Vanaf wanneer wonde hechten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hansje

Vanaf wanneer wonde hechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:13

Ik haalde mijn haf vandaag uit de weide en zag dat ze een wonde had. Goed afgespoeld en even dichter bekeken.

De wonde is horizontaal, aan de zijkant van haar koot. (rechterboorbeen, net tussen de kogel en de kroonrand).
De wonde is ongeveer 5 cm lang. Het is een rechte snee van ongeveer een halve centimeter diep.

Ik weet uit ervaring dat men niet gauw geneigd is om wonden te hechten aan het been.
Ze loopt ook dag in dag uit buiten en er is natuurlijk veel modder nu.

Nu vraag ik me af: Zou een DA deze wonde toch hechten, of bel ik hem niet en blijf ik gewoon elke dag spoelen en ontsmetten??
En is het een nadeel dat ze hele dagen in de modder ploeterd????

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:20

Een wond die gehecht is heelt sneller en mooier. Je moet wel binnen 8 uur hechten aneders wil het niet goed meer

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:48

Het liefst zelfs binnen 4 uur hechten, anders bestaat de kans dat de randjes gaan rafelen en de wond niet netjes geneest.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:56

Bij twijfel bel ik altijd maar.

Ik heb ooit gehad dat mijn paard een snee in z'n bovenbeen had. Toen was ik ook aan het twijfelen of ik dat zou laten hechten. Het leek niet erg diep. Toch maar even gebeld en de DA kwam. Hij ging met zijn pink kijken hoe diep het was. Hij kon er met z'n pink helemaal in! Hij haalde er een stukje bot uit en z'n spieren waren beschadigd. Ik stond te tollen op m'n benen, omdat het toch vrij oppervlakkig leek.

Ik weet in jou geval niet wat wijsheid is. Is de wond écht een halve cm diep? En zit het niet op het bot? (als het bot gaat ontsteken ben je echt ver van huis).

hansje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 19:07

Dan bel ik waarschijnlijk toch best de DA. Ik ga me heel wat geruster voelen.
Dank je voor de reacties

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:26

Hoe is et afgelopen?

monsera

Re: Vanaf wanneer wonde hechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:48

Ik zou mijn paard als die een wond had aan zijn been even niet meer in de modder zetten tot de wond geslotenen en geheelt is anders komt er elke dag troep in moet je hem elke dag schoonspuiten en duurt het een eeuwigheid voor de wond weer gesloten is.

hansje

Re: Vanaf wanneer wonde hechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 14:12

Wel, DA gekomen. Wonde kon niet gehecht worden omdat het een horizontale wonde is en omdat er 95 % kans was op terug openscheuren.
Spuit gehad tegen ontsteking, tetanus,... Elke dag zuiveren met ontsmetingsmiddelen lauw water.
Dit een week doen en kijken hoe het evolueert. indien het niet betert na een week, zal hij het toch proberen te naaien(wonde weer wat openen en randen duidelijker maken ofzo??) en zien hoe het gaat.

Monsera: Het probleem is dat mijn paardje niet op stal kan staan. Ze kan dus niet uit de modder gehouden worden.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:17

maar goed dat je gebeld hebt, zo komt het wel goed. Faram heeft dat als jaarling ook gehad, was echt maar oppervlakkig, meer een krasje dan een echte wond. toch heeft hij, na bijna 7 jaar, altijd nog het litteken, zonde...