Wanneer het beste ruinen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisette

Wanneer het beste ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:32

Ik heb een PRE hengst van 1,5 jaar en aangezien ik hem toch geen hengst wil laten wil ik hem laten ruinen. Wat is de beste leeftijd hiervoor?

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:09

De beste leeftijd om een paard te ruinen bestaat niet.
Er zijn wel een aantal richtlijnen, maar deze zijn per paard anders omdat het ene paard zich veel sneller hengst zal voelen als de ander.

Mijn ervaring leert dat als je zeker wilt zijn dat je paard geen gekke dingen in zijn hoofdt haalt je hem het beste kan ruinen tussen zijn 1ste en zijn 2de levensjaar.

Als ik zeker weet dat mijn veulen als ruin door het leven gaat gaat zijn zaakje er af als hij 1 is(in de lente of herfst aangezien je dan door vliegen etc het minste last hebt van onstekingen)
Als je hem wel het uiterlijk wil meegeven van een hengst is de beste leeftijd een jaar of 2, vaak zijn zijn hormonen dan net aan het opspelen, en zal hij wat zwaarder gebouwt blijven.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:36

Dat ligt eraan wat voor een paard je wilt hebben, als je een ruin met een hengstenkarakter wilt hebben, maar dus niet meer kan dekken, dan ruin je hem laat (met 3 of 4 jaar), wil je dat juist niet dat hij een hengstenkarakter krijgt, dan ruin je hem veel eerder (met 1 of 2 jaar).

Arrabel

Re: Wanneer het beste ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:30

Ik las een tijdje geleden een stuk in het bit over paarden die aan zelfautomutilatie doen. (zelfverminking)
Dit kwam het meest voor bij hengsten en ruinen.

Als je een ruin te laat laat castreren dan gaat hormonen aanmaken die er voor zorgen dat hij de drang krijgt om te dekken.
De meeste jonge hengsten mogen dat natuurlijk niet en dat kan voor sommige hengsten heel frustrerend zijn.

Nu kan het gebeuren als ze die gevoelens wel hebben en ze kunnen ze niet uiten dat ze zich zelf stuk gaan bijten.
Dit doen ze om het dekken al het ware na te bootsen, als een hengst gaat paren met een merrie dan houden ze vaak elkaar vast en bijten ze elkaar.
Door dat ze dat doen komt er een bepaald stofje vrij in de hersenen, wat voor stofje weet ik niet precies maar het zal iets zijn van endorfine.

De hengsten gaan dan dus zichzelf bijten uit frustratie en om dat specifieke stofje aan te maken, dit word een verslaving en komen daar nooit meer vanaf.
Eigenlijk hetzelfde als luchtzuigen.

Mijn advies is dus, als je van plan bent je hengst te ruinen wacht daar dan niet te lang mee.
Een jaar of 3 is oud genoeg.

Succes!

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:37

Verschilt per paard denk ik. Ik heb mijn vorige paard met 2 (bijna precies ) laten ruinen. Hij is nu 6 en er is echt niet te spreken van een hengstenuiterlijk.

Ik ken ook een paard die met 6 is geruind en van een irritant brullend paard, naar een heerlijk meewerkende ruin is veranderd.

De meesten ruinen vroeg, rond een jaar of 1, omdat het paard dan langer doorgroeit en dus wat groter wordt.

Maar na een bepaalde leeftijd wordt het riskant en moet het paard onder narcose in een kliniek. Ik denk dat dit een mooie tijd is om je paardje te laten ruinen. Lekker koud buiten en geen vliegen. Je kunt eventueel nog wachten tot het ietsjes warmer wordt, zodat hij wat meer zal bewegen buiten. De meesten blijven met dit weer de hele dag stil staan

ilovelucky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:42

Mijne is met 2 laten ruinen je kan het het beste doen als ze nog in de wei staan.. Zomer dus..

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:18

Waarom moet hij perse geruind worden? Als je consuquent bent heb je er geen last van (op uitzonderingen na).
Des te mooier hij zal worden met zijn lekkere nek en wie weet wordt het een topper die evt. kan dekken en geld kan opbrengen.

Ik zou een hengst pas laten casteren wanneer het 'nodig' is.

