dieet voor paarden met darmklachten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

dieet voor paarden met darmklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:17

is er een dieet samen te stellen voor paarden die gevoelig zijn op de darmen?
1 van mij is nl regelmatig aan de diarree.. niet alleen irritant maar ook nog eens slecht voor het dier zelf, en belemmerd in de training...

iemand die er verstand van heeft?

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:19

Probeer eens maagcompositum van de paardendrogist, voer hem havens kruidenmuesli bij.
Misschien voer je te rijke kuil bij. Probeer dat te minderen en geef hem in plaats daarvan droog en stengelig hooi.
Een plakje (gerste) stro kan ook geen kwaad.

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:22

owja.. vergeten erbij te zetten.
het paard staat slechts op hooi (geen voordroog!) en basisbrok.
soms een paar wortelen of wat brood

Marloez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:02

Ik zal dit topic even blijven volgen, mijn pony heeft ook erg snel last van haar darmen! (Hoewel dat de laatste keer kwam omdat er kinderen in de kuilbalen hadden zitten prikken met stokken, waardoor er warme plekken in waren ontstaan.. )

Ze heeft trouwens ook eens diarree gehad van 'te jong' hooi, dat was van 1 jaar geleden, dat werkte ook niet echt lekker in haar darmen nee Misschien is het hooi van jou paard ook te jong? Probeer eens heel erg oud hooi te voeren! (En biks geven is vaak ook niet zo goed, omdat paarden daar veel te weinig op moeten kauwen en er veel speeksel door aangemaakt wordt, voer dus liever wat meer hooi en hang een liksteen op voor het geval het paard vitaminetekort zou krijgen)

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:47

maagcomposituum: moet je even kijken bij vander pigge in haarlem (dierdrogist?) daar was het altijd een stuk goedkoper en daar had ik het vandaan.... Misschien nu nog goedkoper? Het is in ieder geval wereldsspul. Je kan ze ook bellen met vragen; dan krijg je van de homeopaat antwoord. Soms hebben ze iig heel goede tips waarj e nog niet aan gedacht had die goed helpen!

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:03

Ik voer mijn shet sinds kort cavalor strucomix en mijn oma ook beide hadden chronische diaree maar was in 2 dagen over.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:49

misschien kan hij niet goed tegen suiker, er is van equiral suikervrije muesli. een koliekgevoelig paard die ikken krijgt dit nu en het slaat heel erg goed aan.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:21

Lijnzaad en droog hooi.

mithras1994

Woonplaats: Hendrik Ido Oostendam Schildmanskinderen groot en klein Sandelingen Ambacht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:53

Kijk even in dit topic: viewtopic.php?f=3&t=515021
Hier staan misschien wat nuttige dingen en tips.
Lijnzaad zou ik niet geven, hier wordt de ontlasting alleen maar dunner van.

Urlando

Re: dieet voor paarden met darmklachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:56

Nou ik denk dat ik je wel helpen kan...
Ik stond nml vorig jaar rond deze tijd in emmeloord met mijn net gekochte paard die maagzweren had...
Dus het darmstelsel houd ik goed in de gaten...
Je mag mij sowieso altijd even pbén als je vragen hebt maar hier een paar algemene tips.

1) idd vers keul is voor een paard met een gevoelige maag te zuur en geeft snel diaree. Hiervoor is hooi een hele goede vervanger.
2) Zemelen!!! Neemt natuurlijke maagsappen op, en geleid dit af. Zorg ook dat de maag tot rust komt en nutraliseerd.
3) Gemengt en liefst in kleine porties voeren. Dus niet alleen brok en klaar. Paarden met een gevoelige maag hebben moeite om dit af te breken en op te nemen.

Slovver liefst half lauw geven. Koud water is ook een reden tot diaree en verzacht buikpijn!!
(indien mogelijk) veel hooi in kleine plukjes. Zodat hij of zij de hele dag iets te kauwen heeft.
Als dit alles weinig tot geen verbetering geeft is Pronutrin een goede oplossing. Dit is een voedingssuplement die de darmen en maag ondersteunen en weer in balans brengen.
Hier zit wel een kostenplaatje aan maar als je straks met een echt beroerd paard staat gaat het je veel meer kosten...

Ik hoop dat je er iets aan hebt!!!

Succes en groetjes Sanne

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:39

Ik heb ook goede ervaringen met Pronutrin.

Verder kan een paard ook gevoelig zijn voor suikers in het voer (ook in hooi !! ) .

Blijf er niet te lang mee aanrommelen, want de darmflora gaat snel achteruit en hoe langer het duurt hoe moeilijker het is om de boel weer normaal te krijgen.

Urlando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:16

helemaal mee eens!!!
Dit kan grote gevolgen hebben!!!

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:41

tienus63 schreef:
Probeer eens maagcompositum van de paardendrogist.

Mijn paard kreeg uiteindelijk diarree van het maagcompositum, dus dat ben ik gaan afbouwen en nu krijgt ze het niet meer, wel krijgt ze dagelijks zonnebloemolie over de brok. Ze heeft het MC ongeveer 5 weken gekregen, na ongeveer een week of 4 begon de diarree.

Ik denk zelf dat het eten te snel door de dikke darm gaat als je langere tijd MC bijvoert en dat het eten dus niet goed verteerd wordt.

De mijne kreeg het MC ter voorkoming van koliek.

Om de darmflora weer in balans te brengen kun je haar pro -en prebiotica geven. Je kunt een pre-biotica gel bestellen bij je DA, het wordt gemaakt door Fastrack. Volgens mij kun je het ook wel rechtstreeks bij hen bestellen, Agriprom in Nieuwleusen is distributeur van dit middel.

kerstkrans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 14:45

ik ga het een en ander uitproberen!

bedankt voor alle suggesties!