Ik ga mijn fjord toch maar na laten kijken..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Ik ga mijn fjord toch maar na laten kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:44

Mijn Winnie is de laatste tijd nogal kortademig. Zodra we zijn begonnen met rijden loopt hij als een oud paard te hijgen na 3 rondjes draf. Ik heb nu toch maar besloten hem even na te laten kijken en evt een bloedonderzoek te laten doen indien de dierenarts het nodig vind.

Ik wil met Win heel graag endurance rijden, maar ik wil wel zeker weten dat hij dit lichamelijk aan kan, als blijkt dat hij toch wat mankeerd ga ik er niet aan beginnen!

Hij maakt een hele vrolijke indruk, is werklustig, eet gewoon goed, maar dat hijgen, het klopt gewoon niet!!

Morgenmiddag een afspraak met de dierenarts, hopelijk zie ik gewoon spoken!

Mayflower_

Re: Ik ga mijn fjord toch maar na laten kijken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:46

Veel sterkte! Mijn paard hijgt ook vaak al na een paar rondjes draf, terwijl dat hiervoor niet zo was. Misschien heeft ze wel hetzelfde als jouw paard.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:48

dat gehijg kan ook van 'cornage' komen...dat is een afwijking in de luchtwegen...Tja geloof ik..moet ff diep in mijn geheugen graaien maar der zijn meer van die luchtwegaandoeningen waardoor je een raar geluid krijgt als ze inspannig leveren...

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:50

hoeveel haar heeft jou fjord

de mijne zit nu zo dik in het haar dat hij het nu een minuut of tien gewoon te warm heeft en dan gaat hij ook hijgen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:50

Goed dat je laat nakijken.
Hijgen kan verschillende oorzaken hebben. Gebrek aan conditie, een niet goed uitgeheelde verkoudheid, of komen doordat hij het warm heeft: staat hij onder een deken, zit hij dik in zijn vacht?

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:55

Hij zit dik in zijn vacht, maar vorig jaar had hij hier lang niet zoveel last van als dit jaar. Hij staat gewoon t knijpen op zijn flanken na een flinke inspanning, vind dat niet echt normaal.

Hij is echt niet te dik, zit wel dik in zijn vacht, maar zoals ik al zei, hij is heel werklustig, vrolijk, eet goed enz.. Dus een zieke indruk maakt hij niet..

Rare geluiden maakt hij overigens niet en hij word ook altijd op tijd geent tegen influenza, tetanus en ook nog eens voor Rhino

Vind het maar vreemd..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:08

Heeft ze er in de voorgaande jaren ook last van gehad?
Staat ze binnen of buiten? Zijn jullie van strooisel veranderd?

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 13:13

Nee, vorig jaar had hij er geen last van ( niet zoals dit jaar iig )

Hij heeft een stal met een buitenluik waar hij heel de dag met zijn snuit in de frisse lucht staat Daarbij is onze stal heel erg ruimtelijk en heel netjes schoon ( iedere dag uitgemest )

En hij staat nog steeds op stro, net als de voorgaande jaren, niks vreemds dus.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:48

Veel zwaardere paarden gaan hijgen ('panten' genoemd in vaktaal) als ze hun warmte niet kwijt kunnen. Met name in de eerste minuten (tot half uur) van het werk, als het zweten nog niet goed op gang is gekomen kan panten in de winter en het voorjaar, maar uiteraard ook hoog zomer als het echt heet is, vóórkomen.

Stip die mogelijkheid aan bij je DA, want die kennen het fenomeen vaak niet. In Endurancekringen is het zeer bekend. Kwaad kan het niet. De keelgang scheren kan voldoende zijn om het panten te ondervangen of iig te verminderen.

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:52

aha nog nooit van gehoord...

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:30

Ik heb zijn hals geschoren ( tot net voor de schouders ) en dan bedoel ik ook de hele hals, niet alleen een strookje En nog is het niet voldoende geweest om het hijgen te voorkomen. Het is wel minder erg als in oktober, dat wel.

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 00:29

Oke, ik had van alles verwact, maar niet wat mijn DA dus zei vandaag..

Meneer is aartslui en krijgt te weinig beweging ( uur per dag!! ) en doordat hij dus te weinig beweging krijgt gaat hij bij zware inspanning hijgen..

Zijn hart en longen klonken goed, daar hoorde ze niks raars aan..

Ik heb het advies gekregen hem op zijn buik te scheren zodat hij zijn warmte beter kwijt kan ( dat is nml ook een probleem ) en hem langer te rijden of meer te longeren.

Nou, dat word dus nog langer rijden per dag, minimaal 2 uur had ze het over, maar ik ben benieuwd of ik dat zelf voor elkaar krijg!

We beginnen wel weer met in de weekeinden de 20 km rondjes weer op te pakken!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:32

Haha, da sta je dan met je goede gedrag...

Fijn dat je een "clean bill of health" hebt gekregen van de DA. Beter dit dan dat je doorrijdt als er wel iets niet in orde is.

Succes met het aan het werk zetten Hij zal niet weten wat hem overkomt ...

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:42

Toch een warmte probleem dus

Als je weinig tijd hebt kun je het misschien zoeken in actievere beweging ipv beweging over langere duur. Ik weet niet of dat een optie is? Ik kan me voorstellen dat je eigenlijk de laatste tijd vrij rustig aan hebt gedaan omdat hij na 3 rondjes draf al hijgde als een oude man. Dus nu gewoon alles op Endurancetempo .

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 11:49

Yep, punt is ook dat ik even zelf niet kan rijden ivm mijn operatie van vorige week maandag ( plaat is eindelijk uit mijn voet na 1,5 jaar ) maar hij word nu wel meteen heel stevig aangepakt door mijn twee verschrikkelijk geweldige meiden die nu bijspringen!

De dierenarts zei dat ik dit niet kon weten en dat ik het al zo goed met hem heb gedaan ( gezien zijn overgewicht toen hij bij mij kwam ) Hij moet een goed metabolisme hebben zei ze ( en hij is een fjord met veel knieactie en een mooie hals! )

Maar goed, spekkie moet aan het werk, oeps, daar zal hij van balen

Bah, kon ik nu maar zelf rijden, dan ging ik een paar keer per week met hem springen