wat kan dit zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stalleke

wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:46

Nou ik weet even geen raad meer.
vorgige week vrijdag stond me paardje ineens kreupel.. ze had donderdag flink gek gedaan met rijden stijgeren, bokken ineens omdraaien etc. hard rennen. Nu was ze de dag erna dus niet goed.. haar linker achter been was dik. en ze liep er behoorlijk kreupel op.. paar dagen gekoeld en woensdag was het helemaal weg. liep ze ook meteen weer goed maar toch even wat langer rust gegeven.. Nu heb ik maandag weer gereden en liep ze weer helemaal zuiver en alle 4 de benen weer mooi droog. Nu kwam ik dinsdag en ineens was links achter weer behoorlijk dik opgelopen.. het was niet warm en ze was er helemaal niet kreupel op. Nu heb ik haar lichtjes gereden en was het na 20min ver weggetrokken maar niet helemaal.. Nu was het vandaag nog steeds wat dik, ofja alweer. Weer niet warm en niet kreupel het was wel minder dan dinsdag..
Dinsdag ook even iemand naar laten kijken met wat verstand en die dacht dat het misschien zou komen door wisseling van stal, ander voer, en misschien stress. Maar krijgen ze van daarvan een dik been? oftewel stalbenen?
Hopelijk kan iemand me helpen! ik kan er wel een DA bij halen maar als ze niet kreupel loopt kan hij ook niets zien..
Misschien dat iemand hier antwoord op me vragen heeft..

Kunnen ze dus reageren op het voer dmv stalbeen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:48

ik zit toch echt aan voer te denken, aangezien ze op stage geen enkele klacht meer gehad heeft.
Zoek eens uit wat het verschil in voeren is geweest.

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:50

ze krijgt bij beide kuilgras.. Maar zou dat aan de voedingswaarde kunnen liggen op beide plaatsen?
Ze krijgt nu thuis conditie/onderhoudsbrok
en op stage kreeg ze sportbrok
ze krijgt hier thuis tussen de middag ook maislijnzaad brok

maar kan daardoor maar 1 been dik zijn? of is dat omdat dat een beetje haar zwakke plek was vorige week?

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:51

Nu moet ik bekennen dat ze vandaag ineens wat bultjes had. het waren geen grote plakaten maar zo groot als 50 cent ongeveer

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:52

hmm net op msn dacht ik niet aan het voer, maar ze krijgen bij jullie kuil he?
Q krijgt van kuil dikke (achter)benen, die krijgt dus alleen nog hooi
misschien dat je dat kan proberen?

van stress krijgen paarden niet spontaan dikke benen, en echt stalbenen zijn het niet, die zouden na het rijden helemaal weg moeten zijn

of het is overbelasting op de een of andere manier of het komt door het veranderen van voer, oa de kuil maar ze krijgt nu ook andere brokken en die maisbrokken enzo, dus het zou best wel eens door het voer kunnen komen

DA erbij halen heeft idd geen zin, de zal zeggen van kijk het maar ff aan en zolang ze niet kreupel is kan je gewoon rijden, dus daar heb je idd niets aan

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:53

stalleke schreef:
ze krijgt bij beide kuilgras.. Maar zou dat aan de voedingswaarde kunnen liggen op beide plaatsen?

kan zelfs per pak kuil verschillen!
ik zou vragen of ze hooi mag krijgen en met de maisbrok stoppen en dan kijken hoe het gaat
linksachter kan misschien nog wel iets dik zijn door het kreupel zijn van vorige week, dat ze die nu toch weer iets overbelast heeft ofzo

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:56

maar als ze die overbelast zou hebben zou ze toch kreupel moeten zijn? en wat kan ik eventueel doen dan als t wat overbelast is? wat rustig rijden? of paar dagen rust? of tijdje?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:56

stalleke schreef:
Ze krijgt nu thuis conditie/onderhoudsbrok
en op stage kreeg ze sportbrok
ze krijgt hier thuis tussen de middag ook maislijnzaad brok

maar kan daardoor maar 1 been dik zijn? of is dat omdat dat een beetje haar zwakke plek was vorige week?

Kuilgras is altijd anders van samenstelling, ligt eraan hoe het verwerkt is.
De voedingswaarde tussen onderhoudsbrok en sportbrok is anders, en ook nog eens per merk verschillend.

Wij hebben op stal een paard staan wat allergisch is voor mais en dus ook voor maislijnzaadbrok.

Ik zou gewoon is proberen om iets eraf te halen en te kijken of het dan beter wordt.

