Steeds terug kerende heftige koliek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Steeds terug kerende heftige koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:09

Het begon ong. 2 maanden geleden.
Mijn paard stond in de paddock en was erg onrustig, stond recht achteruit te trappen en was erg geiriteerd. Toen ik haar echter op stal zette waren de klachten verdwenen en daarna heb ik deze symptomen lang niet meer gezien.

Tot een maand geleden. Toen precies weer het zelfde verhaal. Op stal en de klachten waren weg.

Een 3 weken geleden was het echter goed raak. Mevrouw stond werkelijk als een idioot te trappen, ook stond ze regelmatig met de voorbenen te stampen en hapte ze naar haar buik. Toen heb ik direct de DA gebeld die toen is langsgeweest. Hij constateerde te veel darmactiviteit, ze had ernstige "krampen". Hij gaf haar toen een injectie die enige verlichting bood maar de dag erna had ze nog steeds duidelijk last. Langzaam maar zeker verdwenen de klachten weer.

Kort hierna kwamen de klachten wer terug, waarna ze ook weer even snel verdwenen wat zich hierna nogmaals herhaalde.

Echter gisteren escaleerde het. [paard] was zo geiriteerd door de pijn dat ze een 5 cm. dikke kunsstof plank kapot getrapt heeft. zoveel pijn heeft mevrouw dus. Ze liet zich werkelijk tegen de muren aanvallen van pijn en stond constant te knorren. DA weer gebeld hele situatie voorgelegd. Hij heeft bloed afgenomen dit is vandaag naar Duitsland gestuurd ter analyse hiervan krijg ik morgen de uitslag. Ook heeft hij weer geluisterd en constateerde hetzelfde als de vorige keer. Overmatige darmactiviteitet: Knallen, gevolgd door beborrel, niet goed dus. Als er niks uit het bloedonderzoek komt dan wordt er een mestonderzoek en eventueel nog een nieironderzoek gedaan.

Ik ben ondertussen behoorlijk ten einde raad. Ze heeft geen ander soort voer gekregen, kreeg ook maar 2 handjes i.v.m. het nog bezig zijn van het opbouwen van werk na een peesblessure. Hooi is van perfecte kwaliteit en komt allemaal uit dezelfde snede. Ze drinkt goed, eet goed, is allert, haar vacht glanst en ook tijdens het beweging geven heeft ze geen klachten. Ook geef ik haar sinds kort slobber om haar darmen iets meer tot rust te laten komen.
Van de DA moet ik stoppen met haar krachtvoer geven om te kijken hoe ze daar op reageerd. Ik geef haar ook geen slobber meer.

Wie herkent dit of heeft een idee?
Ze slaat echt recht achteruit, staat te stampen met alle 4 haar benen, knort, kijkt naar haar buik, bijt naar haar buik, en laat zich als e pijn zeer heftig is zelfs tegen de muren aanvallen.......

Alle reacties zijn welkom.

geeek

Re: Steeds terug kerende heftige koliek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:15

ik ken het niet maar ik zou haar eens grondig laten onderzoeken op een kliniek bij jou in de buurt of in utrecht.
want ik vind dit niet echt gezond klinken.

succes ermee

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:32

Ze is helaas op dit moment niet te vervoeren.
Ze is te onbetrouwbaar en zal de hele trailer kort en klein slaan die niet van mij is.

Tevens is de DA haar nu geheel aan het nachecken dus er wordt zeker aan gewerkt.!!
Het is niet zo dat ik er dus niks aan doe maar misschien herkent iemand het of weet wat het zou kunnen zijn.
In een kliniek kunnen ze overigens niet meer doen dan dat de DA nu doet.

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:37

ik snap wel dat je er alles aan doet maar vaak in de kliniek hebben ze meer apparatuur om het eens van binnen te bekijken.. zo bedoelde ik het.

ik hoop dat je gauw weet wat het is, want ik zou echt gek worden als ik niet wist wat mijn paardje had, dat zul jij denk ik ook wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:00

geeek schreef:
ik snap wel dat je er alles aan doet maar vaak in de kliniek hebben ze meer apparatuur om het eens van binnen te bekijken.. zo bedoelde ik het.

ik hoop dat je gauw weet wat het is, want ik zou echt gek worden als ik niet wist wat mijn paardje had, dat zul jij denk ik ook wel!

Inderdaad, ik snap wat je bedoelt!

En je wordt er idd horensdol van!!
Ik slaap er al nachten slecht van.

Als er niks uit het bloed/mest/nieronderzoek komt en ze willen haar graag in de kliniek hebben dan gaat ze daar natuurlijk naar toe.

Overigens was ze vandaag weer erg rustig en begon direcht te eten, en heeft geen een keer getrapt o.i.d. misschien knapt ze weer iets op.....
Als je paard zo'n pijn heeft wordt je er niet bepaald vrolijk van.

