(Been)Schurft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(Been)Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:15

Mijn Friese merrie heeft sinds een paar weken nu kale plekken, voornamelijk op der achterbenen. Het jeukt en de plekkn lijken iedere dag kaler te worden. Verder zie je geen wondjes of wat dan ook. Laatst kwam een kennis langs die ook een Fries had en ze zei dat het een soort schurft was waarvoor ze een prik van de VA konden krijgen. Ze zei dat het een echte 'friezen-kwaal' was.

Weet iemand hier misschien meer over?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:14

schurft moet met een speciaal middel gewassen worden. ook alle dekjes en spullen goed schoonmaken. het komt idd sneller voor bij paarden met meer haar aan de benen. ik zou even de DA laten kijken, die kan vertellen of het echt schurft is of iets anders, en het juiste middeltje voorschrijven.

zappa_Pat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:23

de fries van mijn staleigenaresse heeft het ook aan de benen zitten dan
zeg maar allemaal van die witte schilfertjes.. zij wast het altijd met
bediciel en het helpt goed!
maar ik zou idd eerst even de DA laten komen.

veel succes ermee

silas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 06:44

het beste kan je hier voor Sebacil gebruiken
pb me maar

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 07:56

ik heb een Noriker (zwaar Oostenrijks koudbloed) die ieder voorjaar beenschurft krijgt, het is een echte koudbloedkwaal.
Ik heb hem de eerste keer dat hij het had laten enten, de DA vond dat noodzakelijk omdat het binnen 24 uur 1 grote bloederige bende was geworden.
Mijn paard is erg beroerd geweest van die enting, hij is zeker 8 weken van slag geweest.

Vorig jaar heb ik een fles Sebacil weten te bemachtigen (niet meer in de handel in NL) en dat werkte stukken beter! Ik heb het nu al klaar staan voor het geval het weer toeslaat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:44

@Sila: PB gestuurd
@Smurf: Ook bedankt! Ik ben blij dat het hier 'bekend' is

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: (Been)Schurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:42

Mijn paard heeft na ellenlange behandelingen toch een injectie met ivomec gekregen. Twee weken erna nog 1. Daarna behandeld met zachte creme (msm) en heeft het daarna nooit meer terug gekregen. Vorig jaar hadden veel pensionpaarden er last van. Na die injectie heeft slechts een erg klein deel het nog terug gekregen. Geen enkel paard is hier aan de injectie dood gegaan

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:36

Ik weet dat het idd een aandoening is die vaak bij friezen voorkomt.
Ook bij mijn stage (op het fries paarden centrum) zijn er vaak paarden die het soms hebben ja.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:44

Citaat:
Geen enkel paard is hier aan de injectie dood gegaan

hij is er niet aan doodgegaan, mar zeker 8 weken zwaar ataxtisch geweest, zware koudbloeden is een ander verhalen dan gewone paarden, dat had ik de DA gezegd, maar zij vond van niet...... ik zat met een paard dat gewoon omviel als ik erop zat en niet normaal kon lopen, beetje jammer voor hem wel

Meisje1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:47

Het kunnen ook stressplekken zijn. Niet dat het paard dan stress moet hebben, het kan evengoed.
Het zijn verdikte stukjes op die plekken op de benen, die je er af kunt krassen. Er komen ook plukjes haar mee af, die op de verdikte grijze stukjes zitten.
( dit was geconstateerd bij een paard, door een dierenarts)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:51

@Meisje1989; Nee, de beschrijving die jij geeft is niet het geval. Hoe dan ook, ik bespreek het nog ff op stal. Bedankt voor de reacties!

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:30

Lee had het ook, echt in erge vorm tot bloedens toe!
Alles (paard/dekjes(je weet dat zijn er veel )/dekens etc) gewassen met sebasiel en benen zo droog mogelijk houden daarna.
Goed in de gaten houden en behandeling na 10 dagen geloof ik herhalen (staat zowiezo op de verpakking)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:49

Afbeelding
Dit soort plekken zijn het, op der achterbenen, alleen bovenaan het been.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:22

Mijn paard zit met hetzelfde probleem. Hij heeft gigantisch jeuk aan z'n achterbenen, de achteronderbenen zijn aan de binnenkant bijna helemaal kaal en er zit nu ook een plekje op het aan de binnenkant van het bovenbeen.
Ik dacht eerst dat het mok was, mokzalf gekocht, maar het werd niet beter. Het haar valt helemaal uit en de huid is schilferig. De huid bij de kale plekken is roze met rode vlekjes.
Morgen gaan we de DA bellen.

Mijn paard is een arabier, niet echt een koudbloed dus.

Ik las dat ivermectine werkt, maar dat het gevaarlijk is om in de spuiten en dat het via de mond weinig werking heeft. Zelfegemaakte zalfjes konden echter wel helpen. Gisteren heeft Anouar z'n wormenspuit gekregen, op basis van ivermectine. Ik heb nog een halve over, zou je dat op de plekken kunnen smeren?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:42

ik zou het niet doen, ik kreeg CTC spray om erop te spuiten bij die enting, nu laat ik niet meer enten, maar zodra ik vermoed dat hij weer schurft heeft, ga ik met Sebacil aan de gang (uit de handel, maar ik heb het nog)en dat werkt prima!

Wat je er wel op kan smeren is Otiderm (voor hondenoren) dat heb ik de eerste keer gedaan in afwachting van de DA, op advies van die zelfde DA, want dat middel had ik toevallig in huis

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:34

Mijn paard had dit vorig jaar ook. Moest eerst 2 wormenspuiten toedienen met 1 week ertussen. Toen dat niet hielp kreeg ik (al eerder beschreven) spul tegen honden oormijt, toen dat niet hielp sebacil en toen was het gelijk over.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:18

Mijn stalgenootje heeft gisteren nog Sebacil opgehaald bij onze dierenarts. Maar dat is dus een beetje illegaal?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:51

Anouar heeft ook spul gekregen van de DA. M'n vader heeft het opgehaald, en hij weet niet meer wat het is Maar het zou wel goed zijn. Ik moet het elke dag op z'n benen doen.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:53

en wat is nou de diagnose van de DA??? Wat mankeert hij???

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:55

Schurftmijt. Volgens hem heerst het heel erg (blijkt ook wel uit de verhalen op bokt )

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:59

dat is vroeg in het jaar, meestal is het pas eind febr. dat het heerst.
Goed dat ik het weet, ik ga de Sebacil vast klaarzetten, Morrie is altijd de eerste die het heeft

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:00

Kunnen ze het niet een andere naam geven, het klinkt zo... vies.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:15

als je weet hoe die schurftmijtjes te werk gaan, wordt het nog veel viezer en dan begrijp je ook waarom je paard zo'n jeuk heeft........

Nu moet je gaan uitzoeken hoe het komt dat hij het heeft en het paard ernaast niet b.v. enhet in de toekomst zien te voorkomen

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 14:47

Gewoon in laten spuiten met Dectomax, werkt super!
Mijn Fries is toevallig laatst geënt met het spul, na 2 weken nog een keer en nu is het helemaal weg!!
Ik ben ook een hele poos aan het rotzooien geweest met Sebacil ed maar dat helpt echt niet voldoende.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:38

Wat een mogelijkheden allemaal en ik weet nog geen eens óf het wel schurft is. Ik zal ff navragen of de veearts langskomt (die is namelijk regelmatig op stal voor de koeien) kan 'ie meteen even naar Katie kijken. De plekken worden touwens niet erger dan dat ze nu zijn, heel typisch. Maarja..