"Tumor" op staartwortel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

volbloedje78

"Tumor" op staartwortel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 21:02

Hallo,
ik ben op zoek naar mensen die mij wat meer kunnen vertellen over het volgende "probleem". Mijn paard (schimmelruin van 14 jaar) heeft sinds een paar jaar een bult op zijn staartwortel. Dit begon als een klein bultje, waar hij er nu ook nog meerdere van heeft. Eén van de kleine bultjes is in 2 jaar tijd gegroeid, tot een bult van ong. 3 cm doorsnee. Heb uiteraard de veearts er al eens bij gehad, die zegt dat het een tumor is, maar dat 't geen kwaad kan. Miek heeft er ook geen last van, maar de laatste tijd wordt de bult erg schilferig en heeft een wat sponzige structuur. Net of er veel grotere poriën tussen zitten ofzo. Ik heb iets gelezen op deze site over sarcoids, zou dit het kunnen zijn of is het iets anders? Miek heeft wel een tijd bij een koeienstal gestaan, volgens mij is het in die tijd ongeveer begonnen....

gillian

Re: "Tumor" op staartwortel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:59

Bij ons op stal hebben we een paar jaar geleden een Arabiertje gehad die een tumor had aan de staartwortel...
Dat is helaas heel slecht afgelopen...
Het begon gewoon te rotten en in de zomer zaten er maden in, ondanks dat we de staart iedere dag deden wassen.
Amputatie was nog een optie maar dit beestje had ook al een grote bult op haar bil, dat was al een uitzaaing dus hebben we haar in laten slapen.
Bij deze pony ging het allemaal heel erg snel...

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:01

Mijn eerste paardje had dit ook.Al vanaf dat ze 5 was had ze tumoren onder haar staartwortel.Ze is er 29 mee geworden zonder problemen!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:01

Het zou een sarcoid kunnen zijn. Daar is wat aan te doen o.a. met een speciale zalf uit Engeland. Maar ook een melanoom (omdat je het over een schimmel hebt). Het is dus redelijk belangrijk om te weten wat voor tumor. Misschien kun je je DA nog eens vragen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:50

Chronos

Re: "Tumor" op staartwortel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:28

Bij mijn paard is er eind november zo'n "tumor" weggehaald deze was ineens gaan groeien en hij had er heel erg veel last van drukte ook op de rugspier. Je zou je DA nog even laten kijken of het nuttig is om het weg te halen maar anders zou ik het gewoon laten zitten maar hou het in de gaten dat het niet ineens agressief gaat groeien..

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:12

Het zouden heel goed melanomen kunnen zijn, daar hebben veel schimmels last van.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:46

Cavalier de dekhengst heeft het ook, heeft er geen last van, maar voor een show laten ze het wel weghalen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:13

Dit gaat over een melanoom. Komt vaker voor bij "oudere" schimmels rond de staartwervel en anus. Het zijn goedaardige gezwellen en zolang je paardje er geen last van hefet is er niet aan de hand.
Mijn jonge schimmel kreg deze echter op zijn rechterooglid en in zijn rechter mondhoek. Deze zijn wel weggehaald, omdat ze gingen groeien en het gewoon geen gezicht was. Hij had er geen last van ik ik kon hem er ook gewoon mee rijden. Als je meer info wilt, pb me maar dan.