Wat is fenylbutazon

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bambino

Wat is fenylbutazon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:32

Weet iemand wat Fenilbutazone ( polvere ) Is
Het is een italiaans paarden (genees) middel en alleen in italie te verkrijgen kan het op google ook niet vinden alleen in het italiaans>..?
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-01-06 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

mayday

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:34

Waarschijnlijk een één of andere pijnstiller (butazone)

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:36

ja vindt niet egt fijn klinken en als ik die iataliaanse sites zo bekijk komt niet egt fijn over.
En het is ook nergens anders te verkrijgen..
Dus ben wel nieuwschierig wat het egt is

Bergje

Re: ?? Wat is dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:48

Als je zoekt op fenylbutazone op google kom je bij de derde treffer weer uit op bokt, bij bokker Mainat. Bij haar in het profiel staat een stukje over dit middel.............

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:01

Fenylbutazon is dé bekende pijnstiller die ook wel als 'bute' bekend staat. Het staat tevens op de officiele dopinglijst van de FEI.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:50

Het is een ontstekingsremmer en sterke pijnstiller, wordt vaak voor paarden gebruikt, maar ook in de humane geneeskunde. langdurig gebruik heeft als bijwerking maag en darmklachten hier uitleg in het engels over de bijwerkingen: http://www.thehorse.com/viewarticle.aspx?ID=6408

Wordt vaak voorgeschreven bij HKO en arthritis- het is een zg NSAID (non-steroid anti-inflemitory drug) de reden dat het op de dopinglijst staat is omdat het een sterk pijnstillend effect heeft.

Bambino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 20:58

Nou niet egt gezond dus..

Ben vandaag bij paard wezen kijken toen we door keuken van het huis liepen lagen er allemaal zakjes met fenylbutazon dus me moeder had toen we er voorbij liepen zo leeg zakje ervan meegepakt (lagen ook legen gebruikte zakjes bij) ze had zoiets van je weet maar nooit wat het is..

Maargoed het was iniedergeval tog niet het paard dat we zochten dusja.. ik was tog wel nieuwschierig wat het precies was en of die mensen wel te vertrouwen zijn om nog keer heen te gaan

LindseyS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:36

Phenylbutazone, ook some equipalazone genaamd, is hetzelfde als ibuprofen bij mensen. Het is nog steeds beschouwd als de goedkoopste en beste pijnstiller voor paarden. Het heeft een onstekingsremmende werking. Vraag maar aan je DA, hij/zij zal er met lof over spreken. Spijtig genoeg werd dit middel enige tiijd geleden niet meer toegestaan in Nederland, -ik dacht omwille van mogelijke slacht en paardvlees consumptie-. Citeer me hier niet, want ik ben daar niet 100% zeker van.
Wel is het zo, dat het verder beschikbaar blijft in Belgie en veel DA's halen daar toch nog een voorraadje. Het is ook verder beschikbaar in Engeland.
Het wordt meestal gebruikt bij zwellingen, en andere musculo skeletale problemen.
Omwille van die ban, gaan de meeste DA's nu acetaminophen gaan gebruiken (vergelijkbaar met aspirine). Toch zou ik zeggen dat bij de meesten de voorkeur blijft gaan naar Bute.
Groetjes.
Lin.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:41

is wel superspul dat Bute! Helaas weten meer 'oneerlijke' mensen dat ook...

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:19

goede reden om bloed te trekken als je een paard koopt

wil de verkoper dat niet dan weet je genoeg

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:38

Super pijnbestrijder, die je bij de meeste DA praktijken gewoon kan krijgen, mits je in je paspoort aangeeft dat je paard niet voor menselijke consumptie gebruikt mag worden. Eigenlijk mag het dus niet in NL voorgeschreven worden, maar het wordt veel gedaan.

Wel duurder geworden sinds de nederlandse registratie eraf is. 1,25 ex btw per zakje van 1,5 gram.

MaiNat

Re: ?? Wat is dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:26

Bergje schreef:
Als je zoekt op fenylbutazone op google kom je bij de derde treffer weer uit op bokt, bij bokker Mainat. Bij haar in het profiel staat een stukje over dit middel.............

Ja klopt. Dit is echt een heel gevaarlijk middel en helemaal voor kleine ponies. Vaak geven dierenartsen veel te grote dosis voor ze en dan kan het verkeerd aflopen. Het wordt ook verkocht onder de naam Equipalazone maar daar zit ook buut in. Mijn ervaring is dat er genoeg medicijnen zijn met minder erge bijwerkingen.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:28

In mijn profiel helemaal onderaan staat er nog een heel stuk hierover in.

Urielle

Re: Wat is fenylbutazon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:06

Uit het geneesmiddelenrepertorium (mbt mensen):

Fenylbutazon heeft de ongewenste effecten van de andere niet-steroïdale anti-inflammatoire middelen. Daarenboven kan er, zij het zeldzaam, agranulocytose (sterke vermindering van gegranuleerde leukocyten (wit bloedlichaampje), gepaard gaande met koorts, malaise, pijn id ledematen en lende, angina, vergrote lever en milt....) optreden, onafhankelijk van de gebruikte dosis.
Vooral bij hoge doses en langdurig gebruik worden natriumretentie (vasthouden van natrium) en hypothyreose (onvoldoende productie schildklierhormoon) gezien.
Fenylbutazon induceert de leverenzymen en versnelt op die manier de afbraak van geneesmiddelen.
Omwille van de ernstige ongewenste effecten is de enige indicatie spondylitis ankylosans (verstijving van het gewricht door wervelontsteking door een aandoening). Verstuikingen, kneuzingen, posttraumatische of postheelkundige oedemen zijn geen aanvaardbare indicaties.

