Paard loopt onregelmatig/kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Paard loopt onregelmatig/kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:55

Ik merkte het vandaag meteen toen ik op haar rug zat, in stap liep ze onregelmatig. Eerst een hele tijd gestapt en toen was het direct al minder, begon lekker te proesten. Toen begon ik aan te draven en was het meteen met het hoofd heen en weer buigen en hobbelde ik wat af. Ik ben er meteen afgestapt en heb haar aan de longe gehad. In stap loopt ze gewoon regelmatig. In draf is er ook niet echt veel te zien, maar loopt ze gewoon niet lekker weg en hobbelt ze een beetje. Ze gaat dus niet helemaal door d'r hoeven heen (anders had ik meteen de da gebeld), maar ze loopt duidelijk anders dan normaal. Ze ontlastte dit been wel een beetje met poetsen, ze ging er in ruststand opstaan. Verder tilt ze het been nog goed op (hoog zelfs) en kon ik geen speciale verdikkingen vinden, het was heel iets warm aan de binnenkant van het been ter hoogte van d'r knie (niet echt bij het kniegewricht volgens mij, maar er vlakbij). Maar ze liet me heel braaf het hele been bevoelen, waaruit ik afleid dat ze daar niet heel veel pijn aan kan hebben (ze is nogal vinnig, dus dan had ik wel een dreigend voetje gehad).
Misschien herkent iemand dit...? (vooral dus de plek waar het vandaan lijkt te komen)

Ik heb het been afgespoeld met koud water, wat ze lekker leek te vinden. Ik heb haar nog een tijdje laten stappen aan de longe en nu staat ze op stal en kan ze lekker liggen als ze wilt. Ik zou niet weten wat ik verder kan doen???
De oorzaken kunnen divers zijn. De wei is vrij nat, dus ze kan zich verstapt hebben of zelfs uitgegleden zijn. Verder loopt ze ook vrij kort op d'r voetjes, omdat er tegels liggen voor de stal slijten deze erg. Ik zit er nu aan te denken om ijzers om te doen, maar ik weet niet of dat het niet juist kan verergeren? Is er anders iets anders wat de hoefsmid erom kan doen?

Sjen

Re: Paard loopt onregelmatig/kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:31

Ik heb even wat opgezocht en de plek die ik bedoelde die iets warm voelt is ergens bij het kootbeen of sesambeentje...
onder haar hoeven heeft ze trouwens niets wat kan wijzen op een ontsteking

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:37

Zou haar gewoon even zonder ijzers laten. Als haar voeten iets kort zijn, zal ze daar niet van het ene op het andere moment OP ZACHTE BODEM last van hebben. Dat merk je meer op het harde. Je schrijft dat ze in het begin ook in stap niet regelmatig is. Ik zou het een paar dagen rustig aan doen (lekker wandelen, stappen aan de hand) en dan nog eens kijken hoe het is. Bijv. een verstapping zou dan snel moeten verbeteren.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:10

als het zo zou zijn dat de hoeven echt te erg slijten en ze daardoor kreupel gaat lopen zou je toch eens ijzers kunnen proberen.

ik zou het eventjes afwachten en met koud water afspuiten en op het harde aan de hand stappen,gaat het niet over zou ik toch even een da bellen.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:08

Misschien even wat verdraaid, of inderdaad uitgegleden. Zou het even een paar dagen aanzien, blijven afspuiten en gecontroleerde beweging geven. Als er binnen 3 dagen geen verbetering is, zou ik de dierenarts bellen.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:19

Als je paard op zachte bodem kreupelt, kun je een peesprobleem niet uitsluiten. (Ze beweegt mee met het hoofd als je rijdt en zet haar been op rust in stand, dus lijkt wel pijn te hebben). Een aanhechtingsblessure geeft niet altijd een dik been. Voorzichtigheid geboden dus. Zou de DA bellen. Beter er op tijd bij zijn dan te laat.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 12:02

Vandaag lijkt het al heel wat minder, met de draf knikt ze niet met haar hoofd, het been blijft alleen ietsje achter maar hinkt niet. Ze heeft vandaag zelfs uit zichzelf had gegaloppeerd, waarbij ze alleen bij het afremmen wat raar hobbelde. Ze bokte ook met d'r achterbenen en draafde daarna heel mooi regelmatig. Ik denk dus dat het misschien al aan het overgaan is?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:26

Ik zou het zeker een paar dagen rust geven zodat als er een kleine blessure zit deze niet erger wordt maar de tijd krijgt op te helen. Ik zou dus eigenlijk niet teveel laten draven en galloperen maar even een dag of 3 stappen en dan wer kijken. Grite kans dat het dan over is en zo niet dan toch even naar laten kijken.

De meeste dingen genezen met rust en lichte beweging het beste en kleine blessures als verrekking o.i.d in een paar dagen.

Kijk het gewoon deze week even aan en als er dan na een paar dagen echt niks meer te zien is ga je weer rustig rijden.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 14:10

Ik heb haar zelf niet laten draven en galopperen hoor, dat deed ze zelf. Ze wordt nogal wild van de hengsten aan de overkant
Maar uiteraard geef ik het nog even rust.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 17:48

Vandaag was ze in stap en draf al beter (gewoon aan de hand). Ze knikt wel nog wat met d'r hoofd....? Maar je ziet d'r dan niet tegelijkertijd door d'r benen (of een been) zakken. Verder heb ik een beetje 'geknepen' in haar pezen waarbij geen reactie kwam (oortjes naar voren zelfs). Dus daar geen problemen lijkt me. Ik denk ook dat het probleem toch niet ligt aan gevoelige zolen, want ze gaat over de verharde stukken wel goed.
Alleen viel me op dat ze bij de kroonrand vrij warm is. De rest van de hoef niet. Toen ze bevangen was geweest, was de hele hoef heel warm en dat heeft ze nu niet, alleen de kroonrand. Wat kan dit betekenen of is deze altijd wel wat warmer?
Verder verzet ze d'r achterbeen wel af en toe. Dan gaat ze er even steviger op staan. Het lijkt daarbij dat ze d'r kroonbeen probeert te ontlasten, deze strekt ze ook af en toe. Deze is echter niet dikker of warm o.i.d. Zo klinkt het allemaal heel ernstig, maar ze doet dit in zeer geringe mate allemaal (alleen omdat ik erop let, als je d'r gewoon ziet lopen is er niets met d'r aan de hand).

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:50

Om erachter te komen of je paard een peesblessure heeft moet je "vakkundig" de pees kunnen bevoelen. Zomaar een beetje knijpen lijkt me niet erg handig. Als ze op het zachte niet rad loopt, lijkt het toch echt een probleem aan banden pezen o.i.d. Als je paard druk wordt van andere paarden, begrijpelijk, maar niet handig voor het genezingsproces als er idd wat mankeert. Toch beter veearts te laten kijken als je twijfelt.