Allergische reactie / eiwitbulten / jeuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skipper

Allergische reactie / eiwitbulten / jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 17:18

Heeft iemand ervaring met het onderstaande probleem?

Tudor is tussen oud en nieuw jaar ingeent tegen influenze, de avond en de dag erna kreeg hij hierop als reactie koorts. De dierenarts vond verdere actie niet nodig en de koorts is binnen dag al gedaald naar lichte verhoging en na 2 dagen was het over.

Week erna staat hij met waarschijnlijk eiwitbulten op stal met enorme jeuk. Waarschijnlijk combinatie van stress van verhuizen / maatje weg / minder weerstand / inenting / nieuw kuilgras met veel eiwit.

We zijn ander pak kuil gaan voeren, DA anti-allergie spuit gegeven. De bultjes gingen niet tot nauwelijks weg, na 2 dagen heeft hij voor 2e keer anti-allergie spuit gehad alleen nu zwaardere dosis.

Inmiddels zijn bultjes zo goed als weg maar is alles gaan jeuken, hij is nu tot twee keer toe gewassen, 1x met betadine scrub en 1x met imaverol. Hij heeft zichzelf inmiddels zo zitten jeuken dat hij allemaal wondjes heeft.

Nadat hij was gewassen heeft hij schone dekens opgekregen (gewassen). Volgens DA en ons is het geen schimmel maar toch maar met imaverol gewassen, wie weet.

Hij krijgt inmiddels vitamines voor de opbouw van zijn weerstand en MSM Zwavel om zo de anti-allergische reactie te ondersteunen.

Wie heeft dit vaker meegemaakt? Hoe lang duurde dit bij jullie? Hoe kregen jullie de jeuk weg of ging die vanzelf over?

Voor wondjes hebben we nieuwe zalf gehad, als het maandag nog niet over is bellen we weer maar DA. Is het misschien ook nuttig bloed te laten trekken?

Mods, ik weet dat er centraal topic is over zomerexceem alleen daar kom ik totaal niets tegen wat op dit geval lijkt, daarom alsnog deze vraag hier.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 21:12

je zou inderdaad een bloedmonster kunnen laten nemen.
kan een reactie zijn op de inenting, maar dat zou nu over moeten zijn.
en kijken wat er aan veranderingen zijn opgetreden, zoals voer.

die van ons kan niet tegen kuil krijgt diarree en jeuk van.
zit teveel eiwitten in

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:26

viewtopic.php?f=3&t=515021&hilit=

hier kan je meer lezen over kuilgras, er zijn paarden die bulten en jeuk krijgen ervan.
je kan proberen met kuilgras uit zijn rantsoen te halen en kijken hoe het dan gaat.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 12:18

Hij krijgt al veel langer kuilgras, dit is puur door het ene pak gekomen. Hij staat nu op kuil met veel minder eiwitten erin.
Zou hij door dat ene pak dan sneller reactie hierop kunnen krijgen en ineens helemaal niet meer tegen kuil kunnen terwijl hij dit al jaren eet?

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:23

zie de bovenste topic er zit veel verschil in kuilgras, je bent verhuisd van stalling.
het kan zijn dat de eerste stal wel zeer goede kuil voor paarden heeft en je nieuwe stal niet.
lees het even door.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 09:03

Het zijn bij beide ons eigen kuilvoer en wat in het topic staat gaat het specifiek over diarree / energie teveel / koliek en daar heeft hij geen last van.

De allergische reactie is over alleen de jeuk blijft.

Chronos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:30

Je zou kunnen wassen met een huid kalmerde shampoo. Imavarol is toch iets agressief. De naam weet ik zo niet maar ik heb mijn paard toen gewassen met een schampoo geschikt voor honden en katten wat een beetje naar menthol rook. Hij heeft toen een reactie gehad op een tekenbeet. En in combi met die anti allergie spuit knapte hij heel erg op en na het wassen verdween ook de jeuk.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:15

Imaverol hebben we voor zekerheid op aanraden van DA gedaan.

Maar is een goed idee met zo'n shampoo te wassen, heb momenteel het idee dat jeuk iets wat minder wordt, ben aan het smeren met calendual echachinea gel om huid ook wat meer rust te geven.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:56

Ik denk ook dat die stoffen nog in het bloed kunnen zitten waartegen hij allergisch is. Die kuil is denk ik ook de boosdoener.
Ik heb al goede resultaten gezien met homeopatische kuren.

Skipper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 09:27

Kan hij na zoveel jaar kuil ineens van een op andere dag dan allergisch ervoor zijN? Zijn bulten zijn over, dat is idd reactie op kuil icm ander omstandigheden.

We hebben nu ander kuil, nagenoeg hooi is het en bulten zijn weg. Alleen jeuk blijft. Gelukkig is het laatste paar dagen minder geworden.

Ik denk zelf momenteel dat het aan de genezing ligt van de wondjes dat gaat ook vaak jeuken en als je blijft kriebelen dan wordt jeuk alleen maar erger, soort vicieuze circel dus.

Iig bedankt voor de adviezen, ik kijk het nu nog even aan hoe het allemaal gaat.

Hoop dat het iig eenmale reactie was op kuil en niet dat hij ineens na zoveel jaar helemaal allergisch ervoor is.