6 weken hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

6 weken hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:24

hallo,mijn jonge paardje hoest al 6 wkn tijdens het rijden,de ene keer doet ie het 3x en de andere keer 1x en soms hoor je hem ook helemaal niet.Ook hoorde ik hem hoesten na het rollen een keer,dat klonk als een diepe droge hoest.Hij staat iedere dag buiten en op stal altijd met het luik open.Ook heeft hij geen neusvloeiingen,ik vroeg me af of jullie een idee hebben wat het is en of ik er wat aan kan doen?

_Rijkie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:25

Als ik jou was zou ik de DA een keer bellen.
6 weken is al een aardig lange tijd vind je zelf ook niet?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 12:28

Ja oke,maar omdat hij het dan weer wel en dan weer niet heeft,en het er niet op lijkt dat ie er echt last van heeft.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:49

Hoesten is nooit goed; het is echt een signaal dat er iets mis is. In jouw geval duurt het al 6 weken en zou ik zeker de dierenarts erbij halen. Wij hadden eens een paard op stal met chronische bronchitis en die hoorde je nooit hoesten!

IndianSummer

Re: 6 weken hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:02

Idd, ik zal de dierenarts er ook even bij halen..

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:41

ik zal als ik jou was ook de DA erbij halen, 6 weken is echt te lang.

Jooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:48

Doet hij het aan het begin bij het rijden? En heb je al geprobeerd om middeltjes tegen hoesten door het voer te doen, vitamine spuiten te geven etc ?

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:31

Ik zou geen middeltjes meer gaan proberen maar gewoon de arts laten komen. 6 weken is al heel lang.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:07

Ik heb knoflookpoeder en hij doet het dus af en toe met het rijden in het begin idd.Maar ik zal de DA bellen.thx voor het advies.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:34

Jooske schreef:
Doet hij het aan het begin bij het rijden? En heb je al geprobeerd om middeltjes tegen hoesten door het voer te doen, vitamine spuiten te geven etc ?

Interessant..vitaminespuit tegen hoesten . Soort vitamine C boost of zo?

Maar ik ben het met de rest eens: 6 weken is wel erg lang, heb je stofvrij ruwvoer? Anders zou daar de oorzaak misschien kunnen liggen. Als je zelf dokteren wilt, zou ik hoestmix (haal ik bij de dierenarts trouwens) geven - geen knoflook of zo.
En gewoon even de DA bellen, die kan in ieder geval even luisteren of de longen schoon zijn, want dat is nl wat je moet weten.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:46

Idd de DA erbij halen. Let op de ademhaling. Als je paard "knijpt" met zijn buik tijdens het uitademen (in rust) is dit een teken dat hij slijm in de longen heeft en dus moeite heeft met uitademen. Soms is het slijm zo taai dat je het niet in de longen kunt horen. Het paard hoest dan ook niet altijd. Het slijm dat in de longen zit komt er via de mond/keel uit en niet via de neus. Neusuitvloeiing betekent dat de sinus(holte's) geirriteerd dan wel ontstoken zijn. Vaak gaat dit wel samen met een bronchitis. Maar geen neusuitvloeiing hoeft dus niet te betekenen dat de longen schoon zijn.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:16

Dankje daar heb ik wat aan,volgens mij doet hij dat niet.Ik let veel op al het mogelijke stof.Hij heeft al een week niet meer gehoest.

Jooske

Re: 6 weken hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:01

Kendra schreef:
Jooske schreef:

Interessant..vitaminespuit tegen hoesten . Soort vitamine C boost of zo?

Maar ik ben het met de rest eens: 6 weken is wel erg lang, heb je stofvrij ruwvoer? Anders zou daar de oorzaak misschien kunnen liggen. Als je zelf dokteren wilt, zou ik hoestmix (haal ik bij de dierenarts trouwens) geven - geen knoflook of zo.
En gewoon even de DA bellen, die kan in ieder geval even luisteren of de longen schoon zijn, want dat is nl wat je moet weten.

Een vitamine spuit kan nog wel eens helpen. Wel bij mijn paard in ieder geval Misschien niet perse tegen het hoesten, maar wel tegen de weerstand en dat is toch de uiteindelijke oorzaak lijkt mij.

Elisa2 schreef:
Ik heb knoflookpoeder en hij doet het dus af en toe met het rijden in het begin idd.Maar ik zal de DA bellen.thx voor het advies.

Als hij het vooral aan het begin van het rijden komt er gewoon wat slijm los komt wat hem dwars zit. Je kan hem dan het beste gewoon wat langere teugel geven, maar wel door blijven draven, want als je weer terug gaat naar stap doet hij het elke keer als je weer aandraaft opnieuw

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:44

Elisa2 schreef:
Dankje daar heb ik wat aan,volgens mij doet hij dat niet.Ik let veel op al het mogelijke stof.Hij heeft al een week niet meer gehoest.

Goed zo, als hij niet meer hoest. Houd ademhaling in de gaten.
Hoesten is echt niet goed, neem daar niet teveel risico mee. Slijm in de longen gedurende langere periode kan leiden tot dampigheid. M.n. het uitademen zorgt ervoor dat de "rek" uit de longblaasjes gaat (= longemfyseem = dampigheid) omdat het slijm het uitademen moeiijk maakt. Dan "knijpt" het paard dus met zijn buik "na", de zgn "dubbelslag".
Zorg dus bij luchtwegproblemen voor een frisse goed geventileerde stal en mijd stoffig hooi (liever geweekt of anders kuil) etc.