Half november kwam ik op stal om mn paard op te halen voor les. Haalde haar uit de wei, en het viel me wel op dat ze iets buiten adem was, maar ala, net gerend door de wei, kan wel eens voorkomen. Ook hoorde ik daar dat ze uit de wei was gebroken, en in de achtertuin van mensen had gestaan. Die hebben haar gevangen en in de andere wei gezet, vol in het gras. Maar goed, ging geen belletje rinkelen, dus wij toch naar les gegaan, waar ze eigenlijk alleen maar kortademiger werd. Contact opgenomen met de dierenarts die een koliek vermoedde. Heel lief mocht ik in mn les rustig wat stappen en zouden we na een uur bekijken hoe het met haar ging. Ging helaas niet beter, dus op de terugweg naar huis weer veearts gebeld die die avond nog langs zou komen.
Paard op stal gezet, en daar begon ze te mesten
Vreemd, twijfel om VA af te bellen, maar toch maar laten komen. Doe constateerde dat de darmen gewoon goed waren, maar dat dr longen ernstig slecht functioneerden. Waarschijnlijk had ze in die achtertuin iets verkeerds gegeten waardoor er receptoren in de longen geblokkeerd waren waardoor de zuurstofopname verminderd werd. Hierop heeft ze een injectoe gekregen om de longblaasjes te verwijden zodat de zuurstofopname makkelijker zou worden. Helaas heeft dit niks uitgehaald en is hij een dag later weer teug kunnen komen. Toen kreeg ze atropine waar ze gelukkig wel op reageerde, en een kuur ventipulmin om de ademhaling te vergemakkelijken.Ging allemaal stukken beter, totdat ze een paar dagen na de ventipulminkuur begin te hoesten. Weer VA erbij; een longonsteking... Paard op antibiotica en rust. Nahja, ook dat ging snel weer beter, en na 1,5 week was de kuur afgelopen, en mocht ik rustig aan weer wat gaan rijden. Geen gehoest meer, en een paard wat het werk heerlijk weer oppakte.
Tot aan een paar dagen geleden. Dier begon weer wat te kuchen, dus weer VA erbij gehaald, en die constateerde weer een lichte longonsteking. Omdat ze met rijden niet hoestte mocht ik wel gewoon rustig door blijven rijden. Intussen zou ik wel een afspraak maken in de kliniek voor een bronchoscopie, en een BALspoeling. Helaas begon ze vandaag slijmerig te hoesten, en staat ze nu dus weer volledig op rust.
Nu moet ik vrijdag dus op de kliniek zijn voor verder onderzoek. Hebben bokkers weleens vaker zoiets meegemaakt? Ervaringen met een bronchoscopie of een BALspoeling?