Hengst met binnenbal, wat houdt dit in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Hengst met binnenbal, wat houdt dit in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 08:40

De titel zegt het denk ik al. Is dit net zoiets als een klophengst?
En zou een hengst wel veulens kunnen fokken met een binnenbal? Heeft hij hier last van, of kan hij dat krijgen? Kan het kwaad?

GRoetjes karin

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:40

ja, dat is volgens mij hetzelfde als een klophengst, mits de andere bal weggehaald is.
Hij kan nog wel vruchtbaar zijn, maar omdat hij in het lichaam zit is de temperatuur niet optimaal en komt bevruchting niet zo snel voor.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:50

het kan soms kwaad, omdat de binnenbal inderdaad te warm wordt en dat kan problemen opleveren (gezwellen)
ze zijn vaak wel vruchtbaar (niet allemaal)
wij hebben net een klophengst laten opereren, afgelopen donderdag, maar hij heeft afgelopen zomer nog wel een aantal merries gedekt en drachtig gekregen,
als het goed is kunnen we hem vandaag ophalen

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:38

liannes schreef:
het kan soms kwaad, omdat de binnenbal inderdaad te warm wordt en dat kan problemen opleveren (gezwellen)
ze zijn vaak wel vruchtbaar (niet allemaal)
wij hebben net een klophengst laten opereren, afgelopen donderdag, maar hij heeft afgelopen zomer nog wel een aantal merries gedekt en drachtig gekregen,
als het goed is kunnen we hem vandaag ophalen

Nou nee dus. Ze zijn vaak niet vruchtbaar, maar zeker geen 100% garantie. Let wel, een ingedaalde bal is vruchtbaar!!
Het hangt van het paard af hoe erg het is. Ik ken klophengsten die er verder helemaal geen last van hebben. Er zijn ook situaties waarin het noodzakelijk is om de bal te verwijderen.
Alle toegeschreven zaken als moeilijk gedrag, alle merries dekken en vervelender dan echte hengsten is zeer afhankelijk van het individu.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:50

@ ikke,
wij hebben meerdere hengsten gehad, en als je goed leest, staat er ,NIET ALLEMAAL,
en er staat vaaik, niet altijd,
getver, dat mensen je worden omdraaien

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:50

Met 1 bal zijn ze zeker wel vruchtbaar

Maar er bestaat ook de mogelijkheid dat als je hem laat dekken, de bal alsnog indaalt.

cherish

Re: Hengst met binnenbal, wat houdt dit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:03

mijn shetlander hengstje was ook een klophengst..
kon niet door gewoon door de dierenarts gecastreerd worden, was te gevaarlijk.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:18

Een klophengst is idd met 1 bal nog wel vruchtbaar! als ze alleen de niet ingedaalde bal nog hebben kunnen ze ook nog vruchtbaar zijn maar dat is zeer onwaarschijnlijk aangezien sperma in een te warme omgeving dood gaat. Dus ja hij kan wel dekken en eigenlijk kan dat geen kwaad!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:19

Een klophengt is in gedrag een hengst, en soms nog vervelender.
Een klophengst evengoed nog compleet laten castreren is mogelijk via laparoscopische castratie in een kliniek. Wat verbonden is met extra kosten.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:23

liannes schreef:
@ ikke,
wij hebben meerdere hengsten gehad, en als je goed leest, staat er ,NIET ALLEMAAL,
en er staat vaaik, niet altijd,
getver, dat mensen je worden omdraaien

Een klophengst is bij mij een hengst waarvan de ingedaalde bal verwijdert is en de niet-ingedaalde bal er nog zit. Deze hengsten zijn in principe niet vruchtbaar, maar geen 100% garantie op geen nakomelingen.

Als een klophengst bij jou ook zo heet als de ingedaalde bal er nog is, dan zijn ze inderdaad gewoon vruchtbaar, zelfs nauwelijks minder dan "gewone" hengsten.

Laten we het uitgangspunt dan even helder houden, anders klopt de argumentatie niet.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:26

Klophengsten zijn wel degelijk vruchtbaar, komt vaker voor dan je denkt (en zou willen)

Geen 100% garantie op geen nakomelingen is toch vruchtbaar? Of zie ik dat nu verkeerd? Ook een net gecastreerde ruin is nog een bepaalde tijd na de castratie vruchtbaar. Of hoe noem je dat dan?

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:37

Cassidy schreef:
Klophengsten zijn wel degelijk vruchtbaar, komt vaker voor dan je denkt (en zou willen)

Geen 100% garantie op geen nakomelingen is toch vruchtbaar? Of zie ik dat nu verkeerd? Ook een net gecastreerde ruin is nog een bepaalde tijd na de castratie vruchtbaar. Of hoe noem je dat dan?

Een klophengst met alleen een binnenbal KAN vruchtbaar zijn, maar meestal is dat niet zo. Ik heb er nog nooit van gehoort dat een klophengst die niet vruchtbaar is, dat opeens wel zou kunnen worden.

Een gecastreerde hengst is nog enige tijd vruchtbaar, dat is gewoon een gevolg van medisch handelen. Voor die 4 - 6 weken heb ik geen speciale naam nodig hoor Als je zo'n ruin een keer zou laten springen op een dummy, is al het nog levende zaad waarschijnlijk meteen weg. Of dat opweegt tegen de mogelijke nadelen hiervan, is weer een andere vraag..........

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:43

VMR -> MD

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:07

Bedankt voor de reacties!

liesje_waal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:55

een klophengst kan wel dekken en is ook vruchtbaar
mijn haflinger was ook een klophengst en die heeft 2 merrie's drachtig gemaakt en 1 niet
maar een klophengst gebruiken ze liever niet voor de fok omdat ze dat doorfokken bij de hengsten
als je hem wil laten castereren dan moet je naar utrecht toe ofzo ie het doen maar het kost veel meer geld dan een normale

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:54

Dit is cryptorchidie, vandaag examen over gehad
Het kan zijn dat de bal binnen de hengst nog vruchtbaar is, maar dat is eerder zelden. Bovendien wordt het sperma toch meer en meer aangetast door de temperatuur en gezwellen die zullen woekeren. Beste is om hem chirurgisch te laten verwijderen. Het gedrag zal ook meer en meer agressief worden. het is idd erfelijk, dus best niet mee fokken.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:02

Astragirl schreef:
Dit is cryptorchidie, vandaag examen over gehad
Het kan zijn dat de bal binnen de hengst nog vruchtbaar is, maar dat is eerder zelden. Bovendien wordt het sperma toch meer en meer aangetast door de temperatuur en gezwellen die zullen woekeren. Beste is om hem chirurgisch te laten verwijderen. Het gedrag zal ook meer en meer agressief worden. het is idd erfelijk, dus best niet mee fokken.

maar wat als de hengst op dit moment gewoon heel braaf is? Wordt het dan met de jaren alleen maar erger?

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:50

Dat weet ik niet, maar in onze cursus staat dat ze idd kunnen agressiever worden met verloop van tijd ivb hormonen die in de war zijn door de 'warme' bal om het zo te zeggen.