Paard Stuikelt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silzi

Paard Stuikelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:36

Hallo, een goeie vriendin van mij heeft een Draver. Het probleem is,dat tijdens het rijden (voornamelijk rijden we buiten) steeds struikelt. Wat valt hier aan te doen ? Alvast bedankt

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:53

Wat eraan te doen valt, ligt er geheel aan waar het vandaan komt. Hoe staat hij op z'n voeten (b.v. lange tenen?), is het paard oud, loopt hij soms erg sloom, struikelt hij op vlak terrein of op onregelmatig terrein, enz. enz.

Laurierhaag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:21

Bij ons stond eerst een paard en die had daar ook last van. Er werd gezegd dat ze misschien een kleine hersenbloeding/infarct had gehad. En als ze enthousiast wordt tijdens het buitenrijden, of als ze moe wordt struikelt ze ook...

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:23

ik herken het pr0bleem o0k de draver van me vriendin heeft precies hetzelfde ik rij ook wel op hem en dan voel je hem af en toe struikelen maar wij denken dat hij ook gewoon te lui is om ze op te tillen want zodra hij stuikelt let hij wel weer beter op

Silzi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 19:15

bedankt voor de reacties,, het paard is 5 jaar oud en is erg enthousiast met rijden, lekker flot doorstappen enzo.. , maar het is wel heel erg hoor, als ze struikelt is het echt goed struikelen dus ze valt zo wat op de grond en dat is wel een paar keer per rit. En we rijden gewoon op vlak terrein..

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:09

dat klinkt inderdaad niet zo goed, mischien een hoefsmid die ken zien of ze hoeven misschien net iets te lang zijn dat zou kunnen of een veearts erbij halen het klinkt niet lekker in ieder geval

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:14

sommige paarden moet je nou eenmaal erg goed verzameld rijden zodat ze hun benen op de juiste manier gebruiken.
Het kan ook gewoon zijn dat het paard nog een beetje jong is voor zijn leeftijd... sommige paarden hebben nou eenmaal wat meer tijd nodig om volwassen te worden en te weten waar en hoe hun benen te plaatsen.
IK zou me er nog niet gelijk zorgen om maken... Mijn vorige paard was 3 en viel regelmatig in de wei (gewoon wanneer hij even een sprintje maakte, vooral in bochtjes wou hij wel eens onderuit glijden) omdat hij zo een kluns was met zijn benen. In het begin maakte ik me erge zorgen. Maar op een gegeven moment en met wat geruststellende woorden van zowel mijn DA en hoefsmit ging ik erom lachen. Hij was gewoon lomp en klunzig met zijn benen...
Het is wel over gegaan, maar duurde wel een flinke periode voordat hij door had hoe hij zijn benen moest plaatsen...

gootje12

Re: Paard Stuikelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:47

vraag eens raad aan Ellemieke Fransen ,die heeft ons paard ook gedaan.www.hoofcomplete.com. dat is haar site,ze is echt goed en neemt de tijd voor je.Succes.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:12

Lekker aan het been in een verzameld tempo gaan rijden. Als het dan nog niet beter wordt, toch eens een hoefsmid of da laten komen kijken.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:02

Is het paard ook gebruikt voor het draven?

Silzi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:41

@Gootje 12= Harstikke bedankt voor die site!
@Kris25= Hebben we al geprobeert en het werd er niet beter van
@oosterhoff= Ja het paard is wel getraint voor het draven,dus we zijn haar ook voor de sulky gaan zetten maar toen kreeg ze een trap van een ander paard waardoor haar achter been helemaal open lag met gevolg; ze liep kreupel.Hebben we haar op rust gezet toen was het over en nu begint ze dus te struikelen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:16

Dan zou ik eens foto's laten maken. Er bestaat een kans dat het paard versleten is en verschijnselen van artrose heeft. Dit betekend niet het einde van de wereld. Je kan er nog van alles aan doen. Maar dan weet je iig wat het is.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:18

Paard van mijn vriendin had dit. Ook een draver en heeft een peesblesure gehad. Zoals het paard het zelf beschrijft via paardenprater: Af en toe voel ik mijn benen niet meer (soort van verlamt) en dan zak ik er doorheen.

Nouja onze oplossing is de benen goed warm maken voor en tijden het rijden zodat de bloedsomloop beter is. Daarnaast is ze van de ijzers afgehaald en natuurlijk bekapt. al me al struikelt ze niet of nauwelijks meer.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:17

mijn eng volbloed(beetje tevergelijken, denk ik), loopt ook lekker vlak.
Het eerste jaar dat ik hem had ging hij ook regelmatig bijna op zijn plaat. Nu ik wat meer ben gaan vragen, dus meer aan de teugel rij, is het bijna over. In de manege struikelt hij in iedergeval niet meer. Soms in het bos nog wel, maar daar laat ik hem dan ook vaak aan de lange teugel rijden.

Zelfs af en toe aan de hand, valt ie over zijn eigen benen, volgens de smid heeft dat te maken met zijn vlakke gangen.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:54

Mijn paard heeft precies het zelfde.
Daardoor heeft ze helaas wel een peesblessure aan haar check-ligament pees opgelopen.
Gelukkig is dit snel genezen (in 3 maanden tijd).

Iris struikelt ook gewoon veel. Niet door te lange tenen, maar doordat mw gewoon te enthousiast is. Snel lopen, waardoor ze haar passen neit afmaakt, waardoor ze struikelt en rustig op haar snuffert gaat.
Het is gewoon van groot belang bij haar dat ik haar inhoud, haar passen af laat maken. Ik kan niet meer met lange teugel rijden, omdat ze dan te hard gaat en dus weer struikeld.
Ik moet echt bij iedere pas opletten, 1 moment niet opletten is struikelen.
Ik kan er soms heel om worden en dan brul ik even tegen haar, waarom ze zelf nu niet eens een keer kan opletten of dat ze haar "poten"eens optilt , maar dit ga je doen uit bezorgdheid, omdat ik toch weer bang bent voor haar pezen.

Ik hou haar dus echt in en hou haar iedere pas in de gaten.
Laat de hoefsmid kijken naar de hoeven.
Suc6.

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:32

Mijn paard heeft dit ook; al 2,5 jaar lang! Dus ik kijk even mee met dit topic. Zodra haar aandacht even ergens anders is, ligt ze op haar snuffert. Haar hoeven en benen zijn goed. Ze is gewoon heel slonsig met haar voetjes. Maar dit resulteert wel in valpartijen van haar, ik houd er alleen maar zweepslagen vanin mn kuiten over.

Ik vraag me ook af wat een goede oplossing is....

eversdijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:28

Het veelvuldig struikelen van een paard heeft eigenlijk altijd wel een oorzaak, ik zou de veearts er naar laten kijken die kan dan in iedergeval d.m.v. klinisch onderzoek een aantal zaken uitsluiten of juist bevestigen. Struikelen in iets wat bijvoorbeeld veel voorkomend is bij paarden die beschadigde hoefkatrollen hebben. Het is wel iets om serieus te nemen.

eversdijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:29

Het veelvuldig struikelen van een paard heeft eigenlijk altijd wel een oorzaak, ik zou de veearts er naar laten kijken die kan dan in iedergeval d.m.v. klinisch onderzoek een aantal zaken uitsluiten of juist bevestigen. Struikelen in iets wat bijvoorbeeld veel voorkomend is bij paarden die beschadigde hoefkatrollen hebben. Het is wel iets om serieus te nemen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:34

BonBon schreef:
Mijn paard heeft dit ook; al 2,5 jaar lang! Dus ik kijk even mee met dit topic. Zodra haar aandacht even ergens anders is, ligt ze op haar snuffert. Haar hoeven en benen zijn goed. Ze is gewoon heel slonsig met haar voetjes. Maar dit resulteert wel in valpartijen van haar, ik houd er alleen maar zweepslagen vanin mn kuiten over.

Ik vraag me ook af wat een goede oplossing is....

Als ze dat al lang doet dan is dat niet best. Heb je wel eens foto's laten maken? Ook een slungelig paard hoort niet te struikelen!!!!
Misschien kan je een keer een osteopaat vragen naar je paard te kijken. Wellicht zit er toch ergens een blokkade. Of rijd je hem toch teveel op de voorhand. Slijtage is vaak de grootste boosdoener van het struikelen.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:14

Mijn erg voorwaartse fjord struikelt ook weleens. Hij dendert dan te veel door op zijn voorhand en kabaf gaat ie weer! Leer je pony verzamelen en begeleid elke pas die ze/hij zet. Is erg intensief maar t werkt wel! Succes

BonBon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 22:20

Ja dat klopt, die van mij is ook erg voorwaarts en gaat erg op de voorhand lopen. Het helpt inderdaad wel wat jij zegt.

Silzi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 11:27

Harstikke bedankt voor al die reacties! We gaan het allemaal even uitproberen en hopen dat het goed gaat!