leververgiftiging wie ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carolaa

leververgiftiging wie ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:03

waarschijnlijk heeft mijn drachtige merrie leverontsteking. Wie heeft hier ervaring mee, hoe is het behandeld en door wie? En wat waren de gevolgen, hoe liep het af?

Vorig jaar heeft deze merrie haar veulen op 9 maanden verloren. Nu is ze momenteel 8 maanden drachtig, en denken we dat ze leverontsteking heeft. We willen er echt alles aan doen om dit veulen niet te verliezen dus alle reacties zijn welkom!

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:55

Leverontsteking is aan te tonen in het bloed. Als eerste stap zou ik de dierenarts even bloed laten prikken.
Is de merrie ook geel? Dat kun je goed zien aan de slijmvliezen bijv in de mond.

Sterkte Esther

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:52

Morgen komt de dierenarts bloed trekken. En we hebben een pot Beta Caroteen gekocht voor haar. daar zitten extra vitamines in voor fokmerries en dekhengsten.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:52

Van caroteen ( wortels) kunnen ze ook geel worden he. Niet in een dag hoor, maar ik zou wel zeggen even morgen dat je dat geeft.
Waarom denk je trouwens dat het paard leverontsteking heeft? Ik hoop maar dat het niet zo is, gelukkig kan een lever erg veel hebben, maar ik kan me goed voorstellen dat je ongerust bent.

Esther

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:02

nou heb de uitslag binnen van het bloed: Ze heeft bloedarmoede, dus maakt te weinig rode bloedcellen aan. Te korten aan vitamines. En het de waarde van spierenzymen was te hoog in haar bloed. En de lever was wel wat te zien maar niet abnormaal. Nieren e.d. waren allemaal goed.
Ze krijgt nu 2 vitaminespuiten in haar bloed. vandaag en over 4 dagen nog een. Verder ga ik nu die Beta caroteen bijvoeren dat is 50 gram per dag. Daar zitten ook andere vitamines in.
Hopelijk is alles na deze behandeling weer helemaal goed, en houd ze het nog 2,5 maand vol!

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:03

Pfff Gelukkig maar!
Ik was al ongerust. Ik denk dat ze snel op knapt met de extra vitamines erbij.
Succes met de merrie en het aankomende veulen.

Esther