Hoe lang last van vernageling ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ukkiepuk

Hoe lang last van vernageling ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:03

Zorro is in september vernagelt toen ik met hem op vakantie was. Op de eerste dag van onze vakantie heeft Zorro zijn linker voorijzer eraf getrapt. Ik heb hem daar toen laten beslaan door de plaatstelijke hoefsmid.

De hoefsmid heeft het ijzer er opnieuw onder geslagen maar achteraf blijkt dat hij Zorro heeft vernagelt. We zijn nu ruim 4 maanden verder en Zorro loopt nog steeds niet goed. Zorro is een shetlander van bijna 16 jaar en heeft een zeer franse stand en zeer dunne hoefwanden. De hoefsmid op vakantie heeft een nagel gebruikt die ongeveer 3 mm dikker is dan de nagel die mijn eigen hoefsmid gebruikt. Hij was ook iets langer. Door de dikte van de nagel is hij redelijk ver binnen de witte lijn gekomen.

Ik ben al met hem naar de kliniek geweest voor kreupelheidsonderzoek en röntgenfoto's. Tijdens het longeren op het harde liep hij zowel links als rechtsom kreupel. Na de linker ondervoet te hebben verdoofd liep hij rechts onregelmatig. Na ook deze ondervoet te hebben verdoofd liep hij weer redelijk goed (ik vond niet helemaal maar de da zag er niet zo veel aan )

Toch maar foto's. Daar kwam "gelukkig" niets uit. Ik heb zijn voorbenen 2 jaar geleden ook al op de foto gehad en daar was geen verandering in te zien. Hij heeft goede gewrichten, nog geen last van arthrose en geen hoefbeenkanteling. De da denkt dat Zorro nog last heeft van de vernageling en raad aan om hem zonder ijzers te laten en metacam te geven. Omdat hij zonder ijzers beter in de stand kan "slijten" die hij wil lopen.

Zorro heeft nu 2 weken metacam gehad en hij liep vrij redelijk. Hij liep niet helemaal rad maar wel makkelijker. Hij liep makkelijker met metacam en zonder ijzers dan met metacam en met ijzers.
Nu ben ik sinds dinsdag gestopt met de metacam en Zorro kan nu bijna geen pas meer zetten. Hij loopt "op eieren". Omdat hij snel koliek krijgt stap ik hem nu 2x een ½ uur op zachte ondergrond. Dat gaat redelijk hij loopt iets gevoelig maar op harde ondergrond loopt hij slechter.

Vandaag heeft de hoefsmid gekeken (die ik overigens volledig vertrouw, hij beslaat Zorro nu 8 jaar en heeft hem enorm verbeterd), hij denkt dat Zorro nog steeds last heeft van de vernageling. Waarom weet ik nog niet precies want ik kan hem tel. nog niet bereiken )hoefsmeden pfff )

Ik denk persoonlijk dat het niet aan de vernageling ligt. Zorro heeft namelijk een enorme sprong gemaakt op het moment dat de vakantie hoefsmid hem vernagelde. Deze hoefsmid had Zorro´s beentje tussen zijn eigen benen. Zorro is zo´n 2 meter achteruit gesprongen terwijl de hoefsmid zijn been nog vast had. Hij heeft dus met zijn eigen gewicht (250kg) staan trekken aan een hoefsmid van 100+ Ik denk dat hij hierbij zijn schouder/boeggewricht heeft beschadigd. Mijn eigen hoefsmid legt Zorro´s been namelijk altijd op zijn eigen knie en zorgt ervoor dat Zorro zijn been niet teveel opzij hoeft te doen, zodat hij onder de massa blijft. De hoefsmid op vakantie heeft Zorro´s been ver opzij en omhoog vast gehad.

Het grootste probleem is dus: waar kan hij nu het meest last van hebben, de vernageling of schouder/boeggewricht. Een goede foto van de schouder is haast niet te maken (heb ik laten vertellen) dus diagnostiseren van een probleem in de schouder lijkt niet te kunnen??

Iemand mss een idee, ik ben al een aantal maanden en euro´s verder maar ik weet eigenlijk nog niets. Bovendien is mijn kleine guitige ventje die altijd naast me dribbelt veranderd in een chagerijnige knorrepot die loopt alsof hij bijna 40 is........

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:10

Je weet 100% zeker dat ie niet hoefbevangen is? Dat kan namelijk ook gebeuren nádat er iets anders in de hoef aan de hand is/was.

ukkiepuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:14

Knavia schreef:
Je weet 100% zeker dat ie niet hoefbevangen is? Dat kan namelijk ook gebeuren nádat er iets anders in de hoef aan de hand is/was.

