paard gevoelig voor eitwit en straks weer op land

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

paard gevoelig voor eitwit en straks weer op land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:00

Mijn paard is voorjaar/zomer 2005 hoefbevangen geweest. Nu krijgt ze heel veel hooi, een kilo muesli (eiwitarm) en een pavo koek per dag. Ze staat overdag wel op de wei maar daar valt niets meer af te halen en zit nu natuurlijk niets meer in. Maar straks met het jonge gras lijkt het me teveel eiwit in een keer. Ik wil haar eerst op ons eigen land kleine stukjes geven (echt maar 500 vierkante meter) en de muesli dan naar beneden doen. Maar in de zomer gaat ze altijd naar een zomerwei en daar groeit het gras echt gigantisch. Daar zet ik stukjes af van ongeveer 2000 vierkante meter (ze moet wel wat ruimte voor beweging houden natuurlijk). Ik ben van plan aan een vriendin te vragen of zij haar twee paarden daar het jonge gras eraf kan laten eten, maar is dat voldoende voorzorg?
Vorig jaar heb ik dit eind van de zomer zo gedaan en toen ging het goed, maar het is natuurlijk wat anders als je dit in het voorjaar doet.
Wie heeft nog meer tips om een aanval in het voorjaar te voorkomen?

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:20

wist je dat winter gras waar de vorst over is geweest nog gevaarlijker is
dat komt door het suikergehalte in het gras
voor een hoefbevangen paard is niet bemest door geschoten gras het minst gevaarlijk
maar als ze het eenmaal gehad hebben moet je altijd oppassen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:23

Mijn merrie is chronisch bevangen maar begint nu echt te genezen. Hoop dat het zo blijft. Die komt absoluut niet op de wei maar op een zandbodem. Een kwartier weidegang in het voor jaar en ze is doodziek. Bij mij gaan ex bevangen paarden niet meer ind e wei. Hooguit in de zomer als de fructanen uit het gras zijn. Nu met de vrieskou en de zon is het heel gevaarlijk

gitje65

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:29

Een stuk van 500 vierkante meter is groot genoeg voor beweging!! en dan iedere keer na enkele dagen (met stroomdraad/lint) enkele meters opschuiven zodat ze niet ineens heel veel heeft en zo wordt het stuk vanzelf groter. Eventueel kun je het aan de andere kant ook opschuiven (zodat je een stuk van 500 vierk. m. houdt) en dan kan ieder keer het begraasde stuk weer bijkomen. Als je voldoende wei hebt is dit niet nodig natuurlijk. Het eiwit neemt ook niet van de ene op de andere dag ineens toe dus als je een kleiner stuk afzet wordt het eiwitgehalte geleidelijk opgebouwd.

Succes ermee.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:35

even voor de duidelijkheid in kort gras zit het meeste eiwit en suiker heel goed uitkijken dus

Sjen

Re: paard gevoelig voor eitwit en straks weer op land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 20:15

@ Alex66: Nu is het wel zo dat de zomerwei juist altijd heel lang gras is. De weilanden worden niet bemest en het is inderdaad doorgeschoten gras. M'n paard staat nu wel op onze wei, maar eet hier niet van (is ook bijna alleen maar zand ), ze ligt alleen te pitten op de wei Ze heeft genoeg aan het hooi verder. Dus ze eet niet van gras met vorst erover. Verder heb ik haar de hele zomer 2005 in de wei gehad en ze heeft geen aanval meer gehad, de da vond haar ook erg snel hersteld en misschien dus zelfs al stabiel.

@ Sikrit: Ik bedoelde met de 2000 vierkante mtr die ik geef op de zomerwei idd dat dat maximaal is wanneer het al de hele tijd opgeschoven is. Ik begin dus wel met ongeveer 500 en schuif dan op. Als dat dan kort is ga ik naar een ander stuk en dat wissel ik af. Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik haar niet altijd op een stukje van 500 vierkante mtr wil hebben, want beweging is toch ook heel belangrijk tegen de bevangenheid.

@Xox: dus in de zomer is het sowieso minder gevaarlijk voor hoefbevangen paarden. Vandaar dus dat ze afgelopen zomer geen last had
En als de toppen eerst zijn afgegeten door andere paarden, kan een ex-bevangen paard er dan ook echt niet op? Voor de duidelijkheid dus: ze heeft nooit meer een aanval gehad (hoefsmid heeft dit ook bekeken).