Forever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:29

QuijoSavan schreef:
Waarom moet hij perse geruind worden? Als je consuquent bent heb je er geen last van (op uitzonderingen na).
Des te mooier hij zal worden met zijn lekkere nek en wie weet wordt het een topper die evt. kan dekken en geld kan opbrengen.

Ik zou een hengst pas laten casteren wanneer het 'nodig' is.

Inderdaad, ik heb zo mn afkeer gekregen voor ruinen van hengsten als het niet echt nodig is. Het lijkt mij zo dom om hem te snijden, gwn omdat hij met merries op de wei moet kunnen, een wei kan men toch in stukken verdelen niet?...
Een hengst blijft tenslotte een hengst en wat mij betreft heeft een hengst veel meer uitstraling!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:08

Mijne is met 1 jaar en 2 maand gecastreerd en is goed verlopen (was in Februari )

Heeft nu ook een fijn karakter (voor zijn doen )

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:25

VMR -> MD

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:06

Ik heb Wiz laten ruinen toen hij ruim een jaar was. De ballen moeten wel ingedaald zijn. Het voordeel van jong ruinen is dat de wond ook relatief klein blijft. Het was met een paar dagen genezen en hij heeft er weinig last van gehad.

Dat verhaal met spieropbouw van hengsten is onzin. Zodra een hengst geruind wordt gaan die spieren toch weg en ook merries kunnen zeer gespierd worden. Dus spieren rij je er later weer op

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:07

Ik heb er in november laten doen en de ander wordt volgende week gedaan. Beiden zijn ze van maart 2003. Die van november heeft veel meer hengstenuitstraling dan die volgende week wordt gedaan. Dus dat over langer hengst laten vanwege de uitstraling is niet altijd zo.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:49

Wij hebben twee '3-jarigen' (2,5 dus..kleuters!) staan. De ene is van onszelf en was vanaf jaarling zo drakerig dat ie met 1,5 is gecastreerd. De andere (van vrienden) is een schatje en loopt nog steeds als hengst rond. Hij kijkt (nog) niet naar onze merries - die hem volgens mij wel zien staan!!
De vergelijking:
- De gecastreerde is nu ongeveer 1.68 en een echte slungel. Beetje schraal, volop in de groei. Nog steeds erg vervelend.
- De hengst is kleiner, ongeveer 1.63, en lijkt al veel meer 'af'. Heeft een iets mooiere voorhand, maar is verder niet echt veel beter bespierd. Het is een schatje - alleen bijt ie.

Verschillen ontstaan natuurlijk niet alleen door wel/niet castreren, maar de invloed daarvan moet je dus ook niet overdrijven. Criterium bij ons is dat ze hoe dan ook worden gecastreerd als ze onhandelbaar worden.

kiekpjot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 18:04

er is niet echt een bepaalde leeftijd voor hem te laten castreren .
Maar volgens mij zou ik het toch niet pas doen als hij 5 jaar is , onder de 3 ofzo ..

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:25

Ik heb mijn Paint vorig jaar op zijn 4e laten ruinen en zijn zoon heb ik als jaarling (ook vorig jaar, dus gezellig saampies zielig zijn, ) laten ruinen. Alletwee in het voorjaar, geen last van vliegen en lekker veel het land op. Beiden zijn ze op de kliniek onder zeil gegaan, dat vond ik een prettiger en veiliger idee. Mijn reden voor castratie was toch wel dat ik mijn paarden een sociaal paardenleven gun en aangezien ik ook nog 2 merries heb, konden ze gezellig met z'n allen de wei in. Dekken met een hengst om er centen mee te verdienen is werkelijk een 'penny- droom'. Is het geen wedstrijd-toppertje, verbetert of stabiliseert hij het ras niet, dan hakkietjakkie met het zakkie......... .

RoozJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 21:26

Ruinen, ligt ook aan het karakter.temperament van je paard. Ik had een of ander histerisch dier die so snel mogeljk moest, anders hield hij sijn hengsten streken.Maar als je langer wacht krijgt ie meer vorm, mooie nek enz.

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 16:25

wat zijn de gemiddelde kosten eigenlijk???? (hengst 2 jaar) Wij gaan die van ons waarschijnlijk ook ruinen........ Dan kan over 2 jaar mn moeder er ook op... En dan kan ie gezellig bij de andere paarden....... Hij heeft toch geen papier dus voor de fok hoeft het niet....