wat kan ik het beste doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

wat kan ik het beste doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:46

6 weken geleden werd mijn verzorgpony kreupel. Trap tegen zijn knie gehad en knie was twee keer zo dik. Na anderhalve week eindelijk DA gekomen en kon maandag weer aan de gang. Zondag hoefijzers los Meteen gezegt tegen eigenaar. Maar nu 6 weken laten (4 weken met losse hoefijzers) is de hoefsmid NOG niet geweest. Maar daar gaat het eigenlijk niet om. Dinsdag heeft hij koliek gehad (hij heeft ook altijd iets) heeft spuitje gehad en ging daarna alweer stukken beter. Donderdag was ik weer op stal. Christoffel had hele dikke nek en stond heel suf op stal (terwijl kuilvoer op de grond lag) ik ging maar even poesten hij had heel erg last van zijn nek. Als ik er al aankwam rende hij achteruit van de pijn. Voor de rest doet heel zijn lichaam (spieren) pijn waarschijnlijk omdat hij kougevat heeft die dinsdag. (had wel zweetdekentje op maar doordat hij steeds ging ligge enzo viel die steeds af enz.) Nu was vandaag eindelijk de eigenaar geweest heeft christoffel een dun dekentje gekregen om spieren beetje warm te houden en hoefsmid komt voor woensdag (zegt hij) maar mijn vraag is eigenlijk hoe kan ik het beste zijn spieren weer beetje soepel maken en vooral ook zijn nek (spier?) die zo gevoelig is (hij kan nu niet meer luchtzuigen dat is wel een voordeel )

groetjes margo

Kelly_ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:56

Warm houden en voor zover mogelijk wat bewegen. Meerdere keren per dag een klein stukje lopen.

Kijk ook even naar wat de oorzak kan zijn geweest van de koliek. Misschien krijgt het paard te veel voer of voer dat niet in orde is (denk ook aan kuilgras).
Hoeveel werk heeft ie gedaan (stil gestaan, heel hard gewerkt).

En misschien moet je je even afvragen of dit paard wel de broodnodige verzorging krijgt (hoefsmid/veearts). Wat je hieraan kunt doen en of je daar als verzorger wel mee akkoord wilt gaan.

Chris_Fire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 21:01

Kelly_ann schreef:
Warm houden en voor zover mogelijk wat bewegen. Meerdere keren per dag een klein stukje lopen.

Kijk ook even naar wat de oorzak kan zijn geweest van de koliek. Misschien krijgt het paard te veel voer of voer dat niet in orde is (denk ook aan kuilgras).
Hoeveel werk heeft ie gedaan (stil gestaan, heel hard gewerkt).

En misschien moet je je even afvragen of dit paard wel de broodnodige verzorging krijgt (hoefsmid/veearts). Wat je hieraan kunt doen en of je daar als verzorger wel mee akkoord wilt gaan.

Oorzaak koliek: Luchtzuigen
Hoeveel werk: stond daarvoor 5 weken "stil" elke dag klein beetje longeren kon niet veel doen vanwege hoefijzers
veearts kan staleigenaar bellen (gaat eigenaar ook mee akoord)
hoefsmid regelt eigenaar zelf maar de hoefsmid heeft nooit zin Andere hoefsmid wil hij niet omdat die hoefsmid een vriend van hem is. Wat ik nog meer kan doen weet ik niet..

En van het warm houden, hij heeft nu een dekentje (niet zo dik) op die zijn spieren warm houden.

bedankt voor de reactie

groetjes margo

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:16

Een paard krijgt geen spierpijn of extreem zere hals door kou. Het feit dat ie niet wil eten en suf is is ook geen goed teken. Met andere woorden; dit paard lijkt me behoorlijk ziek! Misschien een virus of iets anders. Haal er aub zo snel mogeleijk een dierenarts bij!

Chris_Fire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:52

de zere hals komt waarschijnlijk door de spuit want die kreeg hij er eerst niet goed in en toen hij er eenmaal inzat ging die er weer uit dus werd flink geprikt en gedaan. De DA komt morgen als er nog geen verbetering is.
Eten doet hij wel.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:58

heleenxx schreef:
Een paard krijgt geen spierpijn of extreem zere hals door kou. Het feit dat ie niet wil eten en suf is is ook geen goed teken. Met andere woorden; dit paard lijkt me behoorlijk ziek! Misschien een virus of iets anders. Haal er aub zo snel mogeleijk een dierenarts bij!

Amen, zelfs door verkeerd prikken kan je paard niet zo veel spierpijn in zijn nek krijgen. Door verkeerd te prikken krijgen ze alleen maar een grote bult. Een paard dat niet wil eten is heel erg ziek of heeft heel erg veel pijn!