Ervaring(en) met cyste in hoefbeen paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liousca

Ervaring(en) met cyste in hoefbeen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:29

Hallo!!

Omdat de zoekfunctie van bokt om 1 of andere reden bij mij nooit werkt (hij vindt nooit iets) probeer ik het zo:

Heeft er iemand ervaring met een cyste in het hoefbeen bij een paard?

Ik zou graag willen weten of dit heel ernstig is,, of wel mee valt. Etc.

Het paard is op dit moment af en toe kreupel, maar wordt ook zeeeer onregelmatig bereden.

Alle reacties zijn welkom.

Groetjes, Liousca

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:38

Hmm, een kennis van mij heeft pas een jonge hengst weggebracht die een cyste had. In z'n straalbeen dan. Maar erg positief is het niet! Mijn paard heeft een plekje in z'n straalbeen, en hij staat nu op aangepast beslag. We moeten nu gaan kijken hoe het gaat.
Maar voor zover ik weet is een cyste ernstig. Sorry.
Is dit op foto's geconstateerd? En wat zegt de DA?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:51

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:28

pm Ziolette eens,volgens mij heeft haar paard dat ook.

10y

Re: Ervaring(en) met cyste in hoefbeen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:54

Je kunt ook Monnik van bokt (meestal Western) vragen.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 07:48

En imker haar paard heeft dat ook.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 16:06

(ik kan geen plaatjes vinden enzo op Hoofcare... help)

aldato

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:04

Beste,

Ik heb u kreetje om antwoorden gelezen.
Ik heb het spijtige nieuws om te vertellen dat ik zelf een paard heb met een cyste in het hoefbeen.
Aldato is een vijf bijna zesjarige ruin die al ruim tien maanden stilstaat in de stal met die vervloekte cyste.
We hebben eerst geprobeerd met een maand stalrust, daarna een eerste kuur Tildren en dan weer zoveel weken rust.
Na twee weken een controle foto geen verschil maar ik moest geduld hebben....
Dan half julie zijn we naar dr Marien geweest en die schreef nog een kuur tildren voor,..
Ok weer geduld en weer eindeloos wachten.
Begin oktober moesten we trug op controle en iedereen had zijn hoop erop gezet en ja de cyste was voor 90 procent dicht. We reden euforisch naar huis en ik mocht na zes maanden eindelijk trug stappen, ik zat er weer op en al was het maar stappen het voelde goed en vertrouwd.
Na zes weken weer controle, heel zenuwachtig, hopend op goed nieuws..
Ze namen weer foto's en toen ik de foto,s zag wist ik dat we weer helemaal hervallen waren. De cyste volledig trug open, trug naar het begin. Ik voelde de wereld onder mijn voeten wegzakken. Er waren nog maar een paar kansjes. En een daarvan was een operatie om te zien hoe het daar juist gesteld was in zijn voetje.
Dus een week na de rampzalige controle brachten we hem weer trug.
Ze hebben zijn voet met camera langs de binnenzijde bekeken.
Conclusie: een cyste (wat we al wisten) maar over de cyste was nog een kraakbeenlaag waardoor ze cyste tijdens de operatie niet hebben kunnen leeg maken maar enkel rechtstreeks hebben kunnen inspuiten met cortisone. Tijdens zijn operatie ontdekte ze ook een chronische ontsteking aan het hoefgewricht die er voor zorgt dat het kraakbeen niet gezond is. Dus nog maar eens een probleem dat werd veroorzaakt door het stilstaan. Voor de operatie hadden ze ook al ontdekt dat hij een vorm van arthrose had ontwikkeld op zijn beide voorbenen ook door het stilaan. Mijn paard is 5 en heeft een ouderdomsziekte.
Na de operatie komt de revalidatie met stalrust een kuur van zes weken 1x per week een spuit adequan voor de regeneratie van het kraakbeen, ook nog een paar keer inenten in het gewricht zelf met hyaluronzuur en een kortwerkende cortisone. Na de operatie moesten we weer zes maanden wachten. Nu zit ik in de derde maand en moet volgende maand voor het eerst weer op controle, als de rx-foto's dan nog niet goed zijn, moeten we het volgens verschillende dierenartsen stilaan opgeven. Hoe kan ik mijn eigen geliefde paardje nu opgeven.
Hij heeft amper een leven gehad.......

X X X
Aldato en Anouk

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:28

Maar wat is een leven met pijn?

aldato

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:19

Maar dat is het juist, hij heeft niet constant pijn en is ook niet heel de tijd kreupel....
Maar het is er altijd en kan altijd voor problemen komen zorgen,
wij zouden alles doen om hem te genezen maar geen enkele arts staat ver genoeg om hier te kunnen schitteren

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:49

Ik zal eens vragen aan die man van m'n vereniging, want die had t over een arts die m kon opereren. Alleen was de operatie meer als 1000 euro, en het slagingspercentage niet al te hoog.

