Wat Kan Ik Doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WinstonVDB

Wat Kan Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 13:10

Vanmiddag werd ik gebeld door de vrouw die in het huis woont bij het weilandje waar mn pony staat ( )
Ze had met een man gesproken die ook paarden heeft, en ze vonden dat mijn pony te dun was, en hij had wormen. Dat van die wormen snap ik niet, want ik heb net een paar weken geleden ontwormt!

Maar nu, moetik dus meer gaan voeren ( zelf denk ik dat hij helemaal niet aan de dunne kant is) ik ga dus even informeren waar ik stro en hooi kan kopen hier in de buurt, en zal ik meer (veulen)biks moeten gaan voeren. (hij is pas 7 maanden)

Maar wat kan ik nogmeer doen?
En heeft iemand tips voor die 'wormen'?
Want als ik net 4 weken geleden heb ontwormt, en de wormenkuur is voor elke 2 maanden ( eigenlijk 10 weken) is het dan slecht als ik het nu nog een keer doe?

Ik Hoop dat iemand goede tips voor me heeft!

_Dunja_

Re: Wat Kan Ik Doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:14

Ik zou je veulen musli of zo gaan voeren dit zijn meestal ook dikmakers.
Maar waarom zou je je veulen meer gaan voeren als je zelf vind dat ie niet te dun is?
Er lopen ook een paar topic's over zonnebloemolie misschien kun je daar ook eens kijken

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:20

Hoe zijn ze er achter gekomen dat hij wormen heeft? Hebben ze roentgenogen, of hebben ze een mestmonster laten onderzoeken?
En als hij 4 weken geleden nog ontwormd is, en nu weer wormen heeft: staat hij met andere paarden op het land? Ontwormen zij tegelijkertijd met jou? Als dat niet gebeurt, dan kan de een de ander gewoon weer aansteken.
Wat ik zou doen: DA vragen om een mestmonster te nemen en te laten onderzoeken op wormen.
Voor de rest is het normaal dat een jaarling wat schraal ziet, schraal is juist beter dan te dik. Het hele bottengestel is nog aan het groeien, ieder kilo meer is een aanslag voor het gestel.

Ik zou me persoonlijk niet aantrekken wat " een man die ook paarden heeft" van je paardje zegt. Je kunt, als je de DA naar je paardje laat kijken, ook meteen advies aan hem vragen...dan heb je het gegarandeerd van een vakman.
Of je zet hier wat foto's neer?

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 13:28

Okee alvast tanx allebei, ik heb van de week nieuwe fotos gemaakt van hem, die staan nog op de camera maar ik zal aan mn pa vragen oftie ze vanavond erop zet, dan plaats ik ze wel even

oja en hij staat alleen met geiten op het weilandje (geiten zijn ook ingeent en ontwormt) en ik weet niet echt hoe hij denkt dat hij wormen heeft, hij heeft een weekje daar op stal gestaan,, misschien in de mest?

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:14

Ik zou ook eerst nagaan waarop die mevrouw haar uitspraken baseerd voordat je actie onderneemt. Heb je nog iemand die veel van paarden weet die je vertrouwen kunt waarmee je kunt overleggen? Het is natuurlijk altijd lastiger om vanaf je PC goed advies te geven dan in real life...

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:23

Als je paardje er goed uit ziet, laat ze praten.
Mensen met paarden denken vaak alles te weten en mogen gráág ordelen over andere mensen en hun paarden.
Ik ga met de uitspraken van de mensen hierboven mee; laat haar anders eens nakijken door een dierenarts of doe een mestonderzoek en als dat goed is zou ik me er verder echt niet meer druk over maken.

arinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:28

ik zou ze gewoon laten gaan.
ja mevrouw dag mevrouw
en gewoon een beetje vertrouwen in je eigen doen.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:32

Jaa,, ik had trouwens van die week dat hij op stal heeft gestaan bij die man (die dat tegen die vrouw zei) een foto gekregen, dat hij in die stal staat, hij staat dus op een onuitgemeste grond, met poep van de vorige bewoner. Zou hij doordaar juist wormen kunnen krijgen?

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:34

Dat is volgens mij heel goed mogelijk!
Ik zou, zoals anderen hier ook al hebben gezegd, even een mestmonster aan de DA meegeven en de DA even naar je veulen laten kijken. Ik zou het oordeel van de DA toch meer vertrouwen dan die van " een man die ook paarden heeft".....

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:35

Ja, daar kan hij wormen van krijgen!

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:36

ojeee dan ga ik eens even goed met die mensen praten!! Maar is het slecht om een keertje extra een wormenkuur te geven? (als het net een maandje geleden is)

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:37

Dat zou ik zo niet durven zeggen, maar even een telefoontje naar de DA en je weet het zeker...