Dan zou dat in de afgelopen 3 weken gebeurt moeten zijn. De foto´s zijn op 30 dec gemaakt en toen was er geen sprake van. Hij geeft niet het beeld van een hoefbevangen pony.

Ik moet zowiezo maandag met de da overleggen dus dan kan ik het wel voorleggen.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:18

Bevangen zie je op de foto's, ook oude bevangenheid.

Met plaatselijk verdoven kan je zien waar het zit. Zijn zijn voeten al eens verdoofd? Als hij dan wel rad loopt zit het in zijn voeten. Loopt hij dan nog niet goed moet het in zijn schouder/boeg zitten lijkt mij.

Mijn VA verdoofd vaak eerst(na buigtesten enz) voordat hij foto's gaat maken zodat hij zeker weet dat hij het goede punt van het been op de foto zet.

Geef hem een dikke knuffel van mij!!!

kenneth

Re: Hoe lang last van vernageling ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:22

hee zorro daar ben ik vandaag nog gewest loop stage bij die smid
gr kenneth

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:57

Volgens mij is het niet meer van de vernageling. Mij lijkt hoefbevangenheid meer de mogelijke oorzaak van de problemen. Dit hoeft niet altijd op de foto te zien te zijn en ze hoeven ook niet de 'hoefbevangen'stand aan te nemen (voorbenen naar voren, achterbenen verder onder het lichaam). Het op 'eieren' lopen zegt zeker dat de pijn in de voeten zit. Schouder-/boegkreupelheid ziet er echt heel anders uit.

Bovendien wordt een pony toch niet aan beide benen tegelijk vernageld?

Zijn de voeten warm? Bevangenheid is te voelen aan de aderen in de kootholte (wel door een kenner/vakman).

Zou toch nog eens een (andere) DA laten kijken...

Succes!

Soma

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:04

Veel paarden lopen gevoelig als ze na lang beslagen te zijn op blote voeten gaan. Jij loopt ook niet meteen lekker als je nu zonder schoenen gaat lopen, je voetzolen hebben tijd nodig om zich aan te passen. Je zou kunnen kijken of je hem op hoefschoenen kan zetten.

Voor het verhaal met de schouder bij de andere smid kan het toch handig zijn om een fysiotherapeut een keer naar die schouder te laten kijken.

ukkiepuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 09:43

tamary schreef:
Veel paarden lopen gevoelig als ze na lang beslagen te zijn op blote voeten gaan. Jij loopt ook niet meteen lekker als je nu zonder schoenen gaat lopen, je voetzolen hebben tijd nodig om zich aan te passen. Je zou kunnen kijken of je hem op hoefschoenen kan zetten.

Voor het verhaal met de schouder bij de andere smid kan het toch handig zijn om een fysiotherapeut een keer naar die schouder te laten kijken.

Hier denk ik zelf dus ook aan. Hij heeft gevoelige voeten en heeft voorheen op zolen en siliconen gestaan. Omdat hij na de verdoving nog niet helemaal rad liep denk ik dat het ook nog in zijn schouder zit. Het kan namelijk best zijn dat hij nooit goed op het harde heeft gelopen. Ik longeer hem namelijk normaal niet op de straat

Wat ik ook raar vind is dat hij rechtuit dus absoluut niet kreupel of onregelmatig was bij de kliniek. Hij liep alleen op de volte niet helemaal rad, zowel rechts als linksvoor. Nu zonder ijzers en op metacam liep hij beter, zonder metacam veel slechter.

Ik ga maandag zowiezo de da bellen en vragen of hij hoefbevangen kan zijn. Ik denk zelf van niet, neem aan dat mijn hoefsmid prof. genoeg is om dat te kunnen beoordelen. (of niet Kenneth nog ideetjes?)

Sassieja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:32

Arme Zorro, het gaat echt niet lekker he!?

Bevangenheid lijkt me stug, als je DA dat niet heeft gezien, mag je die ook wel afschrijven.
Misschien een tip om toch een keer te proberen is toch echt de fysio.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:44

Op eieren lopen is idd teken van hoefbevangenheid; daar hoef je trouwens niets van te zien op de foto's / qua stand (als het niet zo erg is). Misschien kan je hem uit voorzorg m.n. oud hooi geven en geen krachtvoer /wortels/appels. Als het gevoeligheid is van het zonder ijzers lopen dan zou hij volgens mij niet op eieren moeten lopen maar gewoon langzamer en kortere pasjes. Maar hier heeft je hoefsmid waarschijnlijk ook wel op gelet.
Zou er wel een fysio naar zijn schouder laten kijken.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 19:34

Hoefbevangenheid zie je ook in de hoefschoen. Erg bevangen of niet, je zie de ribbel in de hoef. Die kan je al na een paar weken zien. Daarbij is de voet ook warm en kan je idd in de kootholte de hartslag voelen.