frosty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 22:01

hallo ik heb jammer genoeg ook ervaring met een cyste in het hoefbeen
Ik had vorig jaar een 2 jr QH hengst gekocht van een kennis en meteen mee naar huis genomen , omdat hij nogal mager was heb ik hem eerst het land opgedaan en het viel toen al op dat hij afentoe onregelmatig liep , dus met de kennis overlegd en die zij dat hij bij haar nog nooit kreupel gelopen had dus ik dacht misschien heeft hij zich verstapt !!!! Na 3 maanden weiland zag hij er weer mooi uit en liep ook weer beter dus ik wilde hem zadelmak gaan maken, maar bij de eerste keer longeren liep hij weer stokkreupel , de dierenarrts adviseerde 2 weken box rust en daarna 4 weken stappen en hier knapte hij ook duidelijk van op maar de eerste keer dat hij weer mocht draven weer mis dus ik naar de kliniek en daar constateerde ze dus een grote cyste in het hoefbeen en zelfs zo groot dat er kans was dat het hoefbeen in 2e zou breken bij de minste of geringste beweging. Ze vonden het al bijzonder dat het paard er nog mee op het land had kunne lopen en rade mij ook aan om het arme dier meteen uit zijn leiden te verlossen , dit heb ik met veel moeite gedaan , zo vreselijk zo'n mooi jong dier te moeten in laten slapen . Al met al heb hij mij veel geld gekost en nog meer verdriet gedaan. Door de grote en plaats van deze cyste was behandeling niet mogelijk maar met cystes op andere plaatsen en kleinere zijn er bij Dr ter braake in emmeloord wel mogelijk heden......

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 12:24

Wij hebben hier ook een fjordenmerrie met cystes in het straalbeen staan. Momenteel staat ze op speciaal beslag (met zooltje en siliconen om de druk te verdelen waardoor minder druk op het straalbeen komt te staan). Verder mogen we geen korte draaien meer maken met haar. Ze loopt momenteel alleen nog voor de kar (maar dit omdat ze onder het zadel enorm kan stieren) en gaan met r het bos in en de weg op en dat kan super. Maarja...het is altijd afwachten hoelang het straalbeen het nog aan kan! Alleen zoals het nu gaat gaat het keurig!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:09

Ik heb ook een merrie gehad met een cyste in het hoefbeen. Toen ze 3 jaar was en ik wilde gaan inrijden begon ze onregelmatig te lopen. Ze stond ook altijd te wijzen (naar voren zetten) met het been met de cyste.
Na een paar dierenartsbezoeken (rust, stappen, afspuiten, je kent het wel) toch maar foto's gemaakt en toen bleek het dus een cyste te zijn. Er zat een opening naar het gewricht, nog wel met kraakbeen erover. De dierenarts stelde voor haar maar meteen af te maken... Ik had zoiets: zo'n jong paard moet toch een kans krijgen. Het is ingespoten met botverharder o.i.d. Ik heb een goeie hoefsmid gezocht en ben gewoon heel rustig gaan rijden (stil zetten was geen optie) en na een half jaar is ze er overheen gegroeid. Nooit meer last van gehad !!
Dus: niet té snel opgeven!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:37

Ik geef dit topic even een schopje als het mag

M’n merrie is vanochtend op de röntgen geweest waardoor er duidelijk was dat ze een cyste op haar hoefbeen heeft. De merrie is momenteel 10 jaar oud en is nog nooit een pas kreupel geweest. Behandeling was nu niet nodig volgens de dierenarts, dan is de kans groot dat ze er wel last van gaat krijgen. Dus tot zo ver is m’n ervaring nog positief. Merk wel dat ik het een beetje eng vind en het een beetje aan m’n hart gaat als m’n meissie pijn gaat krijgen. Al hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. De tijd zal het leren. Wbt erfelijkheid is er niks bewezen en zijn de studies nog niet zo ver. Dierenarts ziet dan geen reden om niet te fokken. Ik wacht verder nog op het verslag van de chirurg. Dus veel kan ik er ook nog niet over zeggen. Paard is overigens nog nooit op foto’s geweest, dus of ze dit als jong paard al had weet ik niet

Het is wel duidelijk te zien
Afbeelding

Zijn er nog nieuwe recente ervaringen met zo’n cyste?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Jeetje dit topic is bijna 20 jaar oud. Er zijn vele topics te vinden over botcystes, ook recenter.
Zit het bij jouw merrie ook in het hoefbeen?
Ik weet dat de technieken wel verder zijn dan 20 jaar geleden. Die van mij werd er kreupel aan en heb ik moeten laten inslapen met 11 jaar. Tegenwoordig hoor je meer over inspuiten en zelfs operaties. Ik zou een nieuw topic openen anders.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Suzanne F. schreef:
Jeetje dit topic is bijna 20 jaar oud. Er zijn vele topics te vinden over botcystes, ook recenter.
Zit het bij jouw merrie ook in het hoefbeen?
Ik weet dat de technieken wel verder zijn dan 20 jaar geleden. Die van mij werd er kreupel aan en heb ik moeten laten inslapen met 11 jaar. Tegenwoordig hoor je meer over inspuiten en zelfs operaties. Ik zou een nieuw topic openen anders.

Nou heb even gezocht. Ik kom in deze via Google. Zie nu een uit 2015 inderdaad. En ik zie nu nog een paar. Maar dat maakt volgens mij verder niet veel uit toch? :o
Wat sneu dat die van jou ingeslapen moest worden. Was die altijd al onregelmatig/kreupel of later pas?
Cyste zit inderdaad in het hoefbeen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:59

Die van mij werd kreupel en toen werd de cyste ontdekt.