Castreren een prijs indicatie?wat voor risico bij 14 jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Castreren een prijs indicatie?wat voor risico bij 14 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 22:14

Hallo allemaal
Ik ben vandaag bij een hengst wezen kijken die jammer genoeg gecastreerd zou moeten worden als ik hem zou kopen.
Nu zou ik graag willen weten wat zo'n castratie ongeveer kost?
Ik wil het namelijk zelf betalen om zo men ouders te overtuigen om hem te kopen.

En dan mijn 2e vraag:
De hengst is al 14 jaar en zou hij hierbij een risico kunnen lopen omdat hij al zo oud is?
Het is wel een super braaf paard en echt niet een echte hengst zeg maar.
Hij is braver als een brave ruin zeg maar
Ik hoop snel op antwoord

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:16

waarom zou je hem willen castreren dan als hij heel braaf is?

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:18

Misschien omdat die tussen andere paarden gezet gaat worden.
En misschien mogen er wel geen hengsten op die stal staan waar zij staat.
Dit is bij ons ook geen hengsten.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 22:31

Ik wil hem ook liever niet castreren omdat het niet nodig is maar hij staat bij ons bij een merrie en de eigenaars zien die liever niet gedekt meer

Krista

Re: Castreren een prijs indicatie?wat voor risico bij 14 jar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:07

Hoi,

ik heb afgelopen augustus 2005 mijn 11-jarige Volbloed Arabische hengst laten ruinen - hij was even heel zijn opvoeding vergeten en de situatie werd erg onthoudbaar voor alle partijen. Dit heb ik in de kliniek laten doen om de risico's zoveel mogelijk te vermijden, hij is daarom naar DAP Bodegraven gegaan en daar via de lies, liggend geopereerd.
Het kostte mij ong. 500,-.
Ik heb nul problemen achteraf gehad, de boel is niet gaan ontsteken etc. Na een maand of 2 kon je al duidelijk merken dat hij wat minder hengst werd. Op dit moment is hij zelfs zover dat hij al tussen de anderen gestald kan worden en niet direct heftig reageert op een merrie. Hij wordt nu ook door zo'n merrie snel afgestraft, want van zo'n vlegel die weinig waar kan maken moeten ze soms weinig hebben. Komende week gaat hij voor het eerst met een andere ruin de paddock in - wel weer spannend. Je ziet duidelijk in zijn doen en laten dat hij ruin is, maar hij heeft natuurlijk aangeleerd hengstengedrag - en dat duurt wel even eer het helemaal weg is.

Succes! Ik heb er in ieder geval geen moment spijt van gehad (het enige minpunt vind ik dat hij wat minder lef heeft gekregen, maar dat weegt niet op tegen alle rust voor dit paard)

Krista

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 23:48

Thnx voor de info Krista
Dit paard is nooit moeilijk naar merries toegeweest en stond altijd gewoon wat sullen zeg maar als er eentje langs kwam.
Hij staat ook gewoon naast merries op stal.
Hij is echt enorm rustig alleen jammer dat hij bij een merrie in de weide moet anders zou ik hem nooit laten castreren

lizzy_lisa

Re: Castreren een prijs indicatie?wat voor risico bij 14 jar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 09:52

De prijs dat ligt een beetje aan jezelf op welke manier je hem laat castreren , eenechte operatie bij een d.a. kost +/- 500 euro door een goede castereur of d.a. kost 100 euro.

Het verschil is bij een d.a. gebeurt het zoals Krista het beschrijft bij een castereur daar worden ze staande beens gecastereerd. Uiteraard wel met een verdoving.

Hoe ze later zijn als ze gecastereerd zijn is moeilijk te voorspellen , de ene is qwa karakter een echte ruin de ander blijft hengst in zijn hoofd op deze leeftijd teminste dat is onze ervaring.
Veel succes

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 10:14

Thnx lizzy_lisa nouw die hengst is nu al geen echte hengst zeg maar dus daar zou ik niet bang voor zijn

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:16

Inderdaad is het bij Bodegraven rond de 500 euro, ligt eraan waar je het doet

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:34

Mijne is liggend in de wei gecastreerd, voor 120 euro. Maar daar kwam nog wat bij (een halve visite, er werden er 2 gecastreerd die dag).

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:08

Zou het zeker in de kliniek laten doen, want bij oudere paarden zijn er meer risico's. Je schrijft dat het paard zich niet als hengst gedraagt, maar ken je hem ook van het voorjaar/zomer? Dat wil nogal een boel schelen, dat is de tijd dat de hormoontjes gaan opspelen. Als hij dan wel lastig is, is het niet zeker dat zijn gedrag na het ruinen echt veel rustiger wordt (omdat hij al zo oud is).

muiltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:10

in ene kliniek ben je tussen de 350 en 500 kwijt. Je zou een ander paard altijd door de liezen moeten laten castreren ivm infectie gevaar. Maar ik zou persoonlijk een wat ouder paard niet laten castreren. Als hij echt heel braaf en nuchter is dan tast je zijn karakter misschien ook wel aan...

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:11

Ik zou in jouw geval ook zeker voor de kliniek kiezen ivm de leeftijd van je paardje.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:32

Ik zou niet kiezen voor een castratie op tafel. Het blijft een operatie, en dus een groot risico. Ik zou, als het kan, kiezen voor een liggende castratie thuis. Of een staande in een kliniek. Je bent dan ong 150 euro kwijt.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 17:53

Naja jammer genoeg is het niet meer nodig aangezien ik de hengst niet krijg omdat me vader de castratie niet wilt aangezien het toch risico's kan meenemen en ik dan weer 3 maanden ofzo uit de running ben..
Heel erg jammer want het is echt een paard met uitstraling