Knie op slot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Knie op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:50

Mijn ijslander heeft af en toe last van een knie die op slot schiet.
Dit is meestal 's ochtends en dan laat hij zijn been staan en trekt hem er op het laatst bij, als hij dan even gelopen heeft is het over.
Het is ook niet altijd, ik heb zelf het idee dat het vaker voorkomt als het koud is dan wanneer het warm is.
Ook is het altijd hetzelfde been namelijk rechtsachter.
Is er iemand die dit herkent en wat kan ik er aan doen??
Het is een vervelend gezicht als hij het been laat staan en het lijkt me voor hem ook njiet prettig al is het na even lopen over.

Groetjes Jolanda

vilheide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:31

Ik heb er ondertussen al iets meer over kunnen vinden, het gaat hier waarschijnlijk om patella fixatie. Maar uiteraard zijn andermans ervaringen welkom.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:50

hoi de fries van mijn vriendin heeft dat ook soms geloof dat zei het wel eens heeft als ze weinig met haar gedaan heeft de dierenarts heeft toen geloof ik gezegd dat ze balkjes moest gaan lopen en heuveltjes op en af voor de achterhand als je er meer over wilt weten moet je moony hier van bokt even pbtje sturen

belinda73

Re: Knie op slot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:52

sorry het is niet moony maar moonny anders krijg je iemand anders hahah

kenneth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:54

ik loop stage bij een hoefsmid en doe zelf de opleiding hoefsmid (deurne)maar heb het wel vaker gezien bij paarden .
en wij hebben er nu ook 1 en die staat rondom ijzers en wij zetten die pony heel erg binnen door dus dat die knie de kans niet meer heeft om op slot te schieten en het werkt super maar hij moet op tijd naar de smid want anders gaat die uit zijn stand
gr kenneth

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:23

Is die manier van beslaan dan alleen van toepassing op het betreffende been? En kan dit met een normaal ijzer of heeft mijn paard ook nog een apart beslag nodig??

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:37

Vaak is wat training en iets binnendoor zetten voldoende.

Is het zo erg dat de knie erg moeilijk weer los schiet kunnen spierversterkers ook helpen. Helpt dat niet voldoende kan je nog besluiten een pees rond de knieschijf door te snijden, maar dat is pas een uiterste noodgreep.

Binnendoor zetten en voldoende beweging(door zwaar zand stappen bijvoorbeeld) is vaak al voldoende.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:03

Mijn pony heeft dit gedurende 3 maanden gehad en bij hem kwam het doordat de hoefsmid zijn beenstand had veranderd. Toen hij weer terug was op zijn oude stand, was er niets meer aan de hand. Heeft overigens wel 3 maanden geduurd voor we erachter waren wat nou precies het probleem was.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:06

En voor het binnendoor zetten hoef je er geen ijzers onder te doen als je dat niet wilt...
Is hij nog erg jong? dan kan hij er ook nog overheen groeien en is het een kwestie van opbouwende training om hem sterker te maken.. en als hij een keer echt vast staat, dan moet je hem eerst even een paar passen naar achteren laten gaan, dan schiet de knie weer terug ..

keetieee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:07

Ik ken een merrie..die nu 8 jaar is en 2 jaar rond heeft gelopen met een vastschietende knieschijf..maar bij haar was het zo ernstig en pijnlijk dat ze alleen nog in de wei liep met haar oren in haar nek..of ging liggen..en bijna nie overeind meer kwam..
Speciaal beslag en bekappen heeft niet geholpen..en uiteindelijk is ze 2 maanden geleden geopereerd en zijn haar pezen door gesneden (hoe en wat weet ik niet precies) maar als het zo doorgaat kan ze weer gebruikt worden als recreatiepaard..
Zoo jammer dat die mensen het niet veel eerder hebben gedaan..maar dit gelt alleen voor dit paard natuurlijk@

vilheide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 09:43

Mijn paard is van mei '99. Dat binnendoor zetten zal ik zeker laten doen. Gelukkig komt het bij hem maar af en toe voor, en als het voorkomt dan altijd 's ochtends als hij uit de stal wordt gehaald.

Kajanus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:47

Maar ik hoop dat je wel een goede smid hebt, die hem niet in ene drastisch van stand verandert, dat is nl ook weer niet goed..
Wel grappig mijn paard is ook van mei '99 maar hij is er dus helemaal over heen gegroeit en staat zelfs niet meer binnendoor bekapt..

Foogul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:39

Mijn paard had er ook last van en heeft zelfs therapeutisch beslag gehad

Nu is hij er "overheen". Ik denk omdat hij wat ouder en sterker is geworden. Gelukkig maar, want dat geklooi met ijzers