Hart-, lever-, en nierinsufficiëntie zijn contra-indicaties, alsmede hematologische aandoeningen (bloedziekten) en gastro-duodenaal ulcus (zweer in het maagslijmvlies).

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:08

Als ik het goed heb wordt het middel daarom ook niet meer voorgeschreven voor mensen. Maar goed ook!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:12

Dat zou kunnen, dit (Belgisch) boekje is van 2003, maar daar staat verder niks bij

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:33

De bijwerkingen kunnen bij een paard heel anders zijn als bij mensen. Ivm een hele andere spijsvertering.
Vind dit appels met peren vergelijken.

Wij mensen eten ook geen brokken of kuilvoer..........

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:59

@Manait hoeveel van die medicijn moest jij geven dan?

Wij hebben eerst dat andere medicijn voorgeschrven gekregen (die in Nederland mag, .....woord eindigd op zuur.
Daar is het bij ons mee mis gegaan en heeft onze shetlander ongeveer 10 keer de toegestane hoeveelheid gekregen ....hij is echt 2 dagen bijna van de wereld geweest, gelukkig zat ik op bokt en ben via iemand anders te weten gekomen dat onze shet een veel te hoge dosering kreeg.....meteen de volgende ochtend de DA opgebeld en het bleek dat hun een fout hadden gemaakt .

Ben het verder wel met Kiana eens dat mens en paard niet te vergelijken zijn

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:05

kiana schreef:
De bijwerkingen kunnen bij een paard heel anders zijn als bij mensen. Ivm een hele andere spijsvertering.
Vind dit appels met peren vergelijken.

Wij mensen eten ook geen brokken of kuilvoer..........

Iedereen moet zelf weten wat voor spul hij zijn paard geeft, ik geef gewoon informatie die hier in het boekje staat en ieder doet ermee wat hem goeddunkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:07

Ik geloof dat het in Belgie ook niet meer gebruikt mag worden hoorde mijn vriendin(die Da is) zo iets laatst moppellen ;over dat alle goede produckten verboden worden.

Ik denk dat het met Bute is als met alle medicijnen,overdaad schaad.En heb je de pech er allergisch voor te zijn dan is dat natuurlijk heel vervelend.
Ik heb er gelukkig alleen goede ervaringen mee.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:10

Buut is op zich een hele goede pijnstiller. Als je bij de bijwerkingen gaat kijken zul je van de meeste medicijnen wel even schrikken, maar in principe is er als je goed doseert niets aan de hand. De registratie is er af, inderdaad vanwege voedselveiligheidsredenen. Je mag het nog wel geven, maar dan moet je eerst kijken of er geen alternatieven zijn en het paard mag dan niet meer voor consumptie geslacht worden. Op de Uithof wordt het ook nog steeds wel gebruikt. Gaat prima.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:14

Ik heb nog even in het profiel van Mainat gekeken, maar bij haar paarden ging het om een echte overdosering. Dan maakt het niet uit of je nou buut geeft of iets anders, dan krijg je gewoon enorme problemen. Het is dus echt geen vergif oid.

Wat niet wegneemt dat ik geen paard zou kopen bij iemand wiens huis vol met zakjes van dat goedje ligt. Kun je er donder op zeggen dat ie dat te pas en te enpas aan zijn dieren voert.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:47

Ellebel schreef:
Ik heb nog even in het profiel van Mainat gekeken, maar bij haar paarden ging het om een echte overdosering. Dan maakt het niet uit of je nou buut geeft of iets anders, dan krijg je gewoon enorme problemen. Het is dus echt geen vergif oid.

Wat niet wegneemt dat ik geen paard zou kopen bij iemand wiens huis vol met zakjes van dat goedje ligt. Kun je er donder op zeggen dat ie dat te pas en te enpas aan zijn dieren voert.

Het was niet eens veel overdosis, juist daarom is het zo gevaarlijk!! Maico moest s'ochtends 2 schepjes en s ávonds 2 schepjes afgestreken. Dat was voorgeschreven, fout van de kliniek.

jacqueline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:17

Ja dan kan ik het idd voorstellen Mainat dat hij flink teveel heeft gekregen......jeetje zeg.
Onze shet ,mag maar half schepje 2 maal per dag.
En mijn fjord kreeg 2 maal per dag 1 afgestreken schep.

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:35

ja echt ongelovelijk, je gaat ervan uit dat de kliniek het weet, maar Maico is niet de enige die verkeerd voorgeschreven was. De dag nadat Maico was overleden is er nog een shetlander overleden die ook werd behandeld met fenylbutazone bij dezelfde kliniek in Slootdorp. Toen we daar achter kwamen hebben we Utrecht gebeld om informatie en die vertelde dat het helemaal verboden was en dat er getekend moest worden voor dat middel. Wij (van Maico en die andere pony) hebben nooit wat getekend en is ons zo dat middel in een pot gegeven zonder bijsluiter met voorschrift. Al hadden we geweten dat het zo gevaarlijk was dan hadden we het nooit gebruikt.