Longproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

carina

Longproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:37

*zucht* Even van me afschrijven hoor...

Half november kwam ik op stal om mn paard op te halen voor les. Haalde haar uit de wei, en het viel me wel op dat ze iets buiten adem was, maar ala, net gerend door de wei, kan wel eens voorkomen. Ook hoorde ik daar dat ze uit de wei was gebroken, en in de achtertuin van mensen had gestaan. Die hebben haar gevangen en in de andere wei gezet, vol in het gras. Maar goed, ging geen belletje rinkelen, dus wij toch naar les gegaan, waar ze eigenlijk alleen maar kortademiger werd. Contact opgenomen met de dierenarts die een koliek vermoedde. Heel lief mocht ik in mn les rustig wat stappen en zouden we na een uur bekijken hoe het met haar ging. Ging helaas niet beter, dus op de terugweg naar huis weer veearts gebeld die die avond nog langs zou komen.

Paard op stal gezet, en daar begon ze te mesten Vreemd, twijfel om VA af te bellen, maar toch maar laten komen. Doe constateerde dat de darmen gewoon goed waren, maar dat dr longen ernstig slecht functioneerden. Waarschijnlijk had ze in die achtertuin iets verkeerds gegeten waardoor er receptoren in de longen geblokkeerd waren waardoor de zuurstofopname verminderd werd. Hierop heeft ze een injectoe gekregen om de longblaasjes te verwijden zodat de zuurstofopname makkelijker zou worden. Helaas heeft dit niks uitgehaald en is hij een dag later weer teug kunnen komen. Toen kreeg ze atropine waar ze gelukkig wel op reageerde, en een kuur ventipulmin om de ademhaling te vergemakkelijken.

Ging allemaal stukken beter, totdat ze een paar dagen na de ventipulminkuur begin te hoesten. Weer VA erbij; een longonsteking... Paard op antibiotica en rust. Nahja, ook dat ging snel weer beter, en na 1,5 week was de kuur afgelopen, en mocht ik rustig aan weer wat gaan rijden. Geen gehoest meer, en een paard wat het werk heerlijk weer oppakte.

Tot aan een paar dagen geleden. Dier begon weer wat te kuchen, dus weer VA erbij gehaald, en die constateerde weer een lichte longonsteking. Omdat ze met rijden niet hoestte mocht ik wel gewoon rustig door blijven rijden. Intussen zou ik wel een afspraak maken in de kliniek voor een bronchoscopie, en een BALspoeling. Helaas begon ze vandaag slijmerig te hoesten, en staat ze nu dus weer volledig op rust.

Nu moet ik vrijdag dus op de kliniek zijn voor verder onderzoek. Hebben bokkers weleens vaker zoiets meegemaakt? Ervaringen met een bronchoscopie of een BALspoeling?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:30

Heb ook een wat langere hoestperiode met paard achter de rug. Verleden week een bronchoscopie gehad. Na ook 2 x infectie te hebben gehad waarbij ze in de tussentijd ook even een periode niet gehoest had, kwam het kuchen terug. Dus afspraak voor scoop gemaakt en een drukmeting. Er was geen infectie, alleen een lichte keelirritatie maar wel wat wit dunne slijmvlokken en de longdruk was o.k. Medicatie was niet nodig. Paard dus op zaagsel gezet (kuilgras kreeg ze al) om de longen volledig tot rust te laten komen; na half jaar kunnen we wel weer proberen haar weer op stro te zetten. Na halve week was het hoesten helemaal over.
In jouw geval is er wel sprake van een ontsteking en willen ze het dmv een BAL spoeling (Broncheo Alveolaire Lavage) verkregen materiaal onderzoeken op welke bacterie een rol speelt zodat de antibiotakuur gericht op die bacterie kan worden toegepast.
Daarna is het ook nodig om het paard (op stal) volledig stofvrij te zetten (op krullen of vlasstrooisel) en alleen geweekt hooi of kuilgras te geven. Want na zo'n stevige infectie is de kans groot dat het paard er een allergie aan overhoudt (voor stof en/of schimmels).

IndianSummer

Re: Longproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:59

Even een offtopic vraag, maar was is een BALspoeling?

bambi76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:31

Volgens mij nemen ze dan wat weefsel of slijm en dat gaan ze dan testen op allergieen of bacterien.....

iemand moet me maar corrigeren als ik het niet goed heb...

