Plotseling enorm zweten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naz

Plotseling enorm zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:27

Gisteren had ik een klein half uurtje rustig gereden, paard zweette niet. Heb haar goed uit gestapt, en daarna gewoon met deken op stal gezet, niet anders dan anders. Na een half uurtje is ze verschrikkelijk gaan zweten, het schuim stond erop en het droop gewoon van haar hoofd af. Verder was de temperatuur goed, ze at ook goed en leek verder absoluut niet ziek oid. Vanmorgen was alles ook gewoon in orde. De merrie is trouwens 16.
Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

petraaken

Re: Plotseling enorm zweten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:30

geen flauw idee. Vind het wel vreemd. Of zou een paard ook last hebben van opvliegers? (klinkt misschien raar maar de merrie is al 16 en het zou niet de eerste keer zijn dat een merrie op die leeftijd niet meer hengstig wordt).

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:35

Kan best zijn dat ze aan het nazweten is, zeker nu het weer wat zachter is. Als je het zeker wilt weten, schaf een stetoscoop aan, dan weet je ook of haar hartslag is verhoogd en dan kan je meer conclusies trekken en de DA bellen

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:40

Ik denk precies het zelfde als Tyrza, mijn merrie heeft het bij vlagen ook dan staat ze drtooggestapt op stal en een half uur later is ze helemaal nat.
Heb er een keer de DA voor gebeld omdat ik verder ook niks vreemds kon ontdekken aan haar temperatuur ofzo. Die zei ook gewoon in de gaten houden maar verderm geen panieik als het gewoon weer binnen een uutjes ofzo over is.

Mijn merrie heeft het zo een keer of 4 of 5 gehad nu.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:48

duidelijk een geval van nazweten, is op zich een compliment voor jouw,want dan heb je super ontspannend met haar gereden!
Spieren die zich ontspannen en loslaten gaan zweten.......en het uitrusten op stal kan het even verergeren.......

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:35

broadway schreef:
duidelijk een geval van nazweten, is op zich een compliment voor jouw,want dan heb je super ontspannend met haar gereden!
Spieren die zich ontspannen en loslaten gaan zweten.......en het uitrusten op stal kan het even verergeren.......

Ik heb daar nog nooit van gehoord!! Maar het klinkt idd best logish.

Maar het was zo abnormaal zweten dat de stal dus echt blauw stond (van de zweetdamP) en wij dus dachten dat er iets in de fik stond (totdat we de boxlamp aandeden).

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:40

vergeet niet dat ze een wintervacht heeft en het misschien niet koud was!??

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:47

De eerste keer dat ik het meemaakte belde de stalbaas mij .. ik was net thuis van het rijden en ik kom meteen terufg naar stal want ze waren daar okk best geschrokken van dat ze echt zo nat was ..

Maar verder was mijn paard heel rustig en normaal, voor de zekerheid dus toch de DA gebeld omdat ik het nog nooit had meegemaakt. Maar sommige paarden hebben dat blijkbaar.

Vraag moe niet hoe het precies komt maar het kan vaak iig gen kwaad dat nazweten behalve dat ik mt dit weer ven een wollen dek op zou leggen zodat ze niet de nacht met een nat dek staan.

Naz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:42

Opvliegers zaten wij ook al aan te denken
Maar ik heb dit met dit paard nog nooit meegemaakt in die 10 jaar dat ik haar heb. Nazweten leek het ook het meest op, maar meestal heeft ze dat alleen als ze al wat klam was en dan doe ik er een zweetdeken op. Maar nu was ze gewoon helemaal droog, dus de winterdeken er maar op... niet zo handig dus achteraf.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:52

die van mij doet het wel met temperatuurs veranderingen zoals nu..
van -6 naar + 7 is wel heel wat, met een te dikke deken na het rijden begint hij erorm te zweten...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:17

Ik zou er toch maar eens een DA laten naar kijken.

De tinker van een vriendin van mij had dit ook.
Ze reed ermee, stapte haar een half uur droog en zette het paard droog op stal. 2 uur later kreeg ze een kwade telefoon van de stalhouder. Of ze niet goed bij haar hoofd was, haar paard zo in het zweet rijden en dan op zomaar terug op stal zetten.
Mijn vriendin natuurlijk erg verwonderd want ze had haar paard drooggestapt en droog op stal gezet.
De DA stelde vast dat het paard spierbevangen was.

Achteraf gezien waren er eigenlijk nog wel andere dingen die haar niet opgevallen waren, maar toch wel op een probleem konden wijzen.
Zo was haar paard te dik en tijdens het rijden begon ze heel snel te zweten en na het rijden had het paard heel lang nodig om weer een beetje te recupereren. (Nog lang nazweten en versnelde ademhaling) Ze had dit altijd op een gebrek aan conditie gestoken maar blijkbaar was er in dit geval toch meer aan de hand.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat dit bij jou paard ook zo is. Ik moest er gewoon aan denken toen ik jou verhaal las.