help mij paard eet zand!!!!!!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennytje

help mij paard eet zand!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 07:55

Ik weet echt niet wat ik er aan kan doen
Binnen houden is voor hem geen optie want als de andere paarden
naar buiten gaan blijft hij net zo lang draaien en trappen tegen de box tot dat hij er ook uit mag
aub heeft iemand een oplossing?

tienus63

Re: help mij paard eet zand!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:09

Kun je hem niet bij voeren in de paddock vanuit een ton? Anders misschien muilkorven.
En ter voorkoming van koliek psyllium zaad voeren (of zand weg, Sand clear). Verkrijgbaar bij reformhuis, apotheek of te bestellen via de paardendrogist.

diddi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:24

ik zou hem ook muilkorven ,en kijken of hij misschien mineralen tekort heeft.

Anouka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:40

Het kan idd en tekort aan vitamines/ mineralen zijn. Dus vitamines/ mineralen bijvoeren(bijv. PAVO summerfeed, 30 blokken in een doos en kost ongeveer 10 euro, 1 blok is voor paard van 600 kg. Zit vitamine/mineralen in van 1,5 kg brok en kun je naast je brokken voeren.). Ook kun je sand clear kopen.
Heb wel een zand test voor je.

Los 5-6 mestballen op in een emmer met water. Als er na een uur meer dan een theelepel zand op de bodem ligt is de kans reeel dat de hoeveelheid zand in de darmen tot verstopping zou kunnen leiden en is het raadzaam om er wat aan te doen met bijv. een sand clear kuur.

Succes

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:35

Is idd vaak gevolg van een tekort; dus zou hier even achteraan gaan wat het kan zijn en dan wat geven (advies inwinnen bij bijv. paardendrogist of dierdrogist Vd Pigge). Is idd gevaarlijk met het oog op zandkoliek. Eet hij de hele tijd of alleen met eten? Dan idd in een aparte ton geven.

ellepel

Re: help mij paard eet zand!!!!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:10

zeewier door het voer doen

zo is de mijne ook gestopt met zand eten...

Marrke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:52

Zeewier is idd erg goed zit vol met vitamine en mineralen. Zelf voer ik ook zeewier, het is echt goed voor je paard

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:22

Tekort aan mineralen, ik heb een mineralen liksteen, Silvana raakt geen zand meer aan.