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:55

als je paard echt weer stabiel is zou het moeten kunnen kijk alleen wel heel goed uit na een zomerbuitje kan je bijwijze van spreken het gras horen groeien
dat zijn de momenten dat je de inname van gras echt moet beperken voor je paard
hoefbevangenheid kan altijd terug keren
stabiel of niet dat blijft zo en je zal er altijd rekening mee moeten houden
overleg ook met je DA die kan jou paard het beste beoordelen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:39

In het voorjaar en in de herfst is het fructaan gehalte in gras het hoogst. Bij vrieskou en zon ook heel hoog. Regenachtige dagen in de winter en in de warme zomermaanden (dus niet voorjaar) zijn het minst gevaarlijk

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 12:35

Ze heeft in de herfst ook nog op de zomerwei gestaan (zelfs op een nieuw stuk) en nergens last van gehad gelukkig. Dus ik hoop dat het in het voorjaar ook goed gaa al is het natuurlijk wel een grote overgang. Maar bedankt voor de info, kan ik er rekening mee houden om dan het stuk evt. wat kleiner te maken als het gevaarlijk is!

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:22

op www.hoefnatuurlijk.nl staan heel veel tips op dit gebied. Heb ik zelf veel nieuws van geleerd. Het gevaar blijkt dus inderdaad niet het eiwitgehalte te zijn!

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:52

Waarom risico lopen ???

Sorry hoor, als je paard een keer bevangen is geweest loop je toch niet het risico dat het weer kan gebeuren??
Zet hem dan op een zandpaddock of in de bak.
Mijn paard gaat om deze reden nooit meer de wei in, is meteen ziek na 15 minuutjes.
Hij gaat als bijna enige van 60 niet de wei in , met twee andere hengsten.. en ze staan in de paddock of de losgooibak.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 21:39

Sowieso heeft niet iedereen zomaar een bak tot zijn beschikking, wij hebben alleen een weiland en stal. En ik ga haar echt niet de hele dag op stal houden, zo hoort een paard niet te leven. We hebben een schaars weiland waar ze het grootste deel van het jaar opstaat en een zomerweiland die wel redelijk vol staat maar waar ze kleine stukjes van krijgt nadat het afgegraasd is, misschien eerst wat beter lezen voordat je doet alsof ik haar zomaar in een volle wei zet. En zoals ik al zei is mijn paard niet zo gevoelig dat ze na 15 min. al stijf staat. Ze heeft gewoon dit jaar nog op de zomerwei gestaan en is nog door dierenarts en hoefsmid gecontroleerd en heeft geen aanval gehad. Waarom zou je ervan uitgaan dat elk hoefbevangen paard hetzelfde reageert als jouw hoefbevangen paard

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:33

hallo daar,
lees eens het stukje over hoefbevangenheid in de "mensport" van afgelopen december , is echt een heel goed stuk.
hoefbevangenheid kan komen door eiwitten ,suikers ,maar ook door de ziekte van cushing of een insuline-resistentie.Als je paard heel makkelijk hoefbevangen wordt , zou ik deze laatste twee toch eens testen door de DA .

Jester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:22

Wij doen onze paarden een "grasmasker" om van de paardendrogist. Krijgen ze veel minder binnen en kunnen toch lekker naar buiten de wei.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 20:44

Ik heb gehoord dat ze dit heel makkelijk af krijgen en dat ze zich dan dus wel tegoed kunnen doen aan teveel gras. Of werken deze maskers toch wel goed? Ik zal eens kijken op de site van de paardendrogist, tnx voor de tip!

CherryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:46

Bij mijn pony werkte een grasmasker helaas niet. Ze kreeg hem niet af, maar was zo gefrustreerd bezig om gras binnen te krijgen dat heel haar snoet kapot was (allemaal lelijke schaaf/schuurwonden)

Normaal was zij 2x per jaar hoefbevangen. Sinds februari 2005 is het mij gelukt om haar niet hoefbevangen te laten raken (hopelijk blijft dit zo!)

Hoe heb ik dit aangepakt:
Op stal krijgt ze arm kuil (getest en ze is allergisch voor hooi), muesli zonder haver, suikervrije Vitamine C, Pavo Vital en kaneel.

In het voorjaar gaat ze tot maximaal 6 uur in wei. Elke week prik ik bloed en rond eind mei meerdere keren per week. Als haar suiker te hoog wordt, moet ze een dag op stal (dan daalt hij aanzienlijk, terwijl ze dan toch een beetje kuil, aangevuld met stro krijgt.)

Vanaf eind augustus gaat ze tot 12 uur in de wei. Tot ongeveer half november.

Misschien heb je hier wat aan.

Succes!