De hoefsmid heeft het ijzer er opnieuw onder geslagen maar achteraf blijkt dat hij Zorro heeft vernagelt. We zijn nu ruim 4 maanden verder en Zorro loopt nog steeds niet goed. Zorro is een shetlander van bijna 16 jaar en heeft een zeer franse stand en zeer dunne hoefwanden. De hoefsmid op vakantie heeft een nagel gebruikt die ongeveer 3 mm dikker is dan de nagel die mijn eigen hoefsmid gebruikt. Hij was ook iets langer. Door de dikte van de nagel is hij redelijk ver binnen de witte lijn gekomen.
Ik ben al met hem naar de kliniek geweest voor kreupelheidsonderzoek en röntgenfoto's. Tijdens het longeren op het harde liep hij zowel links als rechtsom kreupel. Na de linker ondervoet te hebben verdoofd liep hij rechts onregelmatig. Na ook deze ondervoet te hebben verdoofd liep hij weer redelijk goed (ik vond niet helemaal maar de da zag er niet zo veel aan
)Toch maar foto's. Daar kwam "gelukkig" niets uit. Ik heb zijn voorbenen 2 jaar geleden ook al op de foto gehad en daar was geen verandering in te zien. Hij heeft goede gewrichten, nog geen last van arthrose en geen hoefbeenkanteling. De da denkt dat Zorro nog last heeft van de vernageling en raad aan om hem zonder ijzers te laten en metacam te geven. Omdat hij zonder ijzers beter in de stand kan "slijten" die hij wil lopen.
Zorro heeft nu 2 weken metacam gehad en hij liep vrij redelijk. Hij liep niet helemaal rad maar wel makkelijker. Hij liep makkelijker met metacam en zonder ijzers dan met metacam en met ijzers.
Nu ben ik sinds dinsdag gestopt met de metacam en Zorro kan nu bijna geen pas meer zetten. Hij loopt "op eieren". Omdat hij snel koliek krijgt stap ik hem nu 2x een ½ uur op zachte ondergrond. Dat gaat redelijk hij loopt iets gevoelig maar op harde ondergrond loopt hij slechter.
Vandaag heeft de hoefsmid gekeken (die ik overigens volledig vertrouw, hij beslaat Zorro nu 8 jaar en heeft hem enorm verbeterd), hij denkt dat Zorro nog steeds last heeft van de vernageling. Waarom weet ik nog niet precies want ik kan hem tel. nog niet bereiken
)hoefsmeden pfff
)Ik denk persoonlijk dat het niet aan de vernageling ligt. Zorro heeft namelijk een enorme sprong gemaakt op het moment dat de vakantie hoefsmid hem vernagelde. Deze hoefsmid had Zorro´s beentje tussen zijn eigen benen. Zorro is zo´n 2 meter achteruit gesprongen terwijl de hoefsmid zijn been nog vast had. Hij heeft dus met zijn eigen gewicht (250kg) staan trekken aan een hoefsmid van 100+ Ik denk dat hij hierbij zijn schouder/boeggewricht heeft beschadigd. Mijn eigen hoefsmid legt Zorro´s been namelijk altijd op zijn eigen knie en zorgt ervoor dat Zorro zijn been niet teveel opzij hoeft te doen, zodat hij onder de massa blijft. De hoefsmid op vakantie heeft Zorro´s been ver opzij en omhoog vast gehad.
Het grootste probleem is dus: waar kan hij nu het meest last van hebben, de vernageling of schouder/boeggewricht. Een goede foto van de schouder is haast niet te maken (heb ik laten vertellen) dus diagnostiseren van een probleem in de schouder lijkt niet te kunnen??
Iemand mss een idee, ik ben al een aantal maanden en euro´s verder maar ik weet eigenlijk nog niets. Bovendien is mijn kleine guitige ventje die altijd naast me dribbelt veranderd in een chagerijnige knorrepot die loopt alsof hij bijna 40 is........

nog ideetjes?)