wie heeft ervaring met fokken met een merrie met zomerexeem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruine

wie heeft ervaring met fokken met een merrie met zomerexeem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:19

wij hebben een gelderse merrie met een lichte maate van zomerexeem, 4 jaar geleden hebben wij een veulen bij haar gefokt en deze heeft de klassieke vorm van zomerexeem. de merrie zelf schuurt in lichte mate haar manen en als wij haar op bepaalde momenten van de dag opstallen is het goed controleerbaar. nu willen wij haar eigenlijk laten dekken maar niet zonder eerst eens te kijken wat andere mensen voor ervaring hebben met fokken met een merrie met zomerexeem, is dit erfelijk, word het erger bij de merrie enz. ik vraag niet om advies van wel of niet fokken ik wil gewoon ervaringen weten van andere bokkers .

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:29

De aanleg voor zomerexceem is erfelijk. En aangezien jouw merrie al een veulen met zomerexceem heeft gekregen kan je er vanuit gaan dat je een grote kans loopt op nog een veulen met zomerexceem.

De verkoopwaarde van zo'n paard wordt er daarnaast ook niet beter op. Iedereen zal in eerste instantie een gezond dier willen. Paarden gezond houden is vaak al moeilijk genoeg, dan is het makkelijker om met een gezond dier te beginnen.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:46

het is ook niet mijn bedoeling om een ongezond paard op de wereld te zetten, ik vraag naar ervaring . de merrie waar wij mee willen fokken is tot haar 10e vrij geweest van klachten, na het dekken is ze gaan schuren, haar veulen heeft dus klasiek staart en manenexeem mijn vraag is : krijgen al haar evt veulens dus staart en manenexeem?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:10

Ik ken een pony met zomer exzeem waarmee gefokt is. De meeste van de nakomelingen, ik durf te zeggen 9 van de 10, ontwikkelden zomer exzeem vroeger of later.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:22

Het is laatst bewezen dat een merrie die tijdens de dracht zomerexzeem heeft deze stoffen aan het veulen meegeeft en dat deze het dan vroeg of laat ook problemen mee kan krijgen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:02

inderdaad, zomer ecxeem is erfelijk

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:14

nou dat wilde ik eigenlijk eens weten diep in mijn hart wist ik het wel maar misschien zijn er bokkers die andere ervaringen hebben.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:29

Zomereczeem is NIET erfelijk.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:29

vertel??? darom ook dit topic, wat zijn jullie ervaringen

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:56

Het is als het goed is nog niet bewezen of het erfelijk is!

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:57

maar jullie ervaringen hier mee??? hebben jullie zomerexeemmoeders die een exeem vrij veulen geven of juist niet, of een aantal veulens die het wl hebben en een aantal weer niet.

wwillemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:02

bij ons op stal staat een shire met eczeem, haar veulens krijgen het ook. Dat is dan ook de reden dat ik met mijn haflingermerrie niet fok.

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:06

Mijn paard heeft ook eczeem, zij heeft ook een veulen gehad en die is nu bijna 2 jaar, zij heeft tot nu toe nog geen eczeem (maar dat kan nog komen).
Vrienden van ons hebben een goede fok merrie met eczeem zij zeggen dat haar veulens geen eczeem hebben. Maar beide paarden kome uit IJsland en ze zeggen dat dat ook weer een verschil kan maken omdat ze in ijsland die muggetjes niet hebben die eczeem veroorzaakt ofzo...

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:25

Wij hebben 1 merrie die had nooit eczeem. Haar nakomelingen (van dezelfde hengst) echter wel keer op keer. Op 1 na momenteel, maar na het afspenen van dat ene veulen die geen eczeem heeft (was haar 5e vd 6 veulens, waarvan er nu 4 eczeem hebben, 1 niet en 1 niet bekend) kreeg de merrie zelf vrij hevige eczeem. Fok is nu ook (eindelijk) stilgelegd met haar...

Verder, tja, zie vaak toch dat de eczeem niet rechstreeks erfelijk is, niet altijd tenminste. Soms slaat het een generatie over, maar persoonlijk fok ik niet met een merrie met eczeem vanwege eventuele erfelijke factoren. daarnaast ben ik ervan overtuigd dat eczeem een probleem van binnenuit of zongerelateerd is en niet door mugjes oid

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:29

onze merrie kreeg het ook tijdens de dracht.

Kkkaren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:51

Ik heb eens even gegoogled, maar de meningen lopen inderdaad uiteen. Zelf denk ik dat het wel eens zo kan zijn dat de gevoeligheid erfelijk wordt doorgegeven, maar dat verschillende factoren uiteindelijk bepalen of het veulen inderdaad zomereczeem krijgt of niet. Daarnaast is het moeilijk te onderzoeken of het erfelijk is, omdat de eerste verschijnselen op verschillende leeftijden kunnen ontstaan. Dus wanneer bepaal je nu of het is doorgegeven of niet? Dan zou je een heel groot onderzoek met lange follow-ups moeten starten.

