Sputolysin tegen hoest

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

venga

Sputolysin tegen hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:54

Hier weer een nieuw topic over verkouden paarden!
Vanmiddag is de veearts bij Venga geweest, want ze hoest nu ook al zo'n dag of 10. Het heerst! We hebben het hoesten alleen gehoord bij het rijden, niet in de stal en niet met buiten en binnen zetten. De veearts begon gelijk over stof, dat ze nat hooi moet hebben en dat ze buiten moet staan als er opgestrooid of geveegd wordt. Op het hooi na gebeurde dat al.
Is het uitkijken met stof alleen omdat haar luchtwegen nu geirriteerd zijn?
De veearts zei (gelukkig) dat de longen vrij schoon klonken en ze kreeg Venga niet aan het hoesten door in haar keel te knijpen, dat was een goed teken! Temperatuur was ook goed. Zonder inspanning heeft ze een schone neus.
Ik heb een pot Sputolysin gekregen, heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Verder moet ze 10 dagen op rust (alleen stappen) en natuurlijk wat gekort worden in de brokken. Daarna weer rustig wat opbouwen.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:55

Vind Sputolysin zelf altijd goed werken; bij mijn paard beter dan Ventipulmin (dat sloeg helemaal niet aan). Even afwachten dus!

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:54

had ook goede ervaringen ermee met mijn vorige paard maar ja zoals kyona zegt even afwachten hoe het bij die van jou aan slaat

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:36

Sputolysin maakt het slijm dunner waardoor het gemakkelijker wordt opgenomen, dan wel uitgehoest en het slijm minder belastend is voor de longblaasjes.
Het helpt niet tegen hoesten zelf.

venga

Re: Sputolysin tegen hoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:52

Vandaag heb ik een half uurtje met Venga gewandeld. Ze is dan wel helemaal fit, hoor!
Ik heb nog geen verbetering bemerkt, we waren nog maar net op pad en toen hoorde ik dat er slijm dwars zit, maar dat brieste ze nog uit de weg. Toen we terug kwamen stonden haar stalmaatjes al buiten, en die waren natuurlijk erg enthousiast om haar te zien. Venga laat zich dan graag van haar beste kant zien en van die inspanning kwam nog wel een hoest. Ik hoop in de loop van de week wel verbeteringen te bemerken!

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:26

ik vind ventipulmin altijd wat beter.... maar volgens mij krijg je dat alleen als het wat dieper zit het slijm... het is idd wel verstandig alleen stappen wnat als je met een hoestend paard zou gaan rijden kan je zijn longen letterlijk kapot rijden... in het ergste geval dan... ik zou het idd eff aankijken en idd stoffige situaties vermijden, en vooral zorgen dat ze geen kou vat nu... maar het is goed om te horen dat ze wel helemaal fit is !

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:26

Terwijl mijn DA juist zegt dat je een paard juist als het hoest moet rijden. Niet in het zweet maar wel goed beweging geven zodat het slijm eruit komt anders kan het zich vastzetten.

Je kunt mss ook fenegriek proberen. Het verzacht de voorste luchtwegen waardoor paarden minder hoesten.

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:51

Ja ik heb er wel ervaring mee en mijn ervaringen zijn toch ook wel goed te noemen, mijn pony had er ook nog een snotneus bij en dat was na een dag of 2-3 helemaal verdwenen.

venga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 12:31

ranna schreef:
Je kunt mss ook fenegriek proberen. Het verzacht de voorste luchtwegen waardoor paarden minder hoesten.

Met fenegriek was ik direct begonnen toen ze hoestte (had ik misschien beter al uit voorzorg kunnen geven), maar dat gaf niet de verbetering waar ik op hoopte. De snotneus ging hiermee wel zo goed als weg, maar het hoesten bij inspanning bleef. Ik hoop dat dit met de rust weggaat!
Nu geef ik de Fenegriek niet meer, omdat het me niet verstandig lijkt om van alles door elkaar te geven... Wellicht dat ik dit weer een tijdje ga geven als nazorg als we met de Sputolysin klaar zijn.

Venga komt overigens elke dag lekker buiten, waar ze lekker wat kan spelen en grazen, beweging heeft ze dus verder wel, alleen even niet te veel met mij.

Maar dankzij jullie reacties en ervaringen ben ik wel wat wijzer geworden over het product.