stro eten - vocht vasthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene K.

stro eten - vocht vasthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 13:13

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die dit herkennen. Mijn Quarter-merrie eet veel stro en had altijd vochtbulten bij haar spronggewrichten. Toen ik haar op mot zetten verdwenen die bulten als sneeuw voor de zon. Ik geef haar nu bij het mot een plak of 3 stro voor te knabbelen en ineens verschijnen die vochtbulten weer.
Kent iemand dit fenomeen?
Alvast dank. Irene

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:50

Nee, ik ken dit niet! Misschien is het een idee om azijn te verdunnen met water en dit over het stro te spuiten. Bij mij op stal doen een aantal dit waarbij de paarden ook veel stro eten en die laten het spontaan uit hun mond vallen zo vies vinden ze het

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:23

Volgens mij mag het paard wel wat stro eten als ik het zo lees. Dat is ook goed voor de darmen. Dan blijven die op gang.
Het lijkt mij een reactie van het stro. Misschien een keer ander stro proberen en anders nog minder stro geven.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:03

Heb je tarwestro of gerstestro? Gerstestro is namelijk zachter dus makkelijker op te eten. Tarwerstro is harder, dan zijn ze sneller geneigd om minder te eten.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om het hooi dan meer verspreid over de dag te geven zodat ze de hele dag wat te doen heeft.