Herpes simplex aan het oog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mantha24

Herpes simplex aan het oog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:55

Hallo, wie kan mij wat meer vertellen over Herpes Simplex aan het oog bij paarden? Er is hier niet veel over te vinden en ook de dierenarts kan ons hier weinig over vertellen. We hebben een paard dat hiermee kampt.....

Ik hoor het graag......

Mantha 24

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:17

is dat een soort 'koortslip' aan het oog?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:19

Dit hoort bij medisch. Ik tem even

Belker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:23

Verplaatst naar Medisch.

hastiga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:20

komt ook bij mensen voor en heeft volgens mij hetzelfde effect op paarden . Dus ik zal gewoon op een medische pagina voor ogen zoeken. Naar mijn idee is het niet alt te best . Erg besmettelijk ook dus afblijven voordat je ook het andere oog besmet. Succes

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: Herpes simplex aan het oog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:23

Mantha24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 23:00

Hallo Lontje... Ik denk dat we hier wel wat aan hebben...Als het ook hetzelfde werkt als bij mensen. Bedankt voor de tip in iedergeval....

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:49

Graag gedaan, ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel sterkte ermee.

Gr. Lon

Mantha24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 09:58

Het is gelukkig niet mijn paard, maar het paard wat naast de mijne staat...

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:42

Wordt veroorzaakt door een verminderde weerstand en bevindt zich in een zenuwknoop. Zodra de weerstand naar beneden gaat zal het virus weer de kop opsteken en zodra de weerstand weer omhoog gaat ook weer verdwijnen. Let wel, dit virus blijft aanwezig in het systeem. Dus zodra de weerstand weer omlaag gaat, wordt het virus weer actief.
Er is weinig tegen te doen, behalve schoonmaken met gekookt water en een watje, goed handen wassen en niet aan andere paardenogen-, neuzen of aan je eigen neus of ogen zitten, want het is idd. erg besmettelijk.

Mantha24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 15:47

oke bedankt...Het komt dus telkens weer terug bij dat paard?
We hebben zelfs geruchten gehoord over paarden die blind zijn geworden en paarden die niet meer tegen zonlicht etc kunnen.

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 13:01

Ja, het is een virus wat zich bij een goede weerstand slapend houdt in een zenuwknoop en bij een slechte weerstand actief wordt. Het principe is het zelfde als een koortslip. Als je er eenmaal last van hebt, kom je er niet meer vanaf.
Als de onsteking dusdanig ernstig is, kan er littekenweefstel ontstaan op het hoornvlies en kan er dus achteruitgang van het gezichtsvermogen plaatsvinden. Dit is alleen in extreme gevallen.
En op het moment van een uitbraak van het virus is het oog inderdaad gevoelig voor daglicht. De verkrijgbare middeltjes van de da zijn voornamelijk gericht op het verminderen/verkorten van de onsteking maar kunnen niet het virus genezen.

hastiga

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 19:45

mesen worden er in de meeste gevallen blind van maar krijgen dan een hoornvliestransplantatie.
ik weet niet of ze dat bij paarden kunnen dus ik zal maar heel voorzichtig zijn.
Mensen krijgen druppels of zalf op het moment dat het virus zichtbaar is vraag je dierenarts eens(volgens mij is het een cortico zalf)

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:24

herpes simplex bij paarden aan het oog is eigenlijk een variant van rhinopneumonie (EHV1) die meestal besmet wordt als men nog veulen zijn, is het nog een jong paard?

herpes blijft idd latent aanwezig in het lichaam zoals vorige mensen al vermeld hadden.

ik heb 3 jaar geleden mijn eindwerk gedaan over rhino en ik wist dat er ergens iets stond van de oogvorm... dit vond ik terug:

'Veulens besmet met EHV-1 kunnen ook lijden aan de oogvorm van het herpesvirus. Doordat de infectie in de oogbol gaat zitten ontstaan er kleine vlekken op de oogbol (in het hoornvlies). in erge gevallen ontstaat onherstelbare schade die tot blindheid kan leiden.'

zoals ik vermoedde dus, maargoed, niet paniekeren door bovenstaand bericht, dit gaat over veulens.

er is inderdaad zeer weinig bekend over die oogvariant dus dat is ook het enigste wat ik vermeld heb in mij eindwerk, ik kan dus ook niks met zekerheid zeggen + ik ben GEEN dierenarts.

maar misschien kan je nu gerichter informatie zoeken.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:28

oja dit las ik even verder bij behandeling:

' De behandeling van rhino is moeizaam. uiteraard zijn sommige complicaties goed te behandelen zoals bacteriele bronchitis. Ook de oogvorm (die vooral bij jonge dieren voorkomt) heeft zijn behandelingsmogelijkheid.'