Ik heb zelf een paard met zomereczeem, en ik zou hem nooit meer kwijtwillen. Maar mocht dat gebeuren, ammenooitniet dat ik een paard met eczeem zou terugkopen. Het kost een hoop geld en zorgen voor jou en een hoop pijn, stress en jeuk voor het paard voordat (en als) je het onder controle krijgt. En dan gaat het nooit meer echt weg (uitzonderingen daargelaten).

Mijn vraag is dan ook: waarom zou je in godsnaam willen fokken met zo'n paard als er ook maar de kans bestaat dat het veulen het ook krijgt? Al zou de kans 25% zijn, bedenk waar je het paard en wellicht de volgende eigenaar mee zou kunnen opzadelen.

Ik snap dat je graag een veulentje wil van je eigen paard, dat is natuurlijk erg leuk, maar wat mij betreft (maar dat is mijn mening) zouden ze alle paarden die dit hebben uit de fok moeten halen...

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:57

mijn vraag is naar jullie ervaring..... niet dat ik kost wat het kost een veulen wil fokken

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:00

Ik heb een paard waarvan de moeder heel erg zomereczeem heeft. Mijn paard heeft geen exceem, ook de nakomelingen en broers en zussen van mijn paard hebben geen eczeem. Hnata (de moeder van mijn paard met exceem) heeft pas exceem gekregen toen ze naar Nederland kwam. Veel paarden die van IJsland naar Nederland komen krijgen opeens exceem. Ik vraag me dus af of het met erfelijkheid te maken heeft. Ik heb ooit gehoort dat eiwitten er ook te maken mee hebben, en dat het ook door stress kan komen. Geen idee wat er van waar is.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:04

eiwitten (een te veel dan) heb ik ook wel eens gehoord. maar dat gaat voor onze paarden eigenlijk niet op, ook zou je dan aan de kust last moeten hebben van zomerexeem en daar hebben ze het minste last dus ja ik weet het ook niet.

maaike_vdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:09

Nadat ik me had laten overtuigen door een VA dat het niet erfelijk is, heb ik mijn pony met eczeem laten dekken. Toen het veulen een enter was, kreeg hij eczeem!
Als ik dat had geweten was ik er nooit aan begonnen, gelukkig is hij nog goed terecht gekomen.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:11

Mijn merrie heeft ook zomerexceem. Zij heeft nu 3 nakomelingen lopen. Waarvan een ( een merrie)heel af en toe schuurt, de andere 2 (ruin en hengst) heb ik nog nooit zien schuren.

Zucchero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:19

Mijn ervaring is, dat zomereczeem wel degelijk erfelijk is!!

Mijn vraag: heb je wel eens goed naar een paard gekeken dat zomer eczeem heeft?? Ik wel en ik vind het een van de zieligste dingen die een paard kan overkomen!! Dat wil je toch geen paard aandoen als je het kunt voorkomen?? Dus niet fokken zodat je niet het risico loopt om zo'n zielepoot op deze aardkloot te zetten!

Als je een beetje verstand hebt van erfelijkheid en genetica, dan kun je snel bedenken dat wanneer 1 van de 2 ouderdieren deze vorm van eczeem heeft, je dus zo rond de 50% kans hebt dat de nakomelingen dit ook zullen krijgen. Even zeer beknopt uitgelegd.

Succes met je keuze! Die in mijn ogen dus heel eenvoudig is: niet fokken met een paard met eczeem!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:38

Ik zou in iedergeval niet fokkoen met een merrie met zomereceem maar das mijn menig

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:19

toen ik mijn friese merrie kreeg ,had ze al 4 veulens gehad,deze hebben geen van alle exeem,zij dus wel,nu is er weer een veulen van,van deze moet ik het afwachten....

chelsea82

Re: wie heeft ervaring met fokken met een merrie met zomerex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:31

Zomerexceem is ook heel erg afhankelijk van het weer.Wij hebben aardig wat friezen op stal staan en hebben nooit last gehad van exceem.Tot afgelopen zomer.Het zijn hele kleine vliegjes die de exceem veroorzaken.Ze gaan in de manen zitten en geven ongelofelijke jeuk waardoor het paard zn hele lijf tot bloedens aan toe kan kapot schuren.Nooit hebben wij last gehad van zomerexceem en nu ineens wel.Maar het kan best dat ze het nu in de zomer niet krijgen.

Naar mijn weten is het absoluut niet erfelijk.

Heb ook nog even navraag gedaan bij een kennis.Die heeft ook aardig wat friezen.Hij heeft 2 merries die wel elke zomer er last van hebben.Dit zijn goede fokmerries van hem en hij heeft er al aardig wat veulesn van en die hebben het niet.
Ook heeft hij in de zomer een merrie voor echt eel weinig geld gekocht omdat het paard ook exceem had.Dit paard zag er echt verschikkelijk uit.Echt alles was kapotgeschuurd tot bloedens aan toe.Gewoon zielig.Maar het paard is helemaal opgeknapt.Hij is gewassen met(kan even niet op die naam komen) en in een speciale deken gezet en op bepaalde tijden van de dag buiten/binnen gezet.Het paard is opgeknapt en heeft niet meer geschuurd.

De meningen zijn er aardig over verdeeld.
Denk dat iedereen zijn eigen praktijkervaringen wel heeft.