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:02

hhm, ik zou iig, als je haar weer gaat voeren, lijnzaad er doorheen doen.
Dat 'glijdt' (ieeuw, dat klinkt vies ) zeg maar door de darmen, waardoor de kans op koliek kleiner is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:06

Nancy_evita schreef:
hhm, ik zou iig, als je haar weer gaat voeren, lijnzaad er doorheen doen.
Dat 'glijdt' (ieeuw, dat klinkt vies ) zeg maar door de darmen, waardoor de kans op koliek kleiner is.

Dit is juist het probleem, [paard] haar darmen zijn juist al TE actief, het moet juist weer tot rust komen.....
Maar ik zal het voor de zeker heid nog even bij de DA navragen morgen dan weet ik het zeker.
Ze heeft namelijk ook geen verstoppingskoliek maar 'krampen"

Evengoed bedankt voor je antwoord.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:53

Naar een kliniek gaan.Daar kunnen ze echt meer doen dan dat jou DA nu doet.Ze kunnen niet veel doen bij jou op stal hoor!
Je had het paard na een injectie gelijk in de trailer moeten zetten en naar een kliniek moeten rijden.Door die injectie heeft ze even geen pijn of minder pijn zodat je veilg naar de kliniek kunt rijden.Ik had zelf nu nog de DA gebeld voor een injectie zodat ik direct weg kan naar de kliniek.Daar kunnen ze veel meer doen.Morgen krijg je de uitslag van het bloedonderzoek, als daar niks uitkomt gaan ze de rest onderzoeken.Wanneer krijg je daar de uitslag dan van, precies dan ben je al weer 2 of 3 dagen verder.Voor hetzelfde geld is het wel ernstig en ben je te laat.Dat vergeef je je zelf dan toch nooit.

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:50

Ik heb mijn vorige merrie ook 2 keer naar een kliniek gebracht terwijl ze eigenlijk niet meer kon staan van de pijn (koliek),ze hebben haar eerst een flinke pijnstiller ingespoten,en ze heeft toen heel braaf op de trailer gestaan(2,5 uur) waarschijnlijk was er ook geen andere optie (of ter plekke sterven of kliniek)

Heeft jou VA ook gedacht aan een eventueel hengstigheids-probleem ?
Mijn (nieuwe)merrie krijgt in het najaar ook alsmaar krampkolieken,door een gestoorde hormoonhuishouding,ze krijgt nu tijdelijk een hele lage dosis regumate,en ze heeft geen krampkoliek meer gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:32

Bedankt voor de antwoorden,

Helaas is mijn paard ook na de injecties nog steeds erg heftig.
Tevens is zij al zeer lastig te laden en op de kliniek kunnen ze echt niet meer doen dan wat we nu doen.
Tevens kost het onderzoeken in de kliniek even veel tijd als bij mij op stal. eerst worden er een aantal standaard dingen onderzocht alvorens men echt verder gaat zoeken bij dit soort gevallen.
Tevens is het met vlagen, 1 dag ernstig daarna zakt het weer af.
Het is zeker niet levensbedreigend.
Anders had de DA mij zeker wel naar de kliniek gestuurd, laten we dat maar even voorop stellen. Hij heeft er voor geleerd, wij niet.

Tola met jouw antwoord kan ik zeker wat, [paard] was op het moment van de laatste krampkoliek flink hengstig dus dit ga ik zeker even overlegen met de DA.
Enorm bedankt!!

Het bloedonderzoek gaf trouwens geen afwijkende waarden aan.
We vervolgen nu met een mestonderzoek.
Ik bespreek als de DA mij zo belt direcht even over wat Tola net als antwoord gaf!

darinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:35

hoi make heeft ook een paar jaar terug steeds heftige kolieken gehad en die bleven steeds terug komen.
we zijn naar utrecht gegaan en daar kwamen ze erachter dat ze maagzweren had toen ze medicijnen kreeg hiertegen werden de koliekken ook minder heeft toen nog maar 1keer koliek gehad.
symptomen van maagzweren zijn steeds kauwen (zonder dat ze eten in d emond hebben.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:40

Ik herken deels dit verhaal
Vooral de peesblessure wekte bij mij erg aandacht op
Het kunnen kolieken zijn van te lang stilstaan(peesblessure)maar misschien ook de overgang stal naar paddock,lijkt me erg moeilijk als je lang op stal staat en opeens op de paddock gaat
Ik ben niet zeker,ik denk alleen maar mee

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:45

wat tola zegt, daar lijkt het het meeste op,
onze friese merrie had dat ook , toen na de dracht 3 keer tijdens de hengstig heid,
ze was dan helemaal gek van de koliek,
snel weer drachtig gemaakt, en voila over,

succes

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:45

ook een vraagje, heb je hem op stal met stro-vlas-zaagsel staan?

in ieder geval, laat het paard wel in beweging (stappen dan) zodra het minder wordt naar de da, of laat da nog een keer komen kijken

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:48

darinka schreef:
hoi make heeft ook een paar jaar terug steeds heftige kolieken gehad en die bleven steeds terug komen.
we zijn naar utrecht gegaan en daar kwamen ze erachter dat ze maagzweren had toen ze medicijnen kreeg hiertegen werden de koliekken ook minder heeft toen nog maar 1keer koliek gehad.
symptomen van maagzweren zijn steeds kauwen (zonder dat ze eten in d emond hebben.

