hoi , ik ben enkele maanden geleden mijn pony verloren door een vreemde ziekte . Hij was hangerig en soms wankel , hij wilde soms niet lopen en had een vreemd knikje met zijn hoofd. Uit bloedonderzoek is gebleken dat zijn serumijzer te hoog was , maar dat hij toch niet voldoende ijzer in zijn organen kreeg . Tevens had hij een te laag schildklierhormoon en een te laag cortisol . De eosinofielen waren gestegen. Uit overig bloedonderzoek ( TSH ) leek te komen dat hij problemen had met zijn hypofyse ,maar voordat we een MRI-scan konden doen was de pony al overleden . Nu schijnt het zelden voor te komen dat paarden een hypofysetumor hebben , maar het toeval wil dat er op 10 km afstand nu ineens een pony opduikt met dezelfde problemen. Hij is trouwens even oud !
Heeft iemand ervaring met dit probleem , zodat we de ene pony nog wel kunnen redden ?
Ik ben trouwens op zoek naar de geboorteplaats van mijn overleden pony , misschien komen ze toevallig uit dezelfde regio.
Het gaat om een voskleurige shetlandruin van 99 cm met 4 witte voeten en een kol en een sneb. op de hals is hij wat stekelharig en er zit een witte vlek op de rechterheup. hij is waarschijnlijk geboren in 1992.
In 1999 heeft hij bij een handelaar in zeeland gestaan en wel op walcheren of zuid-beveland.
groeten cind