een hengst ruinen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stefffie

een hengst ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:51

ik heb een paar vragen...

op welke leefttijd is het verstandig om een hengst te ruinen?
en..
hoe duur kost het om een hengst te ruinen?

Bedankt

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:55

Ik weet het niet precies, maar voor zijn derde lijkt mij het beste. Ik was donderdag in bodegraven en daar kost het rond de 500 euro (ligt eraan waar en op welke manier je het wilt laten doen)

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:23

echt? 500 euro?

vroeger, lees tien jaar terug, was het in mijn omgeving de regel dat hengstjes vanaf 1.5 jaar, maar liefst nadat ze mooi uitgegroeid waren, dus mooie hals enzo, gewoon op het land gecastreerd werden en dat kostte volgens mij 125 gulden toen.

RockyLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:30

Ja, ik schrok ook van de prijs, vandaar dat ik het nog weet! 1,5-2 jaar lijkt mij een mooie leeftijd ja

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:32

Onze hengst word in april 3 en die laten we in maart castreren.
Hij heeft nu een mooi hengstenuitstraling, en groeit dadelijk nog wat de hoogte in, niet veel meer maar wel wat.
De kosten weet ik zo gauw niet. Wij laten het gewoon thuis doen

ikke

Re: een hengst ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:40

Klinische castratie heeft mij 325 euro gekost, twee jaar geleden.
Ik heb in het verleden twee keer gezien wat voor ellende castratie op het land oplevert, mijn hengsten ( heb er twee laten castreren in de loop der jaren) gaan naar de kliniek. Ook daar natuurlijk geen 100% garantie, maar dan heb je wel alle omstandigheden optimaal in de hand en dus de risico's zo klein mogelijk.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat "iedereen" hier altijd roept dat je je paard MOET laten keuren, tegen alles en iedereen moet verzekeren, maar ondertussen vinden ze het doodnormaal om op castratie te bezuinigen!!!! Die 200 euro extra willen ze dan opeens niet meer uitgeven Als je van die 200 euro falliet gaat, moet helemaal geen paard kopen, want dat kun je dan niet onderhouden!

Overigens vind ik dat je zo lang mogelijk moet wachten. Het moet echter wel handelbaar blijven. Mijn eerste hengst (een Fjord) is gecastreerd toen die net een jaar was. Hij was erg vervelend en had veel te veel werklust. Die stond als 14 maanden oud veulen, naast een haf voor de wagen, met het tuig erop (voor-spek-en-bonen) maar deed alsof HIJ die hele wagen trok! Hij deed niks, want de strengen zaten niet vast Maf beest.
De tweede, een Welsh-Cob was net geen twee, omdat dat mooi in het voorjaar was en ik geen enkele mogelijkheid had om hem als hengst te houden.
Laatst bijgewerkt door ikke op 16-01-06 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:42

Netjes op de kliniek is het beste voor je paard. De kosten zijn idd rond de 500 euro en het beste is een paar maanden voor zijn derde verjaardag.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:48

Iemand die ik ken laat haar hengst ergens castreren waar het 185 euro kost geloof ik. (wel in kliniek geloof ik) Maar die hengst is al 6. De ideale leeftijd weet ik niet, heb me er niet in verdiept. Maar ik denk dat rond de 3e levensjaar lijkt mij ook goed...

MarijeR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:10

Ik heb toevallig vorige week een kliniek hier in de buurt eens opgebeld aangezien ik in maart een jaarlinghengstje wil laten castreren.
Kost daar €145,- als het staand wordt gedaan, incl 1 overnachting bij de kliniek.
Bij een jaarling laat ik het wel staand doen in de kliniek, oudere hengsten plat in de kliniek. Daar is het zaakje toch meer ontwikkeld en is het castreren wat ingrijpender dan bij zo'n jonkie.
Vroeger lieten we ook vaak jonge hengsten in de wei castreren maar voor dat kleine beetje meer geld, breng ik ze net zo lief even naar de kliniek.

Dit hengstje wat hier loopt, is straks voor eigen gebruik en dan zie ik het nut er niet van in om hem langer hengst te laten. Liever voordat hij gaat puberen, hoef je dat ook niet af te leren. En hij kan gewoon thuis in een gemengde kudde opgroeien.
En de extra bespiering die ze krijgen door het langer hengst laten (door de hormonen) raken ze voor een deel ook weer kwijt na de castratie dus dat is voor mij ook geen reden om te wachten.

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:15

De beste leeftijd is zodro de ballen mooi zijn ingedaald. Dat is meestal rond de 1 a 1,5 jaar, maar kan ook iets later zijn. De koste die wij toen haden voor ons hengst veulen was,
200 euro en dat is allemaal in de kliniek gebeurt en hij heeft daar toen 4 dagen mogen logeren voor die prijs. Maar ik denk dat het heel erg verschillend is per kliniek en arts. Ik zou zelf maar een paar DA's bellen voor de kosten ect..

Groetjes Prissey

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:46

Er zijn verschillende methodes om te castreren:

-Gewoon op het land, paard wordt door de DA op het land gecastreerd.

-Staand (niet iedere castrateur doet het staand, voordeel is wel dat het paard niet onder algehele narcose hoeft, wat toch altijd een extra risico is) Paard gaat nadien gewoon weer het land op.

