Influenza (enting)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

none

Influenza (enting)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 19:13

Mijn verzorgpaard is weer geënt tegen influenza.
Nu heb ik daar wat over opgezocht en vaak lees ik dat deze enting maar een half jaar 'werkt'.
Word een paard ook elk half jaar geënt tegen influenza? Want ik geloof dat deze paarden 1 keer per jaar worden geënt.

Nu mocht ik vandaag dus niet zo lang rijden omdat hij vanmorgen is geënt. Ik kon er helaas niet bij zijn dus heb er niet echt naar kunnen vragen.
Waarvoor is dit precies? En is het alleen de dag van de enting dat je rustig aan moet doen of ook langer? Ik had ook het ide dat hij erg sloom was, kan dit ook aan de enting liggen?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 19:43

De enting houdt een jaar maar als je er wedstijden mee doet ben je verplicht elk half jaar te enten.

Het niet in het zweet werken heeft te maken met het fijt dat je de ziekte als het ware in hert lichaam spuit. Zodat hij er weerstand tegen bouwt. Daar kunnen ze even een paar dagen slechter van zijn. Ze kunnen ook de verschijnslen van de ziekte tonen

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 08:51

Oke, het princiepe van enten snap ik wel.
Maar ik wist niet dat het dan zo was dat je ook niet echt mocht rijden enzo

Rox04

Re: Influenza (enting)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:46

Xox: Is dat iets nieuws of zo dat je ieder half jaar moet enten als je wedstrijden rijdt? Ik rijdt al 10 jaar wedstrijden maar heb m'n paarden nooit meer dan 1 keer per jaar laten enten. Heb 1 keer controle gehad afgelopen zomer en dit was goed.
In welk regelement kan ik terugvinden dat je verplicht bent om 2 keer per jaar te enten wanneer je deelneemt aan wedstrijden?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 14:00

Ze hebben tijdelijk wat minder weerstand door de enting en daarom mag je ze niet in het zweet rijden. Ik houd meestal 3 dagen aan.
Alleen voor internationaal starten geldt dat 2x per jaar geënt moet worden. Overigens is er een redelijk nieuwe entstof van Merial die wel 1 jr werkzaam is.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:12

sophie83 schreef:
Xox: Is dat iets nieuws of zo dat je ieder half jaar moet enten als je wedstrijden rijdt? Ik rijdt al 10 jaar wedstrijden maar heb m'n paarden nooit meer dan 1 keer per jaar laten enten. Heb 1 keer controle gehad afgelopen zomer en dit was goed.
In welk regelement kan ik terugvinden dat je verplicht bent om 2 keer per jaar te enten wanneer je deelneemt aan wedstrijden?

Hier in Duitsland is dat het geval en ik ging er eigenlijk vanuit dat dat in nederland ook gelde, Is mij ook herhaaldelijk vertelt dat je elk half jaar daar ook moet enten

Rox04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:24

ow nou ja volgens mij is het hier in nederland gewoon verplicht om 1 keer per jaar te enten. Als dat niet zo zou zijn dan hadden ze er van de zomer ook wel wat van gezegd denk ik. Ook bij de merriekeuringen van de zomer waar onze merrie's aan deelnamen hebben ze er niks van gezegd bij de controle.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:15

1 keer per jaar is voldoende, ook als je wedstrijden rijdt.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:57

Ik ent mijn paarden al jaren 2x per jaar- wat verplicht is heb ik geen boodschap aan, ik rij momenteel geen wedstrijden maar als je echte paarden DA's spreekt dan zullen die zeggen 2x per jaar.

marianna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:01

Die DA's zullen de voorkeur geven aan 2 maal per jaar, maar dat maakt het dus nog niet verplicht.

Ook wordt er wel gezegd dat voor het intensief rijden van wedstrijden 1 maal per 8 maanden goed is.

Maar voor een huis-tuin-en-keuken ruiter is 1 maal per jaar voldoende.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 10:50

Ik ent 1x per jaar, op advies van mijn 2 paarden DA's.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:11

Onze dierenarts-praktijk adviseert tegenwoordig om de 9 maanden te enten, na 9 maanden is de enting nl min of meer niet meer werkzaam. Als je niet om de 9 maanden wilt enten, maar 1x per jaar, adviseren ze om in de herfst te enten, zodat ze in elk 'meest kritieke periode' beschermd zijn tegen influenza.
In Nederland is het nog niet verplicht voor paarden op wedstrijden om 2x per jaar te enten.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:57

Marije_jiplover schreef:
Onze dierenarts-praktijk adviseert tegenwoordig om de 9 maanden te enten, na 9 maanden is de enting nl min of meer niet meer werkzaam. Als je niet om de 9 maanden wilt enten, maar 1x per jaar, adviseren ze om in de herfst te enten, zodat ze in elk 'meest kritieke periode' beschermd zijn tegen influenza.
In Nederland is het nog niet verplicht voor paarden op wedstrijden om 2x per jaar te enten.

Idd. Ligt er ook aan waar je staat natuurlijk. Op een grote stal zou ik toch liever 2 x per jaar enten.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:35

Xox schreef:
De enting houdt een jaar maar als je er wedstijden mee doet ben je verplicht elk half jaar te enten.

Het niet in het zweet werken heeft te maken met het fijt dat je de ziekte als het ware in hert lichaam spuit. Zodat hij er weerstand tegen bouwt. Daar kunnen ze even een paar dagen slechter van zijn. Ze kunnen ook de verschijnslen van de ziekte tonen

Idd dit klopt ja.