Genoeg voedingsstoffen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Genoeg voedingsstoffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:37

Ik zet dit ook maar even bij Medisch, omdat het de conditie van mijn paard betreft. Mijn merrie van 22 jaar is sinds kort overgegaan van biks (Pavo Condition Extra) naar muesli (Pavo Melange). Ze kreeg bijna 3 kilo biks en nu bijna 3 kilo muesli per dag. Sinds 3 weken eet ze nu de muesli, geleidelijk aan opgevoerd. Was veranderd omdat ze de biks moeilijk kon kauwen. Toch vind ik haar de laatste tijd niet zo fit. Volgens de Pavo-site zit er in de muesli meer voedingswaarde dan in die biks. Weten jullie of ik soms veel meer muesli zou moeten geven, bijv minimaal 3,5 kilo per dag? Overigens krijgt ze zoveel niet omdat ze zo hard werkt, maar omdat ze door de ouderdom de voedingsstoffen niet meer zo goed uit de voeding kan halen en dus in verhouding meer nodig heeft om aan dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen te komen (volgens de DA). Ik doe niet zo veel met haar: wat longeren, NH, wandelen. Graag reacties/advies! d betreft.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:49

Weet je zeker dat ze 3 kilo krijgt en niet 3 scheppen?
Eén schep muesli weegt namelijk gemiddeld maar tussen de 500 en 700 gram, dus dan zouden 3 scheppen "maar" 1,5 - 2,1 kilo zijn.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:53

De muesli lijkt me juist moeilijker te kauwen dan de brok.
Ik zou zeker niet meer muesli/brok gaan geven, zo'n reusachtige hoeveelheden zijn gewoon niet gezond. Het klopt dat ze haar eten minder effectief zal gebruiken, maar haar maag zal met zo'n grote hoeveelheden wel evenveel te verduren krijgen.
Als je je zorgen maakt over de hoeveelheid vit/min. die ze opneemt, kun je aan de normale hoeveelheid brok/muesli, een algemeen vit. preparaat toevoegen.

Wat krijgt ze verder te eten? Je kunt ook bv. van hooi op (goed paarden)kuil overstappen, daar zit ook al veel meer in.
Lucerne is ook erg goed voor oudere paarden.

Daarnaast kun je, als ze moeite heeft met kauwen en om op gewicht te blijven, misschien een gedeelte van de muesli vervangen door slobber. Gekookt lijnzaad (of lijnzaadolie) is ook erg goed voor de conditie en voor een mooie vacht.

Bedoel je met 'niet zo fit' dat ze dun is, of weinig energie heeft?
En is haar gebit nagekeken?

simodi

Re: Genoeg voedingsstoffen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:02

Dat van die hoeveelheid is een goeie!! Ze krijgt inderdaad 3 scheppen, dus dat is dan niet 3 kilo! Volgens Pavo mag een paard bij lichte inspanning van deze muesli 4 kilo per dag, dus krijgt ze wel erg weinig! Bedankt voor deze opmerking!

Verder krijgt ze goed kuil, eet ze ook moeilijk, dus ik zal binnenkort waarschijnlijk lucerne gaan proberen. Slobber zal ik wat vaker gaan voeren. Hoeveel en hoevaak mag je dat dan geven?

Tanden zijn gecheckt door DA en in orde. Ligt a.d. leeftijd en is dus niet te 'repareren".

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

simodi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 21:03

Birta, niet fit: snel moe, ook na weinig inspanning (bijv 20 minuutjes rustug longeren), veel slapen op stal. Ik weet dat dat ook door de leeftijd komt, maar ze oogt gewoon wat lusteloos. Is niet ziek (eet wel, goede temperatuur, tandvlees mooi roze).

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:23

simodi schreef:
Dat van die hoeveelheid is een goeie!! Ze krijgt inderdaad 3 scheppen, dus dat is dan niet 3 kilo! Volgens Pavo mag een paard bij lichte inspanning van deze muesli 4 kilo per dag, dus krijgt ze wel erg weinig! Bedankt voor deze opmerking!

Verder krijgt ze goed kuil, eet ze ook moeilijk, dus ik zal binnenkort waarschijnlijk lucerne gaan proberen. Slobber zal ik wat vaker gaan voeren. Hoeveel en hoevaak mag je dat dan geven?

Tanden zijn gecheckt door DA en in orde. Ligt a.d. leeftijd en is dus niet te 'repareren".

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Denk er aan dat lucerne zeer veel calcium bevat tegenover fosfor. Deze verhouding is normaal 1.7/1 maar bij een ouder paard mag dit eigenlijk 1.3/1 of zelfs 1/1 zijn. Als je te veel lucerne geeft krijgt ze teveel calcium en krijg je bijvoorbeeld 2/1 of zelfs een 3/1 verhouding. Je kan dit compenseren door 3 maal per week een slobber te geven met tarwezemelen. Deze bevatten zeker 10-12 keer meer fosfor dan calcium dus 1/10, perfect dus om het extra calcium van de lucerne te compenseren.

Normaal zou die pavo melange geschikt moeten zijn voor een ouder paard alhoewel ik het eiwit aan de lage kant vind. Je moet weten dat een dier de eiwitten afbreekt tot aminozuren om hiervan lichaamseigen eiwitten aan te maken. Bij een ouder paard gaat dit niet zo gemakkelijk meer. Wat meer eiwit laat ze toch de mogelijkheid om genoeg lichaamseigen eiwit aan te maken. Een voorbeeld van zo een eiwitrijker voer speciaal voor oudere paarden gemaakt is serniorix van cavalor. http://www.cavalor.be/Nutri/Nutrition/P ... =-1&ani=-1
Belangrijk is ook dat de eiwitten van een hoogwaardige kwaliteit zijn! Zeer hoogwaardige eiwitten zijn bijvoorbeeld eiwitten van sojaschroot. Deze kan je zo per zak kopen. Deze worden veel in de brokken verwerkt. In een granenmengeling met weinig korrels kan je er van uitgaan dat de eiwitkwaliteit vermoedelijk wat minder hoogwaardig is.
Ik zou dus als ik jou was en niet aan seniorix kan geraken hetvolgende doen;
2,5 kg pavo melange. 300 gram sojaschroot en 3 keer per week een slobber (ook te koop bij pavo dacht ik)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 22:22

Bedankt voor 't meedenken!