Beide bovengenoemde methodes zijn afhankelijk van het weer. In de winter is het beter om niet te castreren omdat de paarden dan niet het land op kunnen. Beweging is na een dergelijke operatie met open wond toch heel erg belangrijk. Risico van een infectie blijft daar toch altijd heel erg aanwezig.

Alternatief is de castratie in een dierenkliniek. Dit is onafhankelijk van het jaargetijde, en onafhankelijk van het weer. De methode in een kliniek kan via verschillende methodes gedaan worden.

-Klassiek: het paard wordt algeheel verdoofd, en wordt op zijn rug gelegd. Operatie kan via de lies of gewoon normaal. Paard heeft dan wel een litteken, dat kan ontsteken. Nadeel is hierbij ook dat het paard een algehele narcose nodig heeft. Met het risico dat hij daar dan niet meer uit wakker wordt.

-Laparoscopische castratie: paard krijgt een roes, en wordt staand via de flank gecastreerd. Geen grote open wonden, een paar sneetjes in de flank is alles wat je ziet. Paard moet daarvoor een paar dagen in de kliniek blijven, doorgaans heeft het paard een paar dagen na de castratie wat koorts. Na een paar dagen wordt het niveau van de hormonen bekeken, is de castratie mislukt (komt zelfen voor) wordt alsnog gecastreerd.
Voordeel is dat het hele zaakje er nog hangt, het verschrompeld na verloop van tijd. En het voordeel is ook dat er geen grote open wonden zijn die kunnen ontsteken.

Als ik een hengst zou hebben, zou ik hem op de laatste manier laten castreren. Is wat kostbaarder, maar dat zou het me waard zijn.

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:47

Ik heb pas een afspraak gemaakt voor in de kliniek, de prijs is ook afhankelijk van leeftijd en ras. Voor mij was het E200,- met één overnachting voor 2,5 jarige haf. Ik heb de operatie echter uitgesteld omdat het zo modderig is steeds bij ons op het land en ik bang ben voor infecties (paard staat buiten).

Ik wil het dus wel op het land laten doen in het voorjaar aangezien ik geen trailer heb. Iemand een idee vanaf wanneer dat kan?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:50

Vanaf het moment dat het knap weer is...
En dat valt hier in Nederland niet te voorspellen....

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:33

DunDijk schreef:
Onze hengst word in april 3 en die laten we in maart castreren.
Hij heeft nu een mooi hengstenuitstraling, en groeit dadelijk nog wat de hoogte in, niet veel meer maar wel wat.
De kosten weet ik zo gauw niet. Wij laten het gewoon thuis doen

Een ruin wordt vaak hoger zeggen ze.

Verder was het voor mij 125,- en gebeurde het in de box.
En de beste tijd is april ongeveer zei mijn dierenarts, dan zijn er de minste vliegen (is minder infectiegevaar)

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:43

Mijn hengst is 8 weken geleden ruin geworden, hij is nu 4,5 jaar
wij hebben het gewoon thuis staand laten doen.

2 x daags getemp. geen enkele keer verhoging goed gespoeld.

En lekker buiten laten lopen wij hadden wel mazzel dat het toen mooi
weer was.

En hij is heel lief geworden, was hij wel voor mij maar niet voor anderen mensen die in de buurt kwamen dus ik ben blij met
mijn ruin.

Veel succes

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:44

Volgens mij hoort dit op MD

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:46

Ik heb zanda met een jaar laten castreren, in het land, toen er nog geen vliegjes zaten.
En hier heb ik ook goede ervaringen mee, met andere paarden.

Met staand heb ik geen goede ervaringen.

Prissey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:00

Nee idd ons veulen is ook niet staand gecastereerd. ik persoonlijk vind dat veel veiliger

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:23

Het mag toch niet meer staand?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:19

Ik moest bij mijn dierenarts 125 euro betalen voor een shet

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 10:55

Wij hebben onze fjord voor ca. 350 euro laten ruinen 2 jaar terug. Wel door een (dure) maar heel goed vertrouwde DA. In het land in het voorjaar (1 jaar oud). Hij werd verdoofd en in een roes gehouden. We moesten helpen om hem op zijn goede zij te laten vallen. Geholpen en verder echt totaal geenlast van gehad.
Ik moest de hele tijd de ademhaling controleren en opletten of ie niet wakker werd.Ik hield de roes in de gaten en de zak met vloeistof omhoog. We waren met zijn 3-en.
Op stal was ook een jaar later een hengst van 6 geholpen...door een andere DA (echt naar mijn mening een onvertrouwde)...maar wel goedkoop.....Die hengst was er dus bijna niet meer geweest omdat de DA de dosis van de verdoving niet goed in de gaten hield. Die DA had ook niet geregeld dat er iemand bij zou zijn ofzo...alleen dat meisje zelf. Onze DA had ons gemeld dat hij wel 2 handen extra nodig zou hebben (en omdat ik niet wist of ik wel echt durfde te helpen was mijn man ook mee).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:04

350 voor in de wei?
pff, wat een hoog bedrag

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:34

ja...ik heb al eens vergeleken en die DA is vergeleken met een ander ca 30% duurder....maar ik heb wel vertrouwen in hem...en das best wel heel belangrijk.
Ik heb bijvoorbeeld ook een fjord die panisch is voor het jaarlijkse prikje van influenza.....behalve als deze DA het doet...Hij straalt iets uit met die dieren. ..
Ook wel aardig om erbij te vermelden..het is de DA die ook in Artis werkt . Dus zelfs met een ezel kan ie overweg..haha