Je zei dat hij met verdoofde voorvoeten nog niet goed liep. Dan zit het dus niet in zijn voeten zit. Als het wel een stuk beter werd, maar niet 100% dan zit het waarschijnlijnlijk niet alleen in zijn voeten, maar ook ergens anders.

ukkiepuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 21:19

Kyona schreef:
Op eieren lopen is idd teken van hoefbevangenheid; daar hoef je trouwens niets van te zien op de foto's / qua stand (als het niet zo erg is). Misschien kan je hem uit voorzorg m.n. oud hooi geven en geen krachtvoer /wortels/appels. Als het gevoeligheid is van het zonder ijzers lopen dan zou hij volgens mij niet op eieren moeten lopen maar gewoon langzamer en kortere pasjes. Maar hier heeft je hoefsmid waarschijnlijk ook wel op gelet.
Zou er wel een fysio naar zijn schouder laten kijken.

Hij loopt ook kort en langzaam, maar zet ook heel voorzichtig zijn voetjes neer. Als wij een hond in de praktijk krijgen die zo loopt noemen wij dat "op eieren lopen" vandaar dat ik dit gebruikte.

Zorro krijgt vanaf september 3x daags hooi en summerfit, verder een klein beetje slobber op aanraden van de PAVO ivm koliekgevoeligheid. Fysio komt bij ons op stal dus die laat ik denk ik de volgende keer wel ff naar zorro kijken.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:01

als de ijzers van een pony worden verwijderd loopt het dier altijd op eieren!!!!!

omdat de hoef dan beter doorbloed wordt treed er een zwelling op in de hoef waardoor het paard op eieren loopt en pijn heeft ook is de hoef gevoelig voor steentjes en dergelijke

als idd de vernageling de oorzaak is moet dat via een bloedbeeld te bepalen zijn want dan zit er een ondsteking

ook hoefbevangenheid is te bepalen via een bloedproef

suc6

Soma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:15

Hoefbevangenheid zelf is niet te bepalen via een bloedproef, de oorzaak soms wel(indien die vergiftiging of infectie elders in het lichaam o.i.d. is). Vaak is het bloed in orde en is het paard toch bevangen. Naar de oorzaak moet dan worden gegist. Het is heel vervelend als je paard bevangen is en de oorzaak wordt niet gevonden.

Succes!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:16

Hai

Hoefbevangen kun je eigenlijk uitsluiten, zeker omdat dit niet gezien is op foto's. Ik zat te denken aan een hoefzweer. Bam liep ook heel lang niet goed, ijzers eronder, ijzers eraf...niks hielp. Toen bleek dat hij een hoefzweer had en de nagels van de ijzers drukte te diep in het 'leven' van zijn hoef. Nu staat hij op ijzers met zooltjes en kortere nagels.

Hij staat overigens met een hoefzweer op stal op dit moment

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:31

Een hoefzweer zou kunnen, maar dan zou het paard altijd kreupel lopen, op welke ondergrond dan ook en zowel rechtuit als op de volte. Een probleem bij de schouder lijkt mij dan waarschijnlijker, laat dit door een goed fysio nakijken. Je paard zou bij een schouderprobleem waarschijnlijk ook reageren als je die plek zelf zachtjes masseert.

Mosquito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:48

kontroleer dan gelijk de nek en rug wervels

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:22

hoefsmeden die niet gauw bereikbaar zijn ,zijn een ramp!!!!!!!!!!!!

ukkiepuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 18:10

angela88 schreef:
Je paard zou bij een schouderprobleem waarschijnlijk ook reageren als je die plek zelf zachtjes masseert.

Heb ik al geprobeert maar het is een kleine bodybuilder. Je voelt alleen massa en verder niets, hij reageert ook nergens op. Bovendien is hij keihard, hij heeft regelmatig gewoon doorgelopen met een hoefzweer waar de pus uit liep

Ik heb hem nu iig weer op pijnstilling gezet, wrs kunnen er binnen 2 weken weer nieuwe ijzers onder. Als hij dan nog steeds niet goed loopt denk ik eraan om de fysio te laten kijken.