Botsplinter vanzelf weg of operatief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

Botsplinter vanzelf weg of operatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 22:18

Mijn paard heeft bij zijn kogel een botsplinter,door een trauma van buitenaf,dus geen ocd.
We zijn daar achter gekomen omdat hij kreupel liep.
Ik ben nu 2 weken aant stappen inmiddels,da is nog aan het overleggen met een kliniek of het geopereed moet of 6 weken staprust en dan weer fotos en kijken of het weg is.
Sinds 4 dagen loopt ie niet kreupel meer,hij is weer pittiger enz.
Wel zie je nog een klein bultje vocht op de kogel.
Moet zon splinter nou vaak verwijderd worden,of kan het echt weg zijn,of ingekapseld na 6 weken stappen? groetjes eline

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 02:20

een botsplinter gaat zowiezo niet vanzelf weg. als het ingekapseld wordt kan dat geheel weer in de weg gaan zitten. ik neem aan dat je DA het het beste weet, maar ik zou zeggen direct opereren. zo'n splinter gaat nooit zomaar weg!

Kit_for_ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:45

Als het op het been zit zou ik het weg laten halen. Mijn merrie heeft een grote bult aan haar onderkaak. Dit heeft ze al vanaf veulen. Hier kan het geen kwaad, heeft er geen last van en met het hoofdstel zit het ook niet in de weg. Aan het been zou ik het weg laten halen!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:55

Een splinter moet je nooit laten zitten. Hij kan gruwelijk in de weg komen te zitten en dan nog veel meer schade aanrichten. Heeft je paard ook een wond, want dan is de kans aan wezig dat de splinter vanzelf naar buiten zweert.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:55

Nee mijn paard heeft geen wond.Het leek mij ook dat zon splinter weggehaald moet,ik heb wel eens verhalen gehoord dat zon splinter is opgelost ofzo.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:03

Dat zo'n splinter op kan lossen heb ik nog nooit gehoord. Zou het iig even met je dierenarts overleggen. Als zo'n splinter los zit en aan de wandel gaat, kan je een hoop narigheid krijgen.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:53

Dierenarts belde me net.Ortopeet heeft besloten om niet te opereren. Ik moet nu nog 4 weken stappen en dan weer fotos. Het gaat om iets heel minisculs

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:03

Maar nu denkt hij dat het zo verdwijnt?? Misschien is een second opinion een optie. Ik zou het hier niet bij laten zitten. Je loopt er al een tijdje mee en het paard heeft er duidelijk last van. Ook al is het maar heel klein.

Off-topic: aangezien ik uit de buurt kom ben ik benieuwd wie je arts is....

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 13:28

Hoi danique,ik ben eline weet je wel van de mavo.
Mijn dierenarts is gooiland,en ze hebben de fotos ook naar emmeloord gebracht voor overleg,en die zeiden hetzelfde.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 09:08

Hee eline, (ik weet het weer)
Ik zou toch ook contact op nemen met een andere arts. Misschien Coster hier in de omgeving. Een erg goede arts op het gebied van beenproblemen. Hij heeft hier in de buurt sinds kort ook een kliniek.
Ik kan je zijn telefoonnummer geven als je geinteresseerd bent.
Anders zou ik contact opnemen met Utrecht. Je verhaal doen en eventueel samen met je paard naar toe gaan voor verder onderzoek.
Succes!!

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 16:24

Hee danique,heb koster er al bijgehad,die keek ernaar en zei niks aan de hand,paard loopt goed,ik vind koster 3 keer niks.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:03

De botsplinter verdwijnt natuurlijk niet zomaar. Wel kan het inkapselen en veroorzaakt dan geen irritatie meer. Het ligt er natuurlijk aan waar het splintertje zit. Als je orthopeed besluit niet te opereren heeft hij daar een goede reden voor. Waarom vraag je hem er niet naar? Een operatie brengt ook zo zijn risico's mee, vergis je niet.
Veel paarden hebben een zgn "chip" aan hun kogel. Hoeft geen bezwaar te zijn. Is ook vaak bij een keuring geen bezwaar om een paard goed te keuren.

haf_jessie

Re: Botsplinter vanzelf weg of operatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 10:40

Ja ik heb ook ziets van een orthopeet zal het wel weten. het spintertje zit aan de voorkant van de kogel,daar zit van buiten ook een zacht bultje. Over 2,5 week worden nu fotos gemaakt,en dan weer verder kijken.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:57

als een operatie niet nodig zou zijn, zou ik daar niet voor kiezen. Eén van mijn paarden heeft hetzelfde gehad als de jouwe. Zij was toen 1,5 jaar. De splinter was te groot om te laten zitten en er ontstond irritatie in het gewricht (spronggewricht, geen ocd). Na de operatie volgde een lange weg van revalidatie (van stalrust en aan de hand stappen). Zelfs een jaar later liep ze nog niet weer zo als dat ze voor haar val deed. Nu, inmiddels is ze 4,5 jaar, is er niets meer van zien. Omdat zij nog zo jong was toen ze werd geopereerd heeft ze veel tijd gehad om te herstellen, maar in jouw geval zou ik kiezen voor wat de orthopeet voorsteld. Mocht het op den duur niet goed gaan, kun je altijd nog voor een operatie kiezen. Het hoeft echt niet zo te zijn dat er van de een op de andere dag heel veel schade ontstaat in het gewricht. Hou het gewoon goed in de gaten.

In elk geval sterkte ermee en de foto's vertellen je straks vast en zeker meer!

Noompiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 20:59

De mijne had een botsplinter op zijn knie.
Ik moest hem toen rust geven paar maanden en daarna mocht ik weer licht beginnen met rijden...
En de botsplinter van mijn paard is weer helemaal aan het bot vast gegroeid...
kan kan wel.. je hoeft niet altijd te operen.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 21:17

Ik heb nu wel dikke pech
Hij loopt weer kreupel,ga mijn verzekering morgen bellen en hem naar een kliniek brengen. Ik denk dat het dan toch operatie word

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 09:50

Verzekring heeft goedkeuring gegeven,ik ga maandag met hem naar utrecht.Ben blij dat ik dan eindelijk meer weet,dit gekwakkel is ook niks. groetjes eline