Bokvoeten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Bokvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 20:01

ik heb een paar vraagjes over bokvoeten en of er nog meer mensen zijn die hier ervaringen mee hebben/ gehad?

ik heb namelijk een veulentje van bijna 8 maand met een 'klein' bokvoetje, mijn hoefsmid zei dat ik er niets aan hoefde te doen maar nu ben ik wel aan het twijfelen. zal ik vragen naar een second opinion of niet? en bij wie?

maar goed, ook de vraag naar andermans ervaringen hiermee en wat men hier wel of niet aangedaan heeft, of laten doen he.

en trouwens, zijn andere voorvoet staat trouwens wat frans (wat hij overigens niet van zn moeder heeft) en of er ook mensen zijn die hier wat aan hebben laten doen, en hoe. ja de smid zou er waarschijnlijk wat aan moeten kunnen doen, beetje bijschaven oid?

denk dat ik maar op zoek ga naar een andere smid...

thx

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:27

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:04

Onderneem aktie en neem een andere hoefsmid. Een bokhoef gaan niet vanzelf over!!!

Mijn driejarige had een bokhoef als gevolg van een hoefzweer. Die is in de loop van een jaar gecorrigeerd (hij was toen twee). Als ik dat niet had laten doen, had hij nu niet goed gelopen. Ik heb er en orthopedische hoefsmid bij laten komen.

En aangezien je in de buurt zit, PB even met Jeanette hier op bokt. Zij heeft naam en telefoonnummer voor je. Verder ben ik benieuwd welke hoefsmid dat tegen je heeft gezegd. Wil je mij de naam even PB-en?

Anoniem

Re: Bokvoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:11

Weet je zeker dat het al een echt bokhoefje is en geen graasvoetje?
Ik zou er zowiezo goed naar laten kijken want het moet zeker gecorrigeerd worden.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:25

Ilindra schreef:
Weet je zeker dat het al een echt bokhoefje is en geen graasvoetje?
Ik zou er zowiezo goed naar laten kijken want het moet zeker gecorrigeerd worden.

Hmm, kan het zijn dat het met een graasvoetje begon en nu op een bokvoet aan het lijken is? en mijn merrie staat harstikke mooi op haar voeten dus ik baal er een beetje erg van...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:30

Ja dat is heel goed mogelijk.
Een veulen heeft nogal lange benen en kan daardoor vaak wat moeilijker grazen.
Vaak zetten ze dan één beentje gewoon recht terwijl ze de andere naar achteren buigen waarbij het hoefje op de grond komt te liggen, deze wordt hierdoor steeds platter en kan zich omvormen tot een bokhoefje.
Is iets dat je echt een beetje in de gaten moet houden bij veulentjes.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:40

Ilindra schreef:
Ja dat is heel goed mogelijk.
Een veulen heeft nogal lange benen en kan daardoor vaak wat moeilijker grazen.
Vaak zetten ze dan één beentje gewoon recht terwijl ze de andere naar achteren buigen waarbij het hoefje op de grond komt te liggen, deze wordt hierdoor steeds platter en kan zich omvormen tot een bokhoefje.
Is iets dat je echt een beetje in de gaten moet houden bij veulentjes.

jah, ik weet nu wel zeker dat dat het is...want hij staat idd altijd met zijn benen gestrekt te eten. maar vraag me dan ook nog steeds af waarom hij zijn knie dan niet buigt?

maar ben al op zoek naar een andere smid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:00

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:01

mijn paard heeft een bokhoef gekregen door een schouderblessure, mist een stuk spier in de schouder, kan er niet met druk op staan,dus er niet op leunen.....in samenwerking met een goede hoefsmid en doelgerichte training is er niks meer van te zien, maar het is wel met regelmaat en beleidt deze spieren oprekken!Ook vangt hij het probleem overkruist op, door deze achterbeen naar voren te zetten richting dit been, wat je vooral in galop merkt ,dan trekt hij wat scheef, het is dus niet alléén een bokhoef, maar als ze ouder zijn ,óók de gevolgen van......laat er dus wat aan doen zolang het kan!

Mosquito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:34

Je kunt er nu nog wat aan doen. Corrigeren op hele jonge leeftijd.
Nooit bezuinigen op de smid, vooral in deze gevallen, in het begin om de 4 weken bekappen.