Schoftwond geneest niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Schoftwond geneest niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:29

Klaartje heeft een grote wond op de schoft. 3 weken geleden is de DA gekomen. Waarschijndelijk heeft ze zich gestoten, door de manen is de huid gaan broeien en door de dekens is er geen lucht bij kunnen komen. De DA had alle haren afgeknipt. En we kregen een smeersel die we 2 weken lang moesten smeren. Ze mocht ook geen dekens meer op. Maar aangezien ze geschoren was hebben we een gat in de deken geknipt zodat ze toch een deken op kon. Binnen 1 week zou de wond zijn genezen. Dat was ook zo want de wond was weer mooi roze.
We moesten wel nog 2 weken blijven door smeren.

Inmiddels is het alweer 3 weken geleden en de wond heeft nog steeds geen voorderingen. We smeren al 1 week niet meer maar toch blijft de wond super vochtig.
Aangezien het komende week koudere weer word wil ik Klaartje onder een dikkere deken zetten. Zou dat kunnen gaan of zou de wond dan weer open gaan?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:39

Zou er heel voorzichtig mee doen. Wellicht kan je een andere deken erover heen doen, zodat de plek in ieder geval goed vrij blijft. Als je nu niet meer smeert, zou je het eens met groene leem kunnen proberen. Dat werkt ook genezend en droogt vaak mooi op.

Anoniem

Re: Schoftwond geneest niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:45

Een natte wond lijkt mij niet zo goed, dus er kan geen korstje op komen? Probeer iets te verzinnen waardoor de schoft buitenlucht krijgt. Nu is het nog warm, kan je niet de deken zo terug leggen dat de schoft vrij is? Iets erin naaien, iets dat een kommetje maakt. Een boogje van iets sterks, een balein of zo, tsja effe creatief zijn zodat de deken niet op de schoft kan drukken en er frisse lucht bij kan komen en dan toch de deken om, misschien met leren dekensingel op zijn plaats houden.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:53

Wij hebben een paard die zoiets al had toen we haar kochten. Toen was het een open wond. Na een week of wat was het ok dicht maar natig. We hebben er toen panalog opgesmeerd. In laten trekken en dan een deken op en kijken of je er iets tussen kan doen. Bij deonze is het een zwarte plek geworden eneen heel dun velletje erop. Zit er een niet goed passend zadel op of rijdt ik zonder gelpad dan is de wond weer helemaal open.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:08

mijn paard had vorige winter door de deken ook een schoftwond,wij hebben van unicura die poeder gehaald,
gewoon aventoe paar keer per dag wat erop poederen
hielp bij mijne erg goed
je dekens worden mischien alleen een beetje wit door de poeder.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:15

Er zit ook een gat in de deken dus luchten kan de wond zeker. Alleen de deken is maar 175 grams. Dus voor de annkomende kou, veelte koud.

Mickey, waar haal je inicura poeder. Of is dat gewoon een huis-tuin en keuken mensen middel die je overal kan halen?

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:17

het is idd eigenlijk voor mensen

ja krijgt het bij bv etos en da enzo.

Anoniem

Re: Schoftwond geneest niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:17

Dat wordt dan de 2e deken ook verknippen. Ik zou trouwens niet zelf gaan dokteren, als je een andere zalf wilt proberen, zou ik op zijn minst van te voren even je da bellen of het kan. Zo heb ik ook op advies een zalf van iemand ooit geprobeert op een open wond, nou was dus helemaal de foute en de wond heeft veel langer open gelegen.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 19:39

Ik ga niet mijn goede dekens open knippen

Ik wil ook de DA nog bellen, maar ik wil weten of er nog meer mensen ervaring hierin hebben..

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:44