Ik vind het raar dat ie op stage niets geen klachten heeft gehad en nu weer begint

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:58

maar het is niet meteen begonnen want ze is nu al 4 weken thuis, dat vind ik t rare eraan

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:59

hmm ik heb ook weleens dikke knieën als ik ze overbelast heb maar loop er niet slechter mee
ik zou haar rustig aan t werk houden maar ff niet al te hard pakken, stilzetten hoeft niet als ze gewoon goed loopt

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:59

stalleke schreef:
maar het is niet meteen begonnen want ze is nu al 4 weken thuis, dat vind ik t rare eraan

ander pak kuil kan de oorzaak al zijn, ieder pak kuil is weer anders

had ze vroeger nooit last van dikke benen of bultjes toen ze die maisbrok kreeg?

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 23:00

nee helemaal niet.. maar toen had ik haar ook op hooi staan thuis

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:02

dan zou ik per direct stoppen met de kuil en weer op hooi zetten, denk dat je dan al een heel eind bent!
vind hooi zelf trouwens ook veel en veel fijner dan kuil, heb sinds ze thuis staan nooit meer kuil gehad

broadway

Re: wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:02

zoals ik dit verhaal lees, kan het inderdaad een voer-probleem( kuil???) zijn en ook de reden van het bokken en steigeren ik zou dit zeker uitzoeken!!!!
Mocht het toch terug komen, vanuit de rust, dan zou ik denken aan een peesblessure dan zou ik een peesecho laten maken , zodra het ook maar iets warm aanvoelt!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:04

gewoon ff wisselen met wat voer en kijken of het dan beter wordt.

Allergie kan ook komen als ie teveel van het stof opslaat in der lichaam en als het dan het toppunt bereikt krijgt ze klachten.

Times krijgt nooit kuil, dat vind ik echt de grootste troep die der is.
Zij krijgt brok, hooi en haver.

Maar ook een peesblessure kan sluimere, paar dagen wel goed, paar dagen niet, dikke benen. Totdat het op een gegeven moment echt over is.

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 23:04

Dan ga ik zowiezo eerst eens proberen op hooi te zetten.. dat zou ook goed de reden kunnen zijn van het bokken en vervelend en zuur zijn.. beetje teveel eiwitten..

pff dit zet me wel echt aan t twijfelen.. dalijk is het wel een peesblessure

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 23:06

ik zou zowiezo veearts bellen. die kan eiwitten in bloed prikken en ook allergien. Ook kan die naar het been kijkem

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 23:09

ik denk dat ik haar eens even terug zet op hooi, en wat minder maisbrok. en dan eens wat dagen rustig aan beetje lichte beweging en dan eens maandag kijken hoe het dan is.. is het dan nog niet goed dan toch maar een DA denk ik maar die kan tocj weinig zien als ze niet kreupel is? die ziet ook wel dat t dik is en dat het niet warm is maarja kan er ook niet inkijken
en bloed prikken terwijl je niet weet wat je zoekt is schandalig duur..

a3a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:15

Hallo Stalleke,
Niet om je ongerust te maken, maar het kan wel degelijk een peesprobleem zijn. Zeker omdat ze eerst gek heeft gedaan en het probleem de volgende dag er was. Gelukkig kan een DA meestal ook zonder een echo te maken (en zonder dat je paard duidelijk kreupel is)constateren of er een peesprobleem is . Ik kan me niet echt indenken dat een paard van voer aan slechts 1 been zo duidelijk kreupel kan zijn. De rest van je verhaal wijst helaas ook op een peesblessure (spreek helaas uit ervaring). Ik zou zeggen haal er een DA bij. Als het geen peesblessure is ben je in elk geval gerustgeseld. Succes!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:38

a3a, paard is nu niet kreupel, maar heeft allene een dik been, wat na het gek doen+kreupel zijn weg is geweest
toen was tink LA kreupel na het gekdoen, nu is LA ineens weer dik en RA ook iets dik
terwijl er tussendoor niets geks meer is gebeurd, en tink loopt ook niet kreupel

kleine kans dat het toch een peesprobleem is, maargoed dat is aan de DA om daar over te oordelen

hoe was tink vandaag ctal? en de bultjes op de hals?

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:27

haar been was nu gewoon net als de andere.. beetje stalbenen als normaal.. dus niets verontrustends terwijhl ik gister toch aardig aan het werk gezet heb..
hopelijk blijft t zo
hier zeggen ze gewoon rijden.. word ze weer kreupel dan gewoon meteen da erbij en weet je t zeker

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:28

idd zodra ze kreupel is aan dat been meteen DA erbij, tot die tijd gewoon rijden
en op hooi laten staan ipv kuil
en die bultjes op haar hals, hoe is het daar mee?

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:29

die zijn weer weg dus denk idd wat bultjes van t voer ofzo

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:30

mooi dat ze weg zijn! zal het dus wrsch toch het voer zijn geweest