Krullende vacht bij oud paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

REYNIR

Krullende vacht bij oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:04

Mijn oom heeft een oude fries (20+) en dat paard heeft een krullende vacht, en wordt wat mager.........
Nou dacht ik zo te denken dat dat wel wat te maken heeft met een of andere ziekte die oudere paarden wel eens hebben, maar welke ziekte??? Ben de naam kwijt, iets van cushing of zo?

Wie kan mij er wat meer over vertellen?

Groetjes en alvast bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:16

cushing idd...

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 17:18

oke........... wat zijn de verdere kenmerken, en wat is er aan te doen??

_Lorette_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:23

Cushings is weinig aan te doen...
Paarden met cushings zijn snel hoefbevangen en hebben vaak suikerziekte.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:49

de krullende vacht is nog maar het minste probleem

wat er eigenlijk aan de hand is is een tumor in de hersenen(de hypofyse) waar het paard uiteindelijk aan overlijd

die tumor zorgt er voor dat er teveel hormonen worden afgegeven waardoor onder andere de schildklier op hol slaat het gevolg suikerziekte in veel van de gevallen

er is niet veel aan te doen en wat er aan te doen is kan de tumor niet weghalen alleen de symptomen bestrijden en sommigen paarden kunnen dan nog jaren mee

als het echt cushing is kan dat worden vastgesteld door een bloedproef en dan kan ook worden bepaald of het paard medicijnen nodig heeft

ellepel

Re: Krullende vacht bij oud paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:44

wij hadden een oude merrie met cushing op stal( die werd niet behandeld) maar die had minstens 2x per jaar koliek, bij overgang van wei naar stal of andersom.

geen idee of dat typisch bij die cushing hoort hoor, maar t zou kunnen toch?
denk zowiezo dat als je dat vermoeden hebt, dat je dan extra moet letten op voeding, cushing paarden zijn gevoeliger voor hoefbevangenheid namelijk...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:21

Symptomen die bij cushing voor kunnen komen:

-Lang, dik, krullend haar

-Verhaard niet of slecht in het voorjaar.

-Veel drinken en plassen

-Vermageren ondanks goed eten en veel voeren

-Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)

-Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam

-Vetbultjes boven de ogen

-Hoefabcessen, hoefbevangenheid

-Tandproblemen

-Hart en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)

-Hardnekkige infecties

-Diarree

-Gewrichtproblemen, Osteoporose

- Lethargie/apatisch

-Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van de maagslijmvlies

-Zweten zonder oorzaak

-Last van parasiten

-Schuren

-Zweren in de mond

Mijn pony heeft ook cushing. We (de DA en ik) hebben het vastgesteld aan de hand van zijn sympthomen. Een bloedtest kon niet op dat moment en is in een aantal gevallen ook niet erg betrouwbaar.
Er zijn wel medicijnen voor die de sympthomen wegnemen. Mijn pony krijgt het nu sinds een paar maanden en hij is helemaal opgeknapt. Zijn vacht is niet zo meer als andere jaren. Hij eet beter. Hij speelt en rent weer en ook tijdens het rijden is hij weer net zo gek als hij een aantal jaar geleden was. Ik betaal 20 euro in de maand voor de medicijnen en dat is het meer dan waard. Bij een groot paard kost het wat meer.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:28

Ik schrik mij toch even dood. Mijn bejaarde shetlander van 27 jaar heeft er ook al last van sinds ze bij ons komt. Teminste last van een krullende vacht. Ik heb er alleen nooit wat achter gezocht. Inmiddels staat ze alweer 3 jaar bij ons.

Van de symtonen van hier boven heeft ze er maar van een paard last van;
Ik moet wel zegen dat ze alweer 1,5 jaar met pensioen staat. Ze staat lekker te genieten in de wei.
Citaat:
-Lang, dik, krullend haar

hier heeft ze inderdaad last van. Maar ze staat dan ook 24/7 buiten dus een lange vacht vind ik niet raar.

-Verhaard niet of slecht in het voorjaar.

Hier heb ik altijd haar leeftijd achter gezocht. Ze verhaart wel, alleen niet zo snel. Ze loopt er altijd als een lelijk eendje bij. Met op sommige plekken nog veel haar

-Veel drinken en plassen
Dit doet ze totaal niet. Ze drinkt wenig

-Vermageren ondanks goed eten en veel voeren
Geen last van. Ze is zelf te dik

-Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)
Als 1,5 jaar op rust maar nog veel spieren in de achterhand. Ze heeft wel een ingezakte rug. Haar kont is het hoogste punt van haar lichaam. Ongeveer 5cm hoger dan haar nek

-Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam
Een hangbuik heeft ze inderdaad. Maar dat komt meer door het gras. Vethoping in de manenkam heeft ze volgens mij niet. Maar ze heeft ook super lange manen dus kijk er niet zo vaak in

-Vetbultjes boven de ogen
Geen last van

-Hoefabcessen, hoefbevangenheid
Ook geen last van. Ze heeft super hoeven

-Tandproblemen
Naar mijn weten geen last van. Ze eet goed.

