veulen doodgeboren > besmettelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

veulen doodgeboren > besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:51

de titel is een beetje vreemd,
maar ik wist niet wat ik anders moets kiezen...

even to the point:
Ik heb een shetlandmerrie die op het moment drachtig is, ze is uitgerekend in eind juli - begin augustus.

Ze staat in een weitje met 9 andere pony's, waaronder 3 shetlandmerries. die 3 werden altijd gevoerd door een 2 vrouwen.
(dat mocht totaal niet!) Die vrouwen schenen bij meerdere paardenhouders in de buurt langs te gaan om ze te voeren..

ok, het was goed bedoeld.. maar nu hebben die 3 shetjes allemaal een miskraam gehad, omdat de navelstreng geknapt was. En de veulens dus geen lucht meer kregen.

2 van die shetjes hebben 2 jaar terug ook geveulend en dat ging zonder problemen.

Ze schenen dus alle 3 een soort ziekte te hebben waarbij de navelstreng scheurt voordat de veulens geboren zijn.

En we denken dat ze dat hebben van die 2 vrouwen. Want die hebben het dan bij een pony uit de buurt meegenomen en aan de shetjes hier gegeven.

En nu ben ik dus bang dat Appelbol het ook krijgt van die andere shetlanders

Over 2 of 3 weken staat ze niet meer bij die in de wei, maar misschien heeft ze het dan al

Weet iemand of het ECHT besmettelijk is..? (moet haast wel lijkt mij)
En wat ik er aan kan doen..?

ik ben echt wanhopig, want ik houd heel veel van mijn pony en ik zou het geweldig vinden om van haar een veulen te hebben..!

...appelbolfan...

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:54

ik snap er niks van?
wat bedoel je nu? dat het de vrouwen hun schuld is? omdat ze de pony's voederen?
ik weet in zoverre niet of dat schadelijk is, dus kan ik je geen antwoord geven.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:56

denk niet dat het besmettelijk is.
Voor die vrouwtjes: spreek ze gewoon aan of ze niet zouden willen voeren omdat je dat zelf wel doet en graag wil blijven weten wat je pony allemaal eet.
of hang anders een briefje op.

Ik denk echt niet dat het besmettelijk is. eerder gewoon vervelende herhaaldelijke pech

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:02

ja zou best kunnen, maar het schijnt wel een soort ziekte te zijn.
en die vrouwen hebben we al verteld dat ze onze paarden niet meer mogen voederen.

maar is het niet vreemd dat er bij 3 shetlanders hetzelfde gebeurd :S
ik wil die vrouwen er trouwens niet van beschuldigen hoor,,
maar het zou natuurlijk wel kunnen dat het daar door komt.

@ wisperramse & marja1988: bedankt voor de reactie

...appelbolfan...

mirgino

Re: veulen doodgeboren > besmettelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:45

zijn de veulentjes onderzocht op een ziekte?

als daar niets uit gekomen is ,dan is dat erg brute pech geweest!

wel heel toevallig dat ze alle 2 precies hetzelfde hebben gehad, wat zei de dierenarts hiervan?

wat de DA te vertellen heeft lijkt me toch wel erg belangrijk
beter dan dat wij hier dingen gaan verzinnen die mischien helemaal niet aan de orde zijn.
je moet wel eerst de feiten kennen!

maar sterkte de komende tijd en hopelijk blijft jouw merrie dit bespaard!

summerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 08:38

Hoe bedoel je de navelstreng is geknapt? Ik heb t wel gezien dat de navelstreng net een wokkel leek, helemaal dolgedraaid. Bedoel je dat soms?

Zou ook wel graag weten of dit nou een effect is van Rhino?
Weet iemand wat de kenmerken zijn van een veulentje wat door Rhino is afgekomen?

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:13

Als je het echt wil weten moet je de dode veulens insturen voor sectie. Van de buitenkant kun je meestal niet zeggen wat het nou geweest is (tenzij het veulen een aangeboren afwijking heeft, dan komt het vaak daar door). Het kan besmettelijk zijn maar het hoeft niet. Als het besmettelijk is moet je je pony in ieder geval weg houden van de dode veulens en het vruchtwater, want dat is meestal het meest infectieus. Maar als je je echt zo'n zorgen maakt neem ik aan dat je al wel met de DA gepraat hebt, dus die zal je dan ook wel uitgelegd hebben hoe en wat.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:32

Mijn tante heeft een Lusitano en die heeft in Portugal twee gezonde veulens gekregen, (o.a. Roos, een schimmel, waar ik al heeeeel lang op zoek naar ben, ze staat in Zeeland) en daarna nog twee veulens die afgemaakt moesten worden.
We wisten toen niet waar aan het lag en hebben een onderzoek gedaan. Het bleek dat de veulens zuurstofgebrek hadden bij de geboorte omdat moeders ze te lang ophield. Dit kwam omdat mijn tante haar op stal hield, terwijl ze in Portugal los liep.
Daarna is er nog een keer een veulen gekomen. Die is in de wei geboren, super gezond en een geweldige hengst om te zien

Misschien is dit bij die shetjes ook het geval?

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 19:25

de navelstreng was niet sterk genoeg ofzo :S
ik weet niet precies het fijne ervan,
want dit is al gebeurd voordat mijn shetje bij die mensen stond.
dat is nu ongeveer 5 maanden terug gebeurd,
en ze hebben de veulens niet laten onderzoeken.
die zijn opgehaald.
ik weet ook niet waarom ze dat niet gedaan hebben,
ik denk dat ze niet genoeg geld hadden voor een onderzoek ofzo,, *gokje*

maar ik ga zowieso (als ik genoeg geld heb ) Appelbol laten onderzoeken door de veearts of zij het ook heeft,,
want als het zo is,, is het natuurlijk mooi als ik er snel bij ben lijkt mij..!

nog een vraagje:
wordt dat verzekert: een onderzoek of ze die ziekte heeft?

x³ appelbolfan

Ferroowtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:12

vast niet, maar dat kun je opzoeken in de polisvoorwaarden als je je pony tenminste verzekerd hebt.... als dit niet zo is, wordt het tuurlijk zoiezo niet vergoed

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:53

Het enige dat ik kan bedenken is Rhino (de abortusvariant). Zou de DA ernaar vragen. Wellicht kan er nog iets gedaan worden met enten?