen ook goed te helpen. Wees voorzichtig met loskrabben van de korsten. Probeer het zo droog mogelijk te houden. Evt een keer wassen met betadine scrub en daarna goed droog deppen (niet wrijven). Uierzalf is lekker vet en houdt vocht goed tegen, als je bijvoorbeeld geen mokzalf hebt...
Laatst bijgewerkt door Bramblerose op 21-01-06 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:31

Even mn ziekteleer boekjes van school er bij gehaald, maar kan er zo gauw niets over vinden, misschien toch even een DA erbij halen, gezien het ook om 4 paarden gaat.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:43

hhm, ik denk inderdaad dat we een DA erbij moeten halen, als het over een tijdje nog niet weg is..
We moeten dan ook echt een plan de campagne maken willen we natuurlijk allemaal en ook voor en langere tijd af zijn van de mok. Niet dat er dus eentje mok blijft houden en wij maar blijven smeren met mokzalf als de kraan openstaat .. (denk dat dat een probleem gaat worden, gezien er 1 eigenaar is die haar paard een beetje laat zitten op behandeling van kleine *onschuldige* kwaaltjes..naja)

@ Bramberose:Ze staan inderdaad op hetzelfde terrein, in dezelfde wei/bak en ze hebben dus naar behoefte genoeg lichamelijk kontakt.
Wat ik mij daarbij nog meer afvraag is hoelang die mok dan overleefd, want als het eindelijk weg is, worden ze dan niet weer meteen besmet? (of moet je blijven smeren als preventie?)

Maar toch vreemd... niemand deze vorm meegemaakt?

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:50

Je kunt natuurlijk ook even een dierenkliniek bellen en de hele situatie voorleggen. Misschien kun je op het land ook iets doen, dat weet ik niet zo goed...

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:52

ok thnx

summerland

Re: Rare vorm van mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 09:25

Ik heb mijn paarden pas verhuisd naar een andere plek. Een oude schuur waar we zelf nieuwe boxen in hebben gemaakt en een uitloop eraan. Een week na de verhuizing kregen allebei mn merrie ineens mok, terwijl ze dat nog nooit hebben gehad.
Ook zoals jij zei vooral de zijkant van de kogel en onder de korstjes zat een soort van gele velletjes en geel/oranje prut.
Ik heb 2 weken met hydrocortiderm gesmeerd, daarna mokzalf van Virbac en een paar weken later weer 2 weken aan de hydrocortiderm. Om de dag heb ik hun achterbenen gewassen met Betadineshampoo.
Toen dit allemaal niet werkte heb ik de benen (vooral koot en kogel) met Neocidol afgespoten en een week later nog een keertje.
Hierbij merkte ik dus wel een verbetering, veel korstjes kwamen los. Daarna nog een paar keer met betadine gewassen.
Kuurtje D-tox van de paardendrogist gedaan en de paar korstjes die er nog zaten behandel ik nu met Mud Gard zalf, wat heel goed lijkt te werken.
Uren zijn we ermee bezig geweest en nu lijkt t toch eindelijk aan te slaan, we zijn er bijna vanaf!!

Dus mijn tip is: Behandel tegen bacteriën, schimmels en mijt en geef daarbij iets om je paard vanbinnen uit te reinigen en zn afweer op te bouwen, heeft bij ons goed gewerkt!!

Veel succes!!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:39

Zeker goeie tip hierboven, maar als 4 paarden het hebben (of sowieso meerdere paarden), vergeet echt niet naar de omgeving te kijken. Mensen vergeten het vaak en denken, hee de mok gaat niet weg of komt weer terug... Pak de oorzaak aan in overleg met VA!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:10

Het klinkt meer als rap (rasp?) dat zie je juist vaak aan de zijkant van de benen. Zou idd. even telefonisch overleggen met de dierenarts, zodat je een gericht middel kunt gaan gebruiken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:13

zie centrale topic over mok. Hier dus een slotje.