Wat doen na twee keer bloedworm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Wat doen na twee keer bloedworm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:12

Mijn pony heb ik nu bijna een jaar. Toen ik haar kreeg was ze wat slank, maar ze werd steeds magerder. Toen ik haar een week of acht had is bloedworm geconstateerd. Er is een bloedonderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat het voor bloedwormbegrippen meeviel, en het is verholpen met flinke wormenkuren. Heb destijds de vorige eigenaar ook ingelicht, maar deze wist nergens van.

Inmiddels is ze supergoed in orde, gezonder dan ooit. Maar nu hoorde ik vanmorgen dat ze bij haar vorige eigenaar ook al eens bloedworm heeft gehad, maar dan ernstiger. Ze schijnt er toen echt flink ziek van te zijn geweest. Hier schrok ik wel van, want die dingen zijn flink hardnekkig.

Ik heb gelijk mijn dierenarts gebeld en die komt donderdag weer een bloedonderzoek doen. Gewoon om te kijken of alles er nu wel goed voorstaat.

Maar wat zijn nu eigenlijk de risico's van twee bloedwormbesmettingen? Haar darmen zijn bijvoorbeeld erg gevoelig voor gras, kan dat er mee te maken hebben? (ze komt overigens niet meer op gras hoor) Ik hoop dat iemand hier meer van weet!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:26

Het kan inderdaad dat ze gevoeliger worden aan de darmen. Ik heb er een mooi voorbeeld van thuis. EEn hond... Ik haalde die als pup bij de fokker vandaan en hij zat vol met wormen. Die heeft daar zo'n oplawaai van gekregen dat hij vele voersoorten niet kan verdragen. Of hij geeft over of hij is aan de diarree.

Maar als je goed blijft ontwormen volgens een strak schema is de kans klein dat hij zich weer zal besmetten

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:33

Ontwormen zit wel goed, daar ben ik heel consequent mee. En het voer wat ze nu heeft daar doet ze het ook goed op gelukkig!

Allejandro

Re: Wat doen na twee keer bloedworm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:38

Dan zal er niet snel weer wat gebeuren dan.

Alleen bloedworm wat doet dat precies?

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:53

Op zich ben ik ook niet bang dat er snel weer een besmetting zal zijn, maar ik wil gewoon zeker weten dat er niets is aangetast.
Een klein stukje info over bloedworm:

In de darm aangekomen vervellen de wormen een keer en beginnen dan een trektocht door de bloedvaten van de darm. Meestal stoppen ze bij het begin van de darmvaten maar soms kruipen ze zelfs door naar het hart. In de grote bloedvaten aangekomen vervellen ze nog een keer en laten zich dan met de bloedstroom mee terug voeren naar de darmen waar ze zelf eieren gaan leggen.
De problemen die deze worm met zich meebrengt worden veroorzaakt door beschadiging van de bloedvaten, die zelfs kunnen scheuren waardoor het paard kan dood bloeden. Bovendien kan door het loslaten van kleine stukjes beschadigd weefsel, die vastlopen in de darmen, het paard heftige koliek krijgen.

gootje12

Re: Wat doen na twee keer bloedworm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:09

Ik heb mijn vorige paard gekocht met alle wormen die je maar kunt bedenken.Ze was broodmager en had ronde boomstammen van benen.Die had o.a ook bloedwormen.Als advies van mijn DA ,moest ik haar een half jaar elke maand ontwormen met een goed wormmiddel. Daarna om de twee maanden. na een jaar kon ik over gaan naar het normale schema,het heeft een poos geduurd ,maar ik heb d`r wel schoon gekregen.Daarna zag er uit als een zonnetje.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 13:24

Indy ziet er nu ook super uit, maargoed, je weet nooit wat er van binnen gebeurt. Als het goed is krijg ik vandaag de uitslag van het bloedonderzoek!