Rare korstige kale plekken en jeuk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Rare korstige kale plekken en jeuk???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:25

zoals de titel al zegt: Flicka heeft last van jeuk, en kale plekjes. als veulen heeft ze luizen gehad, op de plekken waar dat het ergst was heeft ze nog steeds weleens jeuk (er zijn geen luizen meer). ze vindt het ook heerlijk als je haar daar flink krabbelt.
een paar weken terug had ze een kaal plekje op haar kont, bovenop. verder geen tekenen van schuren. dat plekje groeit nu weer vol met haar, waarschijnlijk heeft mijn paard Faram haar gebeten.
nu heb ik gemerkt dat ze op de 'jeukplekken' korstjes krijgt. ze schuurt zich niet kaal, en ik vraag me af waaraan ze schuurt want het is maar een kleine pony (kruising shet), dus op een randje van het hek ofzo lukt het niet. de korstjes zitten tussen haar voorbenen.
onder haar kaak is het het ergst. tussen de takken van de onderkaak is het helemaal kaal, met een paar grote korsten erop. de plek onder de kaak vind ik ook raar, ze schuurt daar wel mee maar je zou denken dat het op de randjes van de takken kaal wordt, en niet ertussen.

wie weet wat dit kan zijn? Flicka heeft geen zomereczeem, luizen oid. ik heb de plek onder haar kaak nu ingesmeerd met uiercrème, zodat de huid zacht blijft en het niet gaat openbarsten door de korsten. ze heeft trouwens ook veel huidschilfers op de plekken waar ze jeuk heeft, onderaan de hals en op de borst.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:20

Is het niet gewoon schimmel?

stalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:35

klinkt idd als schimmel

Balte

Re: Rare korstige kale plekken en jeuk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:37

Mijn oude pony sukkelt ook met een soort van hele kleine bultjes waar een korstje op komt en die erg jeuken. Heb de DA gecontacteerd en die zei dat schimmel niet jeukt.
We houden het op dit moment op een soort ontsteking van de talgkliertjes door haar hele dikke wintervacht of een reactie op te eiwitrijke voeding. Ik moet haar heel sterk voeren omdat ze al 32 jaar is en anders sterk vermagerd.
Ik heb haar gisteren helemaal geschoren om alles lucht te geven en de plekjes goed te kunnen verzorgen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 23:51

nee, het is geen schimmel. ze heeft ook geen voelbare bultjes, maar het zou wel te maken kunnen hebben met haar enorme shetlander wintervacht. 's zomers had ze het nl. niet, het begon toen de wintervacht begon door te komen, maar toen werd het niet kaal en schuurde ze bij de staart en manenkam. toen hebben we al enige dingen uitgesloten, die ook nu weer bekeken zijn. ze krijgt vooral hooi te eten, en ongeveer een handje brok, een hadje haver en wortelen, voor de aardigheid omdat mijn paard anders alleen eten krijgt.
ik zal de DA wel weer eens vragen langs te komen, als het nu niet minder wordt (ik heb de plek ingesmeerd met uierzalf). de vorige keer was de kale plek onder haar kaak er nl. nog niet...
in ieder geval bedankt voor de reacties!