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Mantha24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:42

Fijn dat iedereen zo moeite doet informatie te verschaffen...Mijn dank is groot.....

Esther28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:41

hastiga schreef:
mesen worden er in de meeste gevallen blind van maar krijgen dan een hoornvliestransplantatie.
ik weet niet of ze dat bij paarden kunnen dus ik zal maar heel voorzichtig zijn.
Mensen krijgen druppels of zalf op het moment dat het virus zichtbaar is vraag je dierenarts eens(volgens mij is het een cortico zalf)

Vindt het een beetje een gewaagde uitspraak, ik denk dat je de hiervoor genoemde link even moet lezen voordat je zulke uitspraken doet. Hierin staat namelijk dat in uitzonderlijke gevallen er littekenweefsel op het hoornvlies kan ontstaan dus niet dat per definitie iedereen er maar blind van wordt.

hastiga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:02

Ik weet uit ervaring bij mensen dat dit het gevolg. Ik heb een opleiding hierin gevolgd en ken ook mensen met hoornvliestranspantaties als gevolg van deze ziekte . Dus vandaar mijn opmerking

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 15:49

Hmmmm... >;)

hastiga schreef:
Ik weet uit ervaring bij mensen dat dit het gevolg.

Ik heb diverse malen herpes Simplex in mn oog gehad,
en zie alles nog kraak en kraak helder.

Vraag em aaf waar je die ibfo vandaan heb, ik schrik
er best van.
Als je er gewoon op tijd bij bent en je zalft
volgens een programmaatje is er nix aan de hand hoor.
T is alleen zéér vervelend.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 17:21

Chiqa schreef:
Hmmmm... >;)

hastiga schreef:
Ik weet uit ervaring bij mensen dat dit het gevolg.

Ik heb diverse malen herpes Simplex in mn oog gehad,
en zie alles nog kraak en kraak helder.

Vraag em aaf waar je die ibfo vandaan heb, ik schrik
er best van.
Als je er gewoon op tijd bij bent en je zalft
volgens een programmaatje is er nix aan de hand hoor.
T is alleen zéér vervelend.

Ja en ik maar denken dat ik de enige was
Zie ook alles nog steeds glashelder hoor.
En in de genoemde link staat de uitleg van een oogarts, ik neem aan dat die niet uit hun nek zitten te l*llen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:00

Nee hoor Esther je bent niet gek
Sommige mensen denken hette
weten maar weten het niet eens zeker,
en dat kan best link zijn, zeg dan nix, ja toch?

Ik vraag me overigens af hoe het nu met het
oog van het paard gaat!

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 19:03

Absoluut niet prettig dat dit paard het heeft. Herpes kom je zoals gezegd niet meer van af.

Wat ik trouwens ook hoorde: hersenvliesontsteking (meningitis) wordt ook door herpes veroorzaakt. Iemand met een koortslip kan om deze reden beter niet bij baby's/jonge kinderen in de buurt komen.

Lontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:27

gabyfedde schreef:
Absoluut niet prettig dat dit paard het heeft. Herpes kom je zoals gezegd niet meer van af.

Wat ik trouwens ook hoorde: hersenvliesontsteking (meningitis) wordt ook door herpes veroorzaakt. Iemand met een koortslip kan om deze reden beter niet bij baby's/jonge kinderen in de buurt komen.

Herpes Simplex kan 1 van de veroorzakers zijn van meningitis, je hebt bacteriele en virale meningitis en de virale wordt meestal door Herpes Simplex veroorzaakt. (dacht ik)

Maar het lijkt me dat je met een koortslip zo wie zo al niet bij een kleintje in de buurt zou willen komen toch?

Ben wel benieuwd hoe het met het paard gaat of er al medicatie is en of er al verbetering is? (hoop het)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 08:25

@ Mantha: heet dat dier toevallig Boy en is hij van Inge?
Ik hoorde namelijk van de masseuse van mijn paard precies hetzelfde verhaal.