-Hart en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)
Ook geen last van (zo ver ik weet) Ze rolt wel graag in de wei

-Hardnekkige infecties
Wat houd dit precies in?

-Diarree
Ook geen last van. Ze heeft mooie harde drollen

-Gewrichtproblemen, Osteoporose
Geen last van

- Lethargie/apatisch
Wat is dit

-Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van de maagslijmvlies
Ze is een vreetzak

-Zweten zonder oorzaak
geen last van

-Last van parasiten
geen last van

-Schuren
Ze heeft wel jeuk op haar staart. Schuurt wel eens tegen een paal aan. Maar geen haaruitval ed [/b[

-Zweren in de mond
[b] geen last vanna mijn idee

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:29

In de zomer kun je een paard met cushing helpen,door hem te scheren, dan heeft hij geen problemen met verharen.Zorg s`winters dat ze niet te lang nat blijven ,door het lange haar.`Winters moet je een oud paard echt extra vertroetelen,b.v met slobber en een goede waterdichte deken.Ze krijgen anders problemen om warm te blijven.Ons oude 38jarige paard kreeg dezelfde verzorging als onze wedstrijdpaarden.Men vergeet nog wel eens een oud paard goed te verzorgen,en ze laten ze aan hun lot over in een weitje.Dat doe jij gelukkig niet! Ik hoop dat je nog veel jaren plezier van je paard hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:35

Mijn vorige paardje had ook een krulvacht ,er waren zelfs mensen die vroegen of ze van een speciaal ras was .Ze kreeg vier kilo voer en was ook aan de magere kant.Maar ze was wel 28 jaar deed nog bosritjes en is in goede gezondheid 32 geworden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:36

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:58

Ik lees nou allerlei (enge) verhalen over Curshing. Mupske leidt daar toch echt niet aan. Ik zie haar gewoon een (te) dikke shetlander met een krulletjes vacht. Misschien leidt ze aan een minder erge vorm van cushing.

Ze heeft wel een slechte conditie en bij het kleinste galop stukje in de wei kucht ze al hard. Alleen dat heeft meer te maken met de leeftijd en de conditie denk ik.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:11

niet alle paarden en pony`s die in de winter dik in het haar zitten hebben cushing en soms lijkt de vacht ook gekruld om dat hij nat is geweest

wil je het echt zeker weten bel dan je DA voor een bloed onderzoek

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:58

Het is een goedaardige tumor die heel langzaam groeit. Uit onderzoek in Amerika blijkt dat toch wel veel oude paarden die ziekte hebben. Alleen worden veel sympthomen aangezien voor ouderdomskwalen.
Je paard kan er heel oud mee worden voordat hij echt last begint te krijgen van de tumor.

Hier is de link naar het onderzoek: http://cvm.msu.edu/news/press/0302b.htm

Steffi: apatisch of letargisch betekend dat je paard rustiger begint te worden soms zelf een beetje wezenloos. Ik dacht dat bij mijn pony dat kwam omdat hij al 28 was. Nu hij medicijnen krijgt komt hij weer helemaal in zijn oude doen. Hij bokt en sprinkt weer en rent in galop de wei door.
Over die infecties: het kan van alles zijn. Bijvoorbeeld schaafwondjes die steeds maar infecteren en slecht dicht groeien. Ponto had bijvoorbeeld in allebei de voorhoeven een onsteking zitten. Eerst dachten we dat ie hoefbevangen was. Maar nu komt de ontsteking de zool uit.

luxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:05

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:26

Dat klopt: pergolide. Het is een medicijn die bij mensen gebruikt wordt. Je moet het ook halen bij de mensenapotheek. Wel moet je een receptje hebben van je DA.
In Nederland is het nog niet zo bekent maar in Amerika is het er al in een siroop met appelsmaak voor paarden. In Duitsland word het ook al veel meer voorgeschreven.

REYNIR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:41

Hee bedankt allemaal!! Hier kan ik wat mee. Ik zal mij er eens wat meer in verdiepen.
Nogmaals bedankt.
Groetjes

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:59

Er is ook een Duits forum waar mensen op zitten die ook cushingpaarden . ik heb daar veel steun aan gehad toen het met Ponto zo slecht ging.

http://www.kater-karlo.com/cgi-bin/yabb ... 9/YaBB.cgi

Je mag mij ook PB als je vragen hebt of moet helpen met het vertalen van stukjes.