Edit: vaak weet de assistente dit ook wel

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:39

Als je pony echt wormen heeft is het niet slecht, alleen maar goed. Maar ik zou eerst even overleggen waarom ze denken dat hij wormen heeft. Eerst even goed bepalen wat er aan de hand is en dan pas handelen! Dan doe je het ook in 1 keer goed!

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:40

Ir111 schreef:
Als je pony echt wormen heeft is het niet slecht, alleen maar goed. Maar ik zou eerst even overleggen waarom ze denken dat hij wormen heeft. Eerst even goed bepalen wat er aan de hand is en dan pas handelen! Dan doe je het ook in 1 keer goed!

inderdaad, daar heeft Ir111 helemaal gelijk in, en als je er geen zekerheid over hebt, of hij wel echt wormen heeft, zou ik toch echt even de DA raadplegen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:43

Ik zou niet zo in paniek raken op grond van een opmerking van "een man die ook paarden heeft"
Hou wel in je achterhoofd dat de mensen, bij wie je paardje staat, van het een op het andere moment kunnen beslissen dat je paardje daar weg moet. Heb je een alternatief? Vooral voor een jong paard is het belangrijk dat hij soortgenootjes heeft en kan spelen met andere paarden van zijn leeftijd. Geitjes kunnen wel, maar daar zou ik bij een jong paard niet voor kiezen.

Veel wijsheid bij je beslissing toegewenst. Maar ik zou hem daar vandaan halen.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:53

hem daar weghalen heeft geen zin, ik heb nog niets anders.. en het zijn niet die mensen die daar wonen die het zeggen. Die geven het alleen maar door aan mij, en daar ben ik heel blij om, dat ze me op de hoogte houden. ( ookal kom ik er elke dag een keer of 2)
Ik zou niet weten waar mn paardje anders heen moet, hier in de buurt is geen opfok ofzo of een weitje met meerdere verzorgde* shetten. * er is wel een weitje met meerdere shetten, maar ik ken die man, die ontwormt ze nooit, hebben vaak schurft enz

maar ik trek me toch wel een beetje aan van zon opmerking; is er iets wat ik niet zie/gezien heb, hebben ze gelijk, en wat zou ik eraan kunnen doen?

dat zou iedereen tog wel hebben , je wilt het beste voor je paardje, zo goed mogelijk voor hem zorgen ?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:04

Bij de goede zorg hoort ook een vriendje.
Al eens aan gedacht om te kijken of je niet iemand kunt vinden die ook een veulen heeft en ze samen bij die mensen neer te zetten?

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:36

Sluit mij aan bij Cassidy.

Trouwens je paardje komt in de leeftijd van een naarling en gaat er dus niet uit zien. Vaak komen ze dan ook mager over met een hangbuikje.

Ik denk dat ik een jong paard liever te dun zie dan te dik dit ivm belasting in zijn hele lijf.

Zou mij niet zo laten opjutten door mensen om je heen maar wel voor wat vriendjes zorgen. Desnoods wat shetlanders of zo. Alleen of met gieten is absoluut SLECHT voor een veulen van spelen en ranorde leren ze een hoop voor in de toekomst,

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:46

De meningen over hoe een gezond paard eruit ziet, lopen onder sommige paardeneigenaren nogal uit een. De ene vind dat je paard te dik is, terwijl de ander betoogt dat het te dun is. Vraag je DA eens om advies, die weet er toch echt meer vanaf en kan je meteen advies geven over een ander menu.. Vraag het hem bij de volgende enting, of bel hem eens als hij je paard goed kent.

Ir111

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:50

Charadelover schreef:
maar ik trek me toch wel een beetje aan van zon opmerking; is er iets wat ik niet zie/gezien heb, hebben ze gelijk, en wat zou ik eraan kunnen doen?

Als je zeker weet dat er niets aan de hand is hoef je je er ook niet van aan te trekken. Maar als je twijfelt zou ik even goed nagaan of alles in orde is. Beter 2x nadenken dan niet nadenken!

Ben overigens wel eens met degene die zeggen dat het beter voor je veulen is als er een tweede paardje bij staat. Goed voor de opvoeding van je veulen (wel een schatje overigens).

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 16:00

Een vriendjes voor hem zit er niet, ook geen shetje (het is een shet ) Aangezien er geen vriendje op het weitje mag komen, en elk vriendje die kan, een volwassenhengst is of volwassen merrie, en ik denk niet dat dat gaat werken aangezien die allebei nogal dominant zijn.

WinstonVDB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 16:07

Maar kunnen we bij het onderwerp blijven ?
Ik geloof dat hij het best heb met die geitjes