hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit_

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:29

heej...ik heb sinds kort een paardje...
eerst was ze heel erg dik dus moet ze afvallen..daardoor is ze dus waarschijnlijk hoefbevangen geraakt ze krijgt nu 2 x per dag pijnstillers en ze moet 2 x per dag 1 uur in een modderbad staan

heeft er misschien nog tips wat ik haar kan doen zodat ze weer de oude word..?

Sjen

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:47

Mijn paardje heeft precies hetzelfde gehad, maar meestal krijgen ze het als ze teveel eiwit binnen krijgen en niet bij het afvallen dus dat is wel apart? Pijnstiller en modderbadje is al goed, ook oud hooi geven (geen kuil en biks meer e.d). Hooi is eigenlijk het enige dat ze nog mag eten. Verder als ze van de pijnstilling af is veel gaan wandelen, over het weiland kan ook gewoon. Dat is goed voor de doorbloeding.

In de lente zou ik met het jonge gras eerst even maaien of een ander paardje af laten grazen anders is ze zo weer hoefbevangen. Je kunt ook zo'n maskertje kopen, maar daar zijn sommige mensen niet tevreden mee geloof ik. In elk geval veel succes, het is heel naar, omdat je er altijd rekening mee zult moeten houden omdat ze nu gevoeliger is voor eiwit. Maar ze zijn sneller stabiel dan je denkt!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:01

kijk eens op de site van hoofcare.nl die mensen zijn erg goed met hoefbevangen paarden
suc6

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:21

ik wou nog aanvullen dat je ze ook niet te snel af mag laten vallen want ook dat kan bevangenheid veroorzaken.
als je de kans hebt is het ook erg goed om ze overdag in de bak los te laten lopen.
zo heeft ze minder pijn in de voeten en de beweging helpt om af te vallen en afvalstoffen af te voeren.
in de toekomst zul je wel voorzichtig moeten blijven want eenmaal bevangen geweest blijven ze daar gevoelig voor.
succes

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 09:31

yesh er begint al verbetering in te komen.... er voelen nog maar 2 hoeven warm aan dus de ontsteking is aan het overgaan

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:08

Gelukkig

Mijn oude pony (30 jaar) heeft het ook en het zal ook nooit overgaan
(het komt steeds terug enz.) ze heeft het al vanaf haar 20ste!
en sommige dagen dacht ik echt.. nu is het gebeurd, maar mijn lieferd heeft gevochten voor haar leven elke keer weer

Veel Lopen is idd goed voor de bloedstroming..
Héél wijnig brokken (doe ik omdat anders ze boos word dat ze niks krijgt ) en oud hooi,, maar dit is allemaal al gezegd
Denk er wel aan het kan altijd terug komen! dus let erop wat je paard eet.. elke keer maar weer

Heel veel succes!

jacqueline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:23