Zenuwbeschadiging Schouder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MOHGirl

Zenuwbeschadiging Schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 13:44

Ik heb mijn paarden samen in de roundpen gezet, ben vervolgens uit gaan mesten, toen ik terug kwam waren ze ontzettend hard aan het rennen, beide de tegengestelde richting in, ik loop de roundpen in en draaide 1 van mijn paarden om, zodat ze samen de goeie kant op renden, maar helaas draaide de ander zich ook met een noodgang om, waardoor ze met een noodvaart tegen elkaar aan zijn gebotst, tegen elkaars schouder.
Beide kreupel op het eerste gezicht, ik ging meteen naar de pony toe die er het ergst aantoe was, en die kon bijna niet meer lopen, waarschijnlijk heeft hij zijn been net naar achter gedaan tijdens de botsing, en de ander naar voor.
Dierenarts erbij, metacam pijnstillers en zwellings remmers gekregen.
Het is sinds 5 december zo, zijn hele bespiering is weg, de andere pony liep trouwens de derde dag alweer alsof er niets aan de hand was.
Bobby de pony waar het over gaat, heeft 3keer metacam gekregen, dus ong 3 weken, is er nu van af al een tijdje, hij loopt heel erg eng, alsof zijn schouder ontwricht is, dierenarts denkt aan zenuwbeschadiging, ik wilde vragen of mensen ervaring hebben met een "subscularis" schouderbeschadiging inc zenuwbeschadiging.
Hij loopt nu al beter als in het begin, maar vanaf hier verbeterd hij niet meer naar mijn zien.
Zijn ene schouder is helemaal onbespierd, terwijl de ander nog een mooi vetlaagje heeft.
Groetjes Lisette

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:25

Ik heb er geen ervaring mee bij paarden, weet alleen dat het bij mensen ook lang duurt. Kan ongeveer 2 x 6 weken duren voor totaal herstel. Als alles op rek is gekomen zijn ook minder doorbloede structuren beschadigd zoals pezen, ligamenten en de zenuwen. Hierdoor kost herstel meer tijd.
Omdat hij die zijde toch zal ontlasten (zenuwpijn is nl zeer pijnlijk en kan zorgen voor krachtsvermindering van spieren) zal spiermassa afnemen.

mirellakuijl

Re: Zenuwbeschadiging Schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:48

een kennis van mij dacht ook dat haar paardje dit had maar na 3 mnd werd ze toch wel erg ongerust en heeft foto's laten maken bleek achteraf dat zijn schouder gebroken was.
Het is wel allemaal goedgekomen.

MOHGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 15:38

Dat is dus ook mijn instelling... Ik ga toch maar even nadenken over foto's laten maken.

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:20

Beter het zekere voor het onzekere.

Succes

gamble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:27

mijn fysio vertelde een keer dat in de schouders een belangrijke zenuw zit en dat je daarom altijd je staldeur helemaal open moet maken. Anders stoten ze zich er tegenaan en kun je blijvende schade eraan over houden,wat de symptomen zijn heb ik niet onthouden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:17

MOHGirl schreef:
Ik heb mijn paarden samen in de roundpen gezet, ben vervolgens uit gaan mesten, toen ik terug kwam waren ze ontzettend hard aan het rennen, beide de tegengestelde richting in, ik loop de roundpen in en draaide 1 van mijn paarden om, zodat ze samen de goeie kant op renden, maar helaas draaide de ander zich ook met een noodgang om, waardoor ze met een noodvaart tegen elkaar aan zijn gebotst, tegen elkaars schouder.
Beide kreupel op het eerste gezicht, ik ging meteen naar de pony toe die er het ergst aantoe was, en die kon bijna niet meer lopen, waarschijnlijk heeft hij zijn been net naar achter gedaan tijdens de botsing, en de ander naar voor.
Dierenarts erbij, metacam pijnstillers en zwellings remmers gekregen.
Het is sinds 5 december zo, zijn hele bespiering is weg, de andere pony liep trouwens de derde dag alweer alsof er niets aan de hand was.
Bobby de pony waar het over gaat, heeft 3keer metacam gekregen, dus ong 3 weken, is er nu van af al een tijdje, hij loopt heel erg eng, alsof zijn schouder ontwricht is, dierenarts denkt aan zenuwbeschadiging, ik wilde vragen of mensen ervaring hebben met een "subscularis" schouderbeschadiging inc zenuwbeschadiging.
Hij loopt nu al beter als in het begin, maar vanaf hier verbeterd hij niet meer naar mijn zien.
Zijn ene schouder is helemaal onbespierd, terwijl de ander nog een mooi vetlaagje heeft.
Groetjes Lisette