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:09

eu.. mijn pony is ook gevoelig op de luchtwegen, en elke keer komt het weer terug ik moet er wel op aanpassen met het rijden, soms gaat het tijden goed en kan ik echt alles doen dan zijn er periodes dat het veel slechter gaat en houd ik het bij buitenritten met alleen maar stappen wat wel kan.

ze heeft 3 keer een longescopie gehad

eu.. persoonlijk vind ik het geen pretje voor het paard, het word eerst verdoofd vaak moet de praam ook nog op ze gaan helemaal zweten en dat gaat die slang door de neus naar binnen op een gegevent moment gaan ze door het strotteklepje ofzo (weet niet zeker als je het zo noemt) en dan gaan ze heel erg hoesten maar dat is ook zo over.
vaak zie je zelf wel hoe erg het er van binnen uitziet, als er heel veel slijm zit hebben ze bronichtus en ze kijken ook naar de longen hoe dik dat tussen stuk is daar kunnen ze ook een conclusie uittrekken.

het paard mag dan ook een paar uur niet eten omdat hij/zij verdoofd is geweest en dan kunnen ze vergeten te slikken.

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:39

Hayhay,
Mijn pony heeft ook zoiets.. Maar net ff anders.
Mijn pony die is nu al 2 1/2 maand ziek en word warschijnlijk niet meer beter. Haar longen functioneren ook heel slecht.
Ze heeft een ernsige bronchites. We hebben al ontzettend veel medecijnen geprobeert en bijna niks werk. Dus zou ze naar een paarden
kliniek in lelystad moeten ... máár ze is niet verzekert dus dat kan niet.
Donderdag krijg ik de medicijnen opgestuurt vanaf lelystad die ze
daar anders ook had gekregen... Haar overlevinskans is klein.
als ze wél beter word... Dan is de kans heel groot dat ze het binnen een paar maanden weer krijgt. Het kan ook met 1 jaar zijn.
Ze zal er nooit meer helemaal van genezen.
Mijn pony had dit al toen ik haar kocht ( ong 5 manden geleden ) Maar
toen had ze nog geen ziekte verschijnselen dus iedereen dacht dat
ze een gezonde pony was... niet dus.
Haar ziekte zal altijd blijven terug komen.

Hier dus mijn verhaal over mijnpony^^
Gr leandra
Foto van mijn NRPS E-pony Jill >
Afbeelding

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:17

Babootje schreef:
een BAL spoeling (Broncheo Alveolaire Lavage) .

Bij een BAL spoeling (Broncheo Alveolaire Lavage) worden de longen gespoeld. Het slijm wat meekomt wordt op kweek gezet om te bekijken wat voor bacterie de ontsteking veroorzaakt. Dan wordt de antibioticakuur speciaal op deze bacterie gericht ingezet (je hebt nl. verschillende antibioticakuren).

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:48

Bedankt voor jullie reacties!!

Om heel eerlijk te zijn vind ik het doodseng, niet zozeer het onderzoek, maar puur wat eruit gaan komen... Ze heeft al in behoorlijke mate zomereczeem, en om zo'n paard nou als weidebeessie aan te houden

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:21

carina schreef:
Bedankt voor jullie reacties!!

Om heel eerlijk te zijn vind ik het doodseng, niet zozeer het onderzoek, maar puur wat eruit gaan komen... Ze heeft al in behoorlijke mate zomereczeem, en om zo'n paard nou als weidebeessie aan te houden

probeer niet gelijk het ergste te denken... kom op hoor!!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:13

Longen en benen zijn de belangrijkste "zwakke" plekken bij onze paarden. De reguliere geneeskunde lukt het met medicatie (en de juiste manier van het paard stallen en voeren, dus stofvrij) niet altijd om de longen geheel schoon te krijgen.
Dan is de alternatieve geneeswijze (homeopaat of accupucturist) te overwegen. Mn. bij accupuctuur heb ik gehoord dat er vaak goede resultaten worden geboekt in gevallen die 'uitzichtloos' lijken.

patricia23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:32

mijn paard piept allemaal als ze zich inspant.zou het een verkoudheid zijn of zou er iets mis zijn.want als ze niks doet merk ik er niks aan.ik heb ze pas een week vandaar.wie laat het me weten

