wie heeft ervaringen met ocd operatie in kniegewricht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mel77

wie heeft ervaringen met ocd operatie in kniegewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:53

Ik heb een 5,5 jarige staan die heeft een ocd in de kniegewricht.
HIj heeft hier last van, hij is niet kreupel maar treed met een achterbeen minder onder en hij zet het iets opzij.
Heeft iemand ervaringen met zo'n operatie en hoe lang duurt de genezing en kan het paard naar zo'n operatie gewoon weer ingezet worden in de sport?
En hoeveel kost zo'n operatie ongeveer.
Ik hoop dat er mensen zijn die me info kunnen geven.
alvast bedankt

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:34

Mijn eigen paard kreeg op 9-jarige leeftijd last van ocd in kniegewricht. Aangezien het paard van een kennis op de operatietafel was overleden heb ik in eerste instantie gekozen voor inspuiten. 5 Jaar later loopt hij hier nog steeds goed op (heeft zelfs nog Z2 gelopen en L-springen).
Voor een kennis heb ik een 3-jarige ingereden. Deze kreeg binnen 2 maanden last van ocd in spronggewricht. Zij is nadat ze haar veulen heeft gehad geopereerd. Ze heeft een maand of 2 op stal gestaan en weer 2 maanden later ben ik weer met haar begonnen. We zijn nu een jaar verder en het gaat erg goed.
Het schijnt dat er veel paarden met een ocd of die ooit een ocd hebben gehad rondlopen in de sport, ook de zwaardere sport. Succes in behandeling is afhankelijk van de mate van ernstigheid en de plaats. Er zijn splinters die niet operabel zijn.
Kosten kan ik je niets over zeggen, dat weet je dierenarts waarschijnlijk ook het beste.
Succes met je paardje! Voor meer vragen mag je me gerust pm-en.

Ziolette

Re: wie heeft ervaringen met ocd operatie in kniegewricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:51

Wij hebben ook een paard preventief laten opereren aan OCD in het kniegewricht. Paard had een aardige grindbak om het zo maar te noemen. Het dier heeft 3 dagen op de kliniek gestaan voor de operatie en vervolgens 2 weken complete boxrust gehad en ca. 4 weken aan de hand gestapt (max. half uur per dag). Daarna nog een controle gehad en naar huis gestuurd. Mocht en kon alles weer doen (uiteraard wel opbouwen na die revalidatieperiode). Na een half jaar nog een laatste controle gehad en het zag er allemaal weer toppie uit . Kosten ca. 1000,- euro.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:35

Heb zelf al een paar OCD operaties mee gedaan. Met verschillende aflopen. Als je paard er duidelijk last van heeft zou ik hem laten opereren. Anders zou ik er niets aan doen, tenzij hij er dus last van gaat krijgen.
Kosten zit je idd rond de 1000,-

mel77

Re: wie heeft ervaringen met ocd operatie in kniegewricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 18:02

bedankt voor de reactie's die ik tot nu toe gekregen heb.
Hij heeft er duidelijk last van.
Ik kan dit paard dus voor heel weinig geld kopen, net iets boven de slachtprijs omdat hij dus een OCD in zijn knie heeft zitten.
Die handelaar heeft geen zin in een operatie want hij heeft alleen interessen in snelle handel.

Morgen ga ik met de foto's naar de dierenkliniek om te horen of het zin heeft hem te laten opereren. Als hij zegt van dat er een kans bestaat dat het goed komt en als er verder niks is beschadigt van binnen dan laat ik hem opereren.

Ik vind het zonde van het dier als hij zo de handel inraakt met een ocd waar hij last van heeft.