Is het geen subscapularis schouderbeschadiging. Je kan idd spieratrofie hebben door het uitvallen van bep zenuwen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 08:58

Het is idd subscapularis, die ander zenuw bestaat nl niet. Het herstel na zenuwbeschadiging kan best lang duren, 6 weken kun je rustig op rekenen. Men zegt wel dat vit. B (1 dacht ik) helpt bij zenuwproblemen, maar dat is nooit wetenschappelijk aangetoond.
Als je je zorgen maakt kun je natuurlijk even foto's laten maken, weet je al iets meer.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 09:35

Dit kan zelfs wel een maand of 4 gaan duren. Als de zenuw echt beschadigd is, zal deze moeten herstellen end at gebeurd niet zomaar. Vitamine B spuit wil idd nog wel eens helpen om het alleaal wat makkelijker op gang te krijgen. Als je paard zijn schouder gebrken zou hebben, dan loopt hij waarschijnlijk helemaal niet meer op dat been, dus hou dat in je achterhoofd als je toch foto's wilt maken.

MOHGirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 11:04

Bedankt voor de reacties *rent gauw naar de dierenspeciaalzaak om Vit B te halen*
En ja het was dus "subscapularis" maar ik heb het uit mijn hoofd getyped...

Sorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:57

Tja mijn merrie is 6 jaar geleden in een gekke bui met een hoogdrachtige buik onderuit gegaan.
Kreupel.. ach eerst maar even aankijken.
Het is nooit meer goed gekomen. Op het schouderblad loopt de schouderkam. Bij mijn paard is hier een stuke van af gebroken.
Dit stukje is zwevend wat maakt dat mijn paard soms een paar passen kreupel is en soms weer helemaal niet. Ligt er maar net aan waar deze botchip op drukt of tegenaankomt.
Echter pijn heeft ze niet en ze rent bokt en springt al 6 jaar vrolijk door de wei.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 13:27

Misschien een goed idee om het paard door een osteopaat te laten bekijken. Het kan namelijk zijn dat er door de klap een blokkade is opgetreden. In dat geval kan de osteopaat je snel helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:21

masseren met srl-gelei of een ander spieren middel werkt ook heel goed, hiermee maak je alles lekker warm en rekt de boel ook een beetje op wat in dit geval denk ik wel heel goed is...

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 19:26

Hoi, mijn pony heeft spieratrofie opgelopen door een geknelde zenuw. De bespiering is afgestorven rondom zijn schouder en kan wellicht nooit meer bereden worden. Na twee jaar zo te lopen is er een lichte verbetering (is niet meer bereden geweest). Het is bij mijn pony ook zo dat zijn schouder naar voor schiet, alsof het uit de kom komt.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:38

Ik zou meteen een goede paardenfysio inschakelen!
Hoe eerder hoe beter!

Als de zenuw beschadigd is kan ie het gebied ook niet meer voorzien van de nodige impulsen.

Zelf gaan smeren of zomaar vit B gaan geven lijkt mij nu niet de beste optie.

Sterkte!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:54

Ellebel schreef:
Het is idd subscapularis, die ander zenuw bestaat nl niet. Het herstel na zenuwbeschadiging kan best lang duren, 6 weken kun je rustig op rekenen. Men zegt wel dat vit. B (1 dacht ik) helpt bij zenuwproblemen, maar dat is nooit wetenschappelijk aangetoond.
Als je je zorgen maakt kun je natuurlijk even foto's laten maken, weet je al iets meer.

Vit. B12