ernstige jeuk - wat kan het zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rider

ernstige jeuk - wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:15

Sinds circa 2 maanden heeft mijn tinker van 2,5 vreselijke jeuk over zijn hele lichaam, maar vooral in zijn staart en manen. Twee andere paarden op stal hebben hier ook last van.

Mijn tinker heeft inmiddels zo erg geschuurd dat hij hele kale plekken heeft!

Ik heb de DA ernaar laten kijken, die zei dat het een parasiet was en heeft me medicijnen er tegen gegeven. Cydectin Pour On.

Het helpt echter helemaal niet!

Een kennis van me heeft dit spul Cydectin ook weleens gebruikt, die vertelde dat parasieten er echt wel dood aan gaan.

Het lijkt er dus op dat mijn paard geen last heeft van parasieten, of anders van parasieten die niet gevoelig zijn voor Cydectin (en Cydectin helpt tegen luis, mijt en schurft).

Ik heb ook al diverse andere lotions tegen de jeuk gebruikt, niets helpt!

Ik kreeg een behoorlijk gepeperde rekening van de DA en heb dan ook weinig zin om hem weer te bellen, voor hetzelfde geld smeert hij me weer iets aan dat niet werkt.

Daarom dacht ik, laat ik eens een topic openen op Bokt. Misschien kent 1 van jullie deze verschijnselen?
Of heeft iemand tips of andere middeltjes die ik zou kunnnen proberen?

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:23

Wij zijn geen dierenarts, dus kunnen van achter de computer ook weinig zeggen. Misschien een andere dierenarts bellen voor een second opinion??
Klinkt mij in iedergeval naar Schimmel of schuft, zeker omdat meerdere paarden het hebben.
Luis zou ook kunnen, maar dat kan je zien in de staart en manen!

rider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:29

youngster schreef:
Wij zijn geen dierenarts, dus kunnen van achter de computer ook weinig zeggen. Misschien een andere dierenarts bellen voor een second opinion??

Dat ben ik uiteindelijk wel van plan ja, maar ik wilde toch eerst even vragen of iemand deze symptomen toevallig herkende.

Ik zal eens in de gebruiksaanwijzing van Cydectin kijken of het ook tegen schimmel helpt, anders zou dat het misschien kunnen zijn! Daar had ik even niet aan gedacht.

Het leek mij in de eerste instantie ook schurft, maar dat zou eigenlijk niet kunnen vanwege de Cydectin, dan had dat nl. aan moeten slaan. Zelfde geld voor luis...

Maar bedankt voor je reactie!

lizzy_lisa

Re: ernstige jeuk - wat kan het zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:25

Wat voor voer krijgen ze bij jullie iedere dag. Het kan n.l. ook zijn dat ze teveel eiwitten binnen krijgen en vooral tinkers kunnen er vreselijke jeuk van krijgen. Soms ligt het ook aan het voor. Bijv kuilvoer is te eiwit rijk voor een tinker die kun je het beste eiwit arm hooi geven . Bijv hooi wat gemaaid is uit een natuurgebied of zo in ieder geval hooi wat bijna niet bemest is geweest.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het gewoon luizen , schurft of een schimmelinfectie is. Veel succes met het onderzoeken en hopelijk kom je op een oplossing uit.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:46

lizzy_lisa schreef:
Wat voor voer krijgen ze bij jullie iedere dag. Het kan n.l. ook zijn dat ze teveel eiwitten binnen krijgen en vooral tinkers kunnen er vreselijke jeuk van krijgen. Soms ligt het ook aan het voor. Bijv kuilvoer is te eiwit rijk voor een tinker die kun je het beste eiwit arm hooi geven . Bijv hooi wat gemaaid is uit een natuurgebied of zo in ieder geval hooi wat bijna niet bemest is geweest.

Het is natuurlijk ook mogelijk dat het gewoon luizen , schurft of een schimmelinfectie is. Veel succes met het onderzoeken en hopelijk kom je op een oplossing uit.

Nu je het zegt!

De paarden hier staan sinds een tijdje op kuilvoer. Misschien dat dat het inderdaad is!
Verder krijgt hij gewone normale biks, een kilo per dag. Wel heel erg veel kuilvoer! Ik zal het eens navragen bij de pensionstalhouder.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:14

Ik denk dat ik het al weet
Precies wat mijn paarden ook hebben (ijslanders)
Het komt heel veel voor bij tinkers, ijslanders enz.
Staard en maan exeem (alergisch voor de steekvliegjes)
Onze paarden als je ze gewoon laat staan zonder middelen enz.
Schuren ze zich ook helemaal kapot (met bloeden toe) Wij doen ze nu elke zomer een deken op. Plus Knofloop poeder.. zalfjes enz. die egt lekker stinken en vet zijn dat helpt voor een tijdje maar daarna begint het al weer

Hebben ze het ook in de winter?
als dat zo is dat is dit het niet.. maar wie weet

Laurierhaag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:19

nou..mijn tinker heeft in de zomer ook eczeem. Maar hij schuurt soms ook nog in de winter... Misschien aanwenning?
Ik heb ook vanalles geprobeerd, maar ik heb nog niets gevonden dat echt helpt.. maar aan de hoeveelheid eiwitten in het voer kan het ook liggen. Mijn tinker krijgt ook elke dag kuilgras, mischien moet jouw paardje daaraan wennen, de mijne heeft nu nergens meer last van
Maar de lente hoeft maar te beginnen, en het is weer zover
In ieder geval succes ermee!
Groetjes

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:07

Ik denk niet dat het eczeem is, aangezien mijn tinker daar in de zomer geen last van heeft. En voor zover ik weet hebben ze dat alleen zomers vanwege de vliegjes, en s winters niet...

Ik ga toch maar eens expirimenteren met het voer.

traan_beauty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:13

Ja, dan denk ik toch niet dat exeem is..
Inderdaad iets met voer enz. Succes.. (we horen het wel als je weet wat het was he )

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:51

Zijn de andere paarden ook behandeld met de Cydectin? Want anders kan die van jou het steeds terug krijgen van die andere beesten.
En dan blijf je bezig...

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:58

@ Knavia: ja, de andere paarden zijn ook behandeld met Cydectin.

Opvallend is trouwens dat het jeuken ook steeds erger wordt, het verbetert zelfs niet heel even na het cydectin.