En een stinkende adem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:30

Petersburg schreef:
ook een vraagje, heb je hem op stal met stro-vlas-zaagsel staan?

in ieder geval, laat het paard wel in beweging (stappen dan) zodra het minder wordt naar de da, of laat da nog een keer komen kijken

Nee, [paard] staat op normaal tarwe stro.
Tevens is de DA al 2 keer langs geweest, als het moet laat ik hem nog 1000 keer komen. Ook is hij haar nu aan het onderzoeken, maar dat kost nu eenmaal wel wat tijd.
Het is overigens geen verstoppingskoliek dus stappen heeft weinig zin en dan was ik ondertussen al 1 maand aan het stappen geweest

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:33

Blue_Star schreef:
Ik herken deels dit verhaal
Vooral de peesblessure wekte bij mij erg aandacht op
Het kunnen kolieken zijn van te lang stilstaan(peesblessure)maar misschien ook de overgang stal naar paddock,lijkt me erg moeilijk als je lang op stal staat en opeens op de paddock gaat
Ik ben niet zeker,ik denk alleen maar mee

[paard] heeft tijdens haar peesblessure gewoon buiten gestaan (wel op een klein stukje alleen)
Ook was ik al weer enige tijd met haar aan het rijden, voordat de koliek onstaan is.
Ik heb hier inderdaad ook aan gedacht maar kon geen logisch verband trekken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:36

liannes schreef:
wat tola zegt, daar lijkt het het meeste op,
onze friese merrie had dat ook , toen na de dracht 3 keer tijdens de hengstig heid,
ze was dan helemaal gek van de koliek,
snel weer drachtig gemaakt, en voila over,

succes

Hier lijkt het inderdaad het meest op.

Ik wacht nog steeds op een telefoontje van de DA *zucht*

Ik denk dat ik maar weer eens ga bellen.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:25

en????................

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:07

Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn merrie.

Ieder keer van die vage koliek aanvallen. Niet echt heel erg maar toch...

Totdat ze het zo verschrikkelijk erg kreeg.
Ook hard schoppen tegen de stal, ook gaten ervan.
Ze stond te gillen op stal. Verschrikkelijk
4 lange dagen heeft ze voor dood in de stal gelegen. Totdat een dierenarts zei, je moet haar Sandgard geven. Het kan zijn dat ze een enorme zandkoliek heeft.

Dat is haar reddding geweest.
Ze zat vol met zand

Ze heeft het gelukkig gered.
Ik geef haar nu iedere twee maanden een kuur.
Ze heeft nu al 4 jaar nergens meer last van gehad.

Heel veel sterkte met je paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:39

Da heeft vanochtend gebeld.
Hij had hier idd nog niet aan gedacht.
We wachten nu de volgende hengstigheid af en kijken of de klachten dan weer erger worden , ook zou hij nog even contact met Utrecht opnemen, misschien weten zij daar wat meer.

@ Wirona!
Ik ga haar tevens een kuurtje sangard geven, baad het niet schaad het ook niet!

Tevens ontworm ik haar vandaag extra, ook van wormen kunnen ze koliek krijgen. Sommige wormenkuren verwijderen niet de wormen die in de darmen zitten, equest wel dus ook die ga ik haar maar even geven, anders had ze hem toch al over 1 week moeten hebben dus kwaad kan dat ook niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:32

Als de pijn samen lijkt te gaan met de hengstigheid, zou het ook met een ontsteking van de baarmoeder of eierstikken te maken te hebben. Een ontsteking is af te leiden uit verhoogde temperatuur en aan bepaalde bloedwaarden.

Ik hoop dat je erachter komt wat de oorzaak van deze pijn is. Succes en sterkte.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:27

Dank je wel tienus!
Haar bloedwaarden waren normaal, ik zal haar eens temperaturen mocht het weer zo ver zijn.
Baad het niet schaad het ook niet!

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:30

Ik heb niet het hele topic gelezen omdat ik geen tijd heb, maar het kan ook zijn dat ze allergische reacties krijgt op haar bodembeleging.. stro enz

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:14

Het zou inderdaad ook zandkoliek kunnen zijn.
Dat had mijn vorige verzorgpaard ook en die lag ook tegen het randje van de dood. Sandgard is inderdaad heel goed, maar Arie at téveel zand en die heeft toen een mondkapje gekregen.
Maar alles kan, hoop dat je snel meer erover komt te weten!
Want tis niet leuk, toen ik dr laatst zag; was ze wel een beetje een dood musje.