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:41

Ik heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar heel veel sterkte & succes

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:56

patricia23 schreef:
mijn paard piept allemaal als ze zich inspant.zou het een verkoudheid zijn of zou er iets mis zijn.want als ze niks doet merk ik er niks aan.ik heb ze pas een week vandaar.wie laat het me weten

Heb je haar niet door een DA laten keuren?
Zou ook cornage kunnen zijn. Ik weet niet wat je bedoeling met het paard is?
Ik neem aan rijden? Daar moet ze dan wel geschikt voor zijn. Dus DA laten kijken. Bij foute boel direct terugbrengen!

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:34

Ben afgelopen vrijdag dus bij de kliniek geweest, en daar hebben ze alleen een longspoeling gedaan. Een bronchoscopie was volgens hun niet nodig, want ze leek vrij goed te zijn. Waar ze vorige week nog de longen uit het lijf hoestte bij de test op de hoestprikkel, reageerde ze nu totaal niet

Longspoeling gedaan dus, uitspoelsel was helder, wat erop zou duiden dat er iig geen ontsteking zou zijn, maar het waarschijnlijk een allergie is.

Nu gaat uitgezocht worden wat er in het uitspoelsel aanwezig is, en dan kijken of daar conclusie's uit getrokken kunnen gaan worden.

Be continued...

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:26

Mijn pony heeft bronchitus gehad. Na ventipulmin en antibiotica is ze wel snel blijven ademen. Dus ben ik gaan zoeken en bij den en eucalyptus olie (aroma therapie/etherische olieën) uitgekomen. Deze moesten verdunt worden ingeademt na 2 behandleingen is haar ademhaling in rust van 20 per minuut naar 8 per minuut gegaan. Ik geloof dat er meerdere essentieële olienen zijn die helpen bij luchtwegproblemen even googlen kan altijd toch?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 01:41

Mijn paard had, tot een paar jaar terug, een chronische hoest. Alles al gedaan om dat minder te laten worden, maar het bleef. Toen hij nog meer klachten kreeg, kwam ik via bokt in contact met een holistische dierenarts. Hij had hem doorgemeten en ik heb toen medicijnen gekregen.
Sindsdien hoest mijn paard praktisch nooit meer. Ik kan em ook weer gewoon droog hooi geven (godzijdank, want dat spoelen is echt een pokkewerk).

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:37

wie heb je gehad? Het valt me op, dat alternatieve circuit toch vaak betere resulataten boekt dan reguliere

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:11

@ Babootje: ik heb je gePBt

patricia23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:27

mijn paard doet niks als zand eten wat kan ik daar tegen doen.komen ze dan iets tekort of hoe moet ik dat zien

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 15:49

@patricia23: dit hoort niet in dit topic. Als je de zoekfunctie gebruikt dan kom je daar topics over tegen. Mocht je dan niets vinden, dan moet je je eigen topic openen.
Als antwoord op je vraag: het helpt vaak erg goed om zeewier bij te voeren. Ik zou als ik jou was van te voren eerst een kuurtje sandclear o.i.d. geven, zodat het zand uit de darmen gaat. Voor meer info: www.paardendrogist.nl

carina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 19:41

En een update:

Paar dagen later dan gepland is dan toch de uitslag binnen gekomen. Een enkele ontstekingscel, en een hoop cellen die alleen vrijkwamen bij een bepaald type allergie. Eentje die maar bij een 7tal andere paarden in Nederland is teruggevonden :s

Wat het is, een allergie dus, waartegen? Geen idee... De gevallen die bekend waren zijn ontstaan bij paarden die bij vogelpest kippen hebben gestaan, of bij schapen.. Carina staat bij geen van beiden.
Ook is er een enkel geval bekend die zo allergisch reageerde op wormen, dus ze is onmiddelijk extra ontwormd, maar ja, dat wordt ze iedere 3 maanden.

Al met al weinig over te zeggen. Veearts wil het zo even aanzien, kijken hoe het zich verder ontwikkeld...

Waarom kan dat paard nooit eens gewoon een wond krijgen maar moet ze altijd zoiets aparts hebben?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:34

Ken een paard met allergie voor hooi/pollen. Schiet echt op hoor.