Staar bij jonge pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Staar bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 17:08

Wie heeft er ervaring met staar bij jonge pony's.

Bij mijn pony(bijna 5) is voor de kerst staar geconstateerd. Ik had al een tijdje het idee dat ze het niet zo goed zag, maar iedereen zei dat ik niet moest zeuren en dat het wel mee viel dus heb het nog even aan gekeken.
Dus ik ben toen toch met haar naar de VA geweest en ze bleek dus staar te hebben en aan haar rechter kant helemaal blind te zijn. Haar linker ook is wel goed.
Ze is zeker niet zielig, af en toe stoot ze wat suf haar hoofd aan de rechter kant en ze kan geen diepte zien en dus ook niet springen.

Die witte vlek zit er dus echt, dat is niet de flits(alleen dat kleine nog helderdere puntje is de flits)
Afbeelding

Wie heeft hier ervaring mee?

Gitta

Re: Staar bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:36

Heb een paard gehad met hetzelfde aan 1 oog had hij op zich niet heel veel last van . Weet niet in welk tijdsbestek het bij jou pony is gegaan maar bij mijn paard heel geleidelijk dus denk dat dat de reden is dat hij de tijd had zich goed aan te passen .
Hopelijk blijft het bij jou pony ook beperkt tot 1 oog succes ermee!!

_Dunja_

Re: Staar bij jonge pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:05

Staar voor paarden werkt hetzelfde als staar voor mensen.
Het komt heel geleidelijk dus je paard is er langzaam aan gewend dat ie minder is gaan zien.
Bij mensen kunnen ze staar weghalen als de staar rijp is, zou dit bij paarden ook niet kunnen?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 09:00

Opereren is mogelijk, maar dat rade de VA toch niet aan. Het is een flinke en dure operatie terwijl ze er nauwelijks last van heeft. Zolang ze het niet aan de andere kant ook krijgt laat ik haar dus niet opereren. Zou ze het aan beide ogen hebben zou ik het wel de moeite vinden.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 12:27

Heeft niemand hier ervaring mee?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 